Boeken – 10 beste boeken van 2015

IMG_60602015 was een goed leesjaar voor mij! Het afgelopen jaar las ik 64 boeken, 4 meer ten opzichte van 2014. Nice! Ik heb ook dit jaar weer veel geleerd, genoten en me af en toe rot geërgerd. Zijn sommige uitgevers blind ofzo? Hoe kunnen jullie zulke rotzooi uitgeven! Ik beperk me in de blogpost alleen tot de 10 beste boeken die ik in 2015 las. Natuurlijk waren er meer boeken die een plek in de top 10 verdienen, maar ik moest kiezen. Kill your darlings.

Opvallend: dit jaar las ik maar liefst 14 christelijke non-fictie boeken. Ik wilde dolgraag meer over God leren en dat is gelukt. Ook las ik op aanraden van een vriend het boek God als misvatting van Richard Dawkins. Een geweldig boek, sommigen raken ervan in de war, mijn geloof werd er alleen maar door versterkt. Dawkins blijft erop hameren dat dingen zo onwaarschijnlijk zijn. Daarom heet het geloven… Dus ja, het uitstapje naar de andere kant is mij prima bevallen! Ook las ik 8 boeken uit de Kameleon-serie. Nog steeds vind ik het één van de beste series ever. Ik vind het heerlijk om met mijn hoofd in Lenten te zijn en te genieten van een tijd toen dingen nog simpel waren. Dat geldt ook voor de boeken van Jill Mansell, ik kan er heerlijk bij wegdromen. Raar, dit jaar las ik geen enkel boek van haar hand, terwijl ze in de tussentijd wel enkele boeken heeft geschreven die ik nog niet heb gelezen. Enfin, tijd voor de top 10, met telkens een mini-recensie.

up1. Up – Myrthe van der Meer

Samenvatting
Als Emma enthousiast naar het laatste gesprek met haar psychiater gaat, gebeurt er iets wat ze niet helemaal had voorzien; haar psychiater is verdwenen, de vervanger weet niets van een eindgesprek en voor het einde van de dag is ze opgenomen op de paaz, de psychiatrische afdeling van het algemeen ziekenhuis. Alweer.

Oordeel
Eén van de beste boeken die ik ooit heb gelezen. Dit boek is net zo goed als deel 1: Paaz. Het is grappig en tegelijkertijd verdrietig en behoorlijk confronterend. Ik heb hiervan geleerd dat je eigen hoofd je grootste vijand kan zijn en dat je niet klakkeloos moet aannemen dat wat jij denkt ook klopt. Je hoofd liegt tegen je. En er is altijd hoop.

het parfum2. Het parfum – Patrick Suskind

Samenvatting
Achter een walmende viskraam in Parijs wordt op 17 juli 1738 Jean-Baptiste Grenouille geboren. De voedsters die het ventje aan de borst krijgen houden het niet lang met hem uit: hij is te gulzig en je ruikt hem niet. De geur, de onmiskenbare geur van zuigelingen, ontbreekt. Hij moet van de duivel bezeten zijn. Jean-Baptiste overleeft de mazelen, dysenterie, waterpokken en cholera. Hij heeft geen behoefte aan moederliefde of de aandacht van een vader. We volgen hem op gepaste afstand op zijn tocht door de donkerste stegen van Parijs, en zijn er getuige van hoe hij de parfumeur Baldini om zijn vinger windt. Gaandeweg krijgen we een vermoeden van wat er met Grenouille aan de hand kan zijn…

Oordeel
Op een of andere manier kreeg ik sympathie voor deze moordenaar. Als een boek dat met je doet, is het erg goed geschreven. Ik genoot ervan om op reis te gaan met Jean-Baptiste en te leren van hem wat een parfum nu echt goed maakt.Brian Doerksen

3. Make Love Make War – Brian Doerksen

Zie hier voor de recensie

bernini mysterie4. Het Bernini Mysterie – Dan Brown

Samenvatting
In het onderzoeksinstituut CERN in Zwitserland wordt het levenloze lichaam van een wetenschapper gevonden. Hij is vermoord en zijn borst is gebrandmerkt met een mysterieus symbool. Robert Langdon wordt gevraagd naar CERN te komen om het symbool te duiden en hij ontdekt het onmogelijke: het symbool is afkomstig van een eeuwenoude broederschap die in het geheim opereerde en de vernietiging van het katholicisme nastreefde: de Illuminati. Maar die bestaan al decennia niet meer, of toch wel? Dan onthullen de Illuminati dat er een tijdbom in het Vaticaan verborgen is.

Oordeel
Op Bol.com staat dit nog te lezen bij de samenvatting van het boek: ‘De combinatie van romantiek, religie, wetenschap, moord, mystiek, architectuur en actie maken deze thriller zeer de moeite waard.’ Daar heb ik niets aan toe te voegen. Gotta love Dan Brown.impact

5. Impact – John Ortberg

Lees hier mijn recensie

esther6. Esther – Gini Andrews

Samenvatting
De jonge Jodin Esther komt terecht in de harem van de legendarische koning Xerxes en wordt niet lang daarna tot koningin gekozen. Te midden van sinistere samenzweringen en hofintriges wordt ze verscheurd door enerzijds haar passie voor Xerxes en anderzijds haar liefde voor het Joodse volk. Uiteindelijk onthult Esther een zorgvuldig verborgen geheim, waarmee ze haar leven op het spel zet.

Oordeel
Ik wilde graag wat meer christelijke romans lezen en kreeg deze als tip van Esther (What’s in a name…). Het boek is gebaseerd op het Bijbelboek Esther. Erg leuk om een Bijbelboek in romanvorm te lezen! Het verhaal gaat daardoor veel meer leven. Ik was wel even in de war door de naam Xerxes, was dat niet die engerd uit de film ‘300’? (‘Madnes? This is Sparta!) Turns out dat het bijna zeker is dat Xerxes uit de geschiedenis en Esther uit de Bijbel inderdaad getrouwd waren. In de Bijbel wordt Xerxes anders genoemd. Mindfuck! Nu snap ik wel waarom Esther haar man een beetje eng vond. Oh, en daar had die evil Hamam natuurlijk ook een hoop mee te maken, vuile stoker.

schim en schaduw7. Schim en Schaduw – Leigh Bardugo

Samenvatting
Het ooit zo rijke Ravka wordt sinds tientallen jaren in tweeën gedeeld door de Schaduwvlakte; een ondoorgrondelijke duisternis, vergeven van monsters die teren op mensenvlees. Het lot van het land is onzeker. Alina Starkov is nooit ergens goed in geweest. Maar als haar regiment wordt aangevallen en haar beste vriend Mal zwaargewond raakt, ontwaakt er bij Alina een onbekende kracht die zijn leven redt. Een kracht die het door oorlog getergde koninkrijk voor eens en altijd kan bevrijden. Alina moet alles achterlaten en wordt meegevoerd naar het hof, waar ze getraind zal worden tot lid van de Grisha: het magische elitekorps dat wordt geleid door de mysterieuze Duisterling.

Oordeel
Na Harry Potter ben ik nog steeds op zoek naar een goed fantasy boek. Met deze kom ik een heel eind. Alina en De Duisterling voelen zich aangetrokken tot elkaar, maarre… niets is wat het lijkt. Alina maakt in het boek een karakterontwikkeling door en dat vind ik een heel sterk punt van het boek, helaas hebben niet alle boeken dat. Deel 2 staat inmiddels ook op mijn boekenplank.

dinsdag is voorbij8. Dinsdag is voorbij – Nicci French

Samenvatting
Het tweede deel met psychoanalytica Frieda Klein die tegen wil en dank wordt meegesleurd in de afschuwelijke wereld van misdaad en moord. In een vervallen huis in het oosten van Londen wordt het opgezwollen, door vliegen bedekte lijk van een man aangetroffen, rechtop in een leunstoel. Het huis is van Michelle Doyce, een kwetsbare vrouw met ernstige psychische problemen. Onderzoek toont aan dat de man pas na zijn dood naar het huis is overgebracht. De enige informant is Michelle, maar haar uitspraken stellen de recherche voor raadsels. Inspecteur Karlsson roept Frieda Klein te hulp, en weer raakt zij verstrikt in de duistere kanten van het leven.

Oordeel
Gek genoeg vind ik de ‘dagen-van-de-week-serie’ een stuk leuker dan de andere boeken van het echtpaar Nicci French. Dinsdag is voorbij gaat verder waar Blauwe Maandag stopte en beantwoordt een aantal vragen. Ook is er weer een nieuwe moordzaak waar Frieda Klein in betrokken raakt. Meestal is een tweede deel van een serie een slap aftreksel van deel 1, maar dit boek is dat verre van. Net zo spannend als deel 1.

haar dag9. Haar dag – Gayle Forman

Samenvatting
Om iets te vinden, moet je eerst verdwalen. Het leven van Allyson is als haar koffer: strak gepland, precies gepakt en tot in de puntjes geordend. Tot ze op de laatste dag van haar vakantie Willem ontmoet, een acteur. Willem is in alles haar tegenpool. En hij nodigt haar uit mee te gaan naar Parijs. Geheel tegen haar natuur in zegt ze ja. Haar dag gaat over deze dag in Parijs, over een sprankelende verliefdheid met een abrupt einde. Over
risico’s nemen, zoeken en dingen vinden die je anders nooit had ontdekt. Haar dag vormt samen met Zijn jaar een prachtig duet over liefde, reizen en het zoeken naar je identiteit.

Oordeel
Heerlijke chicklit over Allyson die een romantische dag met Willem heeft. De titel is een beetje misleidend. Want het boek gaat verder na die dag. Mooie combinatie van spanning, romantiek en inderdaad: het vinden van je identiteit. Klinkt heel zoetsappig, maar het is gewoon een erg mooi boek met hier en daar wat levenswijsheden.

marie kondo10. Marie Kondo – Opgeruimd!

Samenvatting
Voor altijd een schoon en rommelvrij huis: ervaar hoe opruimen je leven voorgoed kan veranderen! De Japanse Marie Kondo runt een gerenommeerd adviesbureau dat mensen leert hoe ze hun rommelige huizen kunnen transformeren in ruimtes vol rust en inspiratie. De sleutel tot succesvol opruimen is om alleen de zaken te bewaren waar je echt van houdt, en de rest weg te doen.

Oordeel
Marie Kondo leert mensen een aantal slimme trucjes om ervoor te zorgen dat hun huis opgeruimd blijft. Zo is het belangrijk om alle spullen van een bepaalde categorie op een hoop te gooien en dan te beoordelen waar je gelukkig van wordt. Af en toe doet ze een beetje zweverig en zeurt ze dat mijn sokken niet gelukkig zijn (ze willen niet opgevouwen worden in een bolletje), maar haar tips werken wel! Ik doe ineens een stuk meer weg. Heerlijk!

2 thoughts on “Boeken – 10 beste boeken van 2015

  1. Jahoor, je leest een boek over mij en zeg je nieteens even!
    En dat opruim boek wil ik nog steeds lenen :D!! Ook vooral ivm een man inderdaad 😉

Geef een reactie

