TIP – Ellie Lust, Cruijf en Spongebob in bloemen

img_6745Af en toe kan ik moedeloos worden als ik het nieuws tot mij neem. Aanslagen, moord, vandalisme. Mensen doen elkaar van alles aan. Zijn er nog wel goede mensen?, vraag ik mij dan af. Het antwoord is volmondig: ja! Ze zijn er nog steeds. Mensen die van mooie dingen houden en zelf ook graag fraaie dingen creëren. Ze trommelen familie, vrienden en buren op, werken een paar dagen keihard en stellen daarna hun werk tentoon. Ik heb het over de Bloemendagen in Hollands Kroon, die momenteel aan de gang zijn. De dorpen Breezand en Anna Paulowna zijn gevuld met mozaïeken, versierde straten en bloemen. Een lust voor het oog. Als je bedenkt hoeveel werk daar in zit… Dat mensen vrije dagen opnemen om met z’n allen iets moois te maken… Wauw, prachtig! Zoals ieder jaar namen mama en ik weer een kijkje. En we zagen dat de wereld nog steeds prachtige plekken kent en mooie mensen.

3.000 vrijwilligers werken mee, dankzij 150 sponsoren is het evenement gratis én niemand minder dan Hans Klok opende het dit jaar. Op diverse plekken in de dorpen staan kastjes langs de weg met daarin plattegronden en lijsten van de vele kunstwerken. Kom langs, rij lekker rond en laat je verrassen door de mooie mozaïeken. De jeugd maakt vooral kleine kunstwerken, de ouderen nemen de grote mozaïeken voor hun rekening. En uit sommigen komt zelfs muziek! Ik kan er uren over praten, maar misschien is het beter om gewoon wat foto’s te laten zien van dit jaar. Een selectie van twaalf kunstwerken.

img_6757
Toen ik ‘Ellie Lust’ op de lijst zag staan, had ik geen idee wat ik kon verwachten. Ik wist wel zeker dat ik dit MOEST zien. Mijn moeder volgt WIDM niet en vond vooral dat ik Mickey maar op de foto moest zetten. Je ziet het niet op de foto, maar er werden ook nog geluidsfragmenten van WIDM afgespeeld. Briljant gemaakt! (Ellie Lust, ether-discipline!! – vermeer StArs)

img_6744
Even voor de duidelijkheid: een mozaïek ontstaat door speldjes aan hyacintenbloempjes te maken en die op een bord te bevestigen. Het is superknap om met bloemetjes zulke schaduwen en kleurverschil te creëren. Deze bouwers hadden nog wat extra informatie op borden geplakt met o.a. hun motivatie om Albert Einstein na te maken. Ik wilde hier het woord ‘vereeuwigen’ gebruiken, maar helaas gaan de mozaïeken niet lang mee. (De slimste mens… – Fam. op ’t Ende + prikploeg)

img_6739
We hadden in de vroege avond last van wat tegenlicht. Dit is één van de plekken waar we vaak als eerst naar toe gaan. Deze familie maakt altijd iets moois met een christelijke boodschap wat mij altijd weet te raken. (De Goede Herder – Fam. Baken)

img_6740
Check deze fantastische kleuren! Hier is heel wat liefde in gestoken. Alle details kloppen! Deze zou ik het liefst boven mijn bed willen hangen. (Ariel diep onder water! – Fam. Onderwater + pp)

img_6750
De jeugd tot en met twaalf jaar is ook vertegenwoordigd. Ik ben dol op Spongebob en vind deze erg goed gelukt! Leuk dat Spongebob naar rechts kijkt, zodat je een speelse selfie met hem kunt maken. Mooi gedaan, Stan! (Spongebob – Stan Melkert)

img_6751
Op het eerste gezicht lijkt dit gewoon een foto. Als je beter kijkt, zie je dat het bestaat uit allemaal losse bloemetjes. Soms komen ogen en lippen niet helemaal uit de verf in een mozaïek. Extra knap dus als het wel lukt. (Audrey Hepburn Pop-Art – Familie van Schagen)


Eerder stond ik al op de foto met de Taj Mahal gemaakt van ijs. Hierbij de bloemenvariant. Wat je op de foto niet ziet, is dat het driedimensionaal is. In het middelste gedeelte zitten drie lagen op elkaar. We spraken één van de bouwers en hij vertelde dat ze alleen al over dat kleine stukje paleis een dag hebben gedaan. Monnikenwerk! (Monument van de eeuwige liefde – Familie Teekamp)

img_6755
Ik ben fan van het servies van Blond!, dus dit mozaïek kon ik ook erg waarderen. Deze is gemaakt door toekomst, 13 tot en met 20 jaar. Dat belooft wat voor de toekomst! (Spring is in the air – Izabel & friends)

img_6759
Nogmaals, als je ogen en lippen zo mooi kunt maken met bloemen, verdien je een pluim. (A kiss from Katy – Lotte, Kas, Karlijn & PP)

img_6760
Er wordt ook altijd ingespeeld op de actualiteit. Zo waren er maar liefst drie mozaïeken van wijlen Johan Cruijf. In dit mozaïek kun je meerdere dingen zien. Het doet mij denken aan kinderen van vluchtelingen die geen idee hebben waar ze naartoe gaan. (Bestemming onbekend – M Duineveld en p.p.)


Naast mozaïeken staan er ook ‘werkstukken’, kunstwerken met net iets extra’s. Dit bestond uit meerdere jeugdhelden die ronddraaiden. Leuk muziekje erbij en genieten maar! (Draaimolen – 148 plus prikkers)

img_6768
We sluiten af met Johan Cruijf. Een knap gemaakte spotprent. Misschien niet perfect, maar het kunstwerk krijgt extra punten vanwege de originele houding van Cruijf. (14-Jard, Derk, Jesse en prikploeg)

De foto’s zijn slechts een kleine selectie van wat er allemaal te zien is. De Bloemendagen 2016 zijn er nog tot en met 4 mei. Ik hoop dat dit evenement nog vele jaren blijft bestaan.

Geef een reactie

