Kwasten wassen in vijf minuten

IMG_5979Kwasten wassen is niet het favoriete klusje van menig beautyliefhebber. Het kost veel tijd en is redelijk geestdodend. Toch moet het regelmatig gebeuren. Kwasten gebruik je immers op je huid en dan zit je niet te wachten op bacteriën en vuil. Mijn ervaring is dat kwasten een stuk fijner werken als ze regelmatig een schoonmaakbeurt krijgen. Gewoon doen dus! Vandaag deel ik mijn tips om met vijf minuten klaar te zijn met dit nare klusje. Nieuwsgierig naar mijn holy grail? Lees dan vooral verder.

Eén keer per maand was ik mijn kwasten. Mijn collectie bestaat uit dertien verschillende kwasten. Sommigen gebruik ik amper, anderen dagelijks. Ik was ze altijd allemaal, omdat ik niet altijd kan zien of alle kwasten gebruikt zijn. Bovendien liggen ze dicht bij elkaar in een etui en zullen dus altijd vies worden, ook al gebruik ik ze die maand niet. Hoe ik weet dat mijn kwasten weer schoongemaakt moesten worden? Dat zie ik in mijn schoonmaaklijst. Voor elke week staat aangegeven welke klussen er moeten gebeuren. Ach, ik houd nu eenmaal van lijstjes.

IMG_5981

Alle mijn Zoeva-kwasten bewaar ik keurig in een etui. Behalve de rechter kwast, die hoort bij mijn naked palette. De kwasten zijn ongeveer 2,5 jaar oud. Mijn concealerkwast is onlangs gesneuveld en helaas wijkt de nieuwe qua kleur af van de set. 

IMG_5980

Penselen reinigingszeep van Leco gaat mij helpen om dit klusje te klaren. Het spul is al jaren mijn holy grail. Sinds ik dit gebruik, in plaats van babyshampoo, ben ik binnen vijf minuten klaar met kwasten wassen. Ideaal!

IMG_5979

Vieze kwasten!

IMG_5983

Ik maak eerst de kwasten nat met lauwwarm water. Bij kleine kwasten was ik er meerdere tegelijk. Dat gaat prima.

IMG_5984

Daarna wrijf ik de kwasten door de penselenreiniger van Leco.

IMG_5986

Even inwrijven, uitspoelen onder de kraan en ik heb weer schone kwasten! Dat ging best snel. De wat grotere kwasten hebben iets meer tijd nodig…

IMG_5992

De grote penselen was ik één voor één. Deze worden dagelijks gebruikt en zijn daarom extra vies. Van links naar rechts: poederkwast, foundationkwast, blushkwast.

IMG_5994

Ik wrijf weer de kwast door de penselenreiniger. Het blikje is al behoorlijk vies geworden.

IMG_5995

Ik masseer het product met mijn handen door de kwast en spoel hem daarna af met lauwwarm water. 

IMG_5996

Daarna controleer ik nog even of alle make-up uit de kwast vandaan is. Als dat niet het geval is, haal ik de kwast weer even door de penselenreiniger en spoel hem daarna nogmaals uit.

IMG_5997

En… de kwast is weer schoon en ruikt lekker fris.

IMG_5999

Voor de liefhebbers hierbij nog de ingrediëntenlijst. Met 65 gram product kun je lang doen. Toen mijn eerste blikje penselenreiniger op ging, was ik lichtelijk in paniek omdat ik twijfelde of het nog wel verkocht werd. Gelukkig was dat het geval. Bedankt Leco, voor dit geweldige product, namens alle make-upliefhebbers. (Te koop bij Douglas voor € 8,95)

4 thoughts on “Kwasten wassen in vijf minuten

Geef een reactie

