60 dagen zonder shoppen – deel 2

IMG_4299Er is hoop voor de winkeliers die inkomsten missen. Inmiddels ben ik op de helft van mijn challenge ’60 dagen zonder shoppen’ en er komen wat scheurtjes in mijn zorgvuldig opgebouwde verdedigingsmechanisme. Sommige dingen heb je eenmaal nodig en kun je maar beter zo snel mogelijk aanschaffen. Hierbij deel 2 van de grootste uitdaging tot nu toe: 60 dagen zonder shoppen.

Dag 35
Ik ben vandaag in Amsterdam. De stad van verleidingen, ook als het gaat om shoppen. Vriendin A., zelf ook dol op shoppen, snapt hoe zwaar ik het heb. Normaal gesproken gaan we winkelen als we samen zijn, nu moeten we iets anders verzinnen om onze dag te vullen. Uiteindelijk gaan we een cupcake eten bij De Drie Graefjes (aanrader!), doen we een rondje in het reuzenrad (mokerduur) en gaan we naar de Icebar (wel geinig voor een keertje). Leuk om lekker de toerist uit te hangen. Ik heb nog wel wat cadeaus nodig voor mijn kersverse nichtje en een schattige jochie dat 1 jaar wordt. Dus ik ga even los in de HEMA.

Dag 37
Je gelooft het niet, maar ik doe weer een dag Amsterdam. Nu met vriendin K. Ook vandaag moet er weer een dag gevuld worden. We drinken eerst thee bij haar thuis, gaan daarna naar de Amsterdam Dungeon (superleuk!) en gaan daarna eten (lekkere pasta) en film kijken bij haar thuis, onder het genot van een glas wijn. Dat valt me wel op: nu shoppen niet langer een optie is, zie ik nog eens wat van een andere stad. Lekker de toerist uithangen. Ik geef alsnog geld uit, maar het is niet aan materiële zaken, maar aan herinneringen.

IMG_4288

Dag 40
Er komen verjaardagen aan en ik ben in de stad. Zal ik even kijken voor een cadeau? Ik heb al wel wat voor de jarigen geshopt, maar volgens mij is het te weinig. Nee, shoppen terwijl je honger hebt is nooit een goed idee. Ik besluit om naar huis te gaan en eerst even te kijken naar wat ik eerder heb gekocht. Thuis blijkt dat ik meer dan genoeg voor ze heb. Ik stel gelijk leuke pakketjes samen.

Dag 41
Tijdens een avondje thuis op de bank kiezen J-P en ik de excursies uit die we gaan doen op onze vakantie. We gaan op cruise en zullen veel tijd doorbrengen op het strand en in de zee. Bij een paar door ons gekozen excursies worden waterschoenen aangeraden. Ook wil ik graag een onderwatercamera om de vakantie vast te leggen. Werkelijk al onze excursies zijn in het water of hebben strand als optie. Een camera die tegen water kan, is dan wel zo veilig.

Dag 42
Verleiding is overal! Ik ga gezellig met vriendinnen naar het zwembad en daar blijkt dat de VVV in hetzelfde pand zit en veel leuke spulletjes verkoopt. Zucht, ik ben echt nergens veilig. ’s Avonds gaan we naar een verjaardag van een vriendin. Ze heeft een bingo georganiseerd en ik mag een paar leuke prijzen uitzoeken. Van een andere vriendin krijgen we vriendschapsarmbandjes. Zo komen er toch wat materiële zaken mijn huis binnen.

IMG_4399

Dag 45
Omdat mijn favoriete brood in de aanbieding is, moet ik het bestellen bij de bakker. Anders loop ik het risico dat het uitverkocht is, zoals mij vorige week overkwam. Helaas kijk ik niet goed welk filiaal ik bel en moet ik alsnog naar een andere vestiging. Niet zo erg om een stukje langer te fietsen met het mooie weer. Maar zo kom ik dus wel onverwachts bij een Blokker terecht. Ik ga even naar binnen om te kijken of ze digitale camera’s hebben. Zal ik een rondje lopen om de rest van het assortiment te checken? Misschien hebben ze wel leuke dingen voor in huis voor de herfst. Ja, die hebben ze. En nee, die mag jij niet kopen. Thuisgekomen bestel ik de onderwatercamera. Ik heb het nodig voor de vakantie, dus tjah. En dat is één…

Dag 52
De vrouwen hangen aan mijn lippen als ik enthousiast vertel over de challenge en hoe goed het is om een paar maanden niet te shoppen. Ik ben op kantoor bij een tweedehands winkel om te praten over een eventuele schrijfklus. Na het gesprek volgt nog een rondleiding door het magazijn. Tegen de wand staat een goed gevulde boekenkast. Oh nee! Natuurlijk spot mijn goed geoefende oog meteen de dikke omnibus van één van mijn favoriete series. Must.have. Ik zeg het tegen mijn rondleidster dat ik dit boek wel wil kopen en vraag hoeveel hij kost. Ze glimlacht en zegt fijntjes: ‘Ik leg hem wel voor je op mijn bureau, jij mag nu niet shoppen.’

IMG_4506

Dag 53
Vandaag ga ik goed de fout in. Ik heb namelijk een galajurk nodig voor een serie feesten die eraan zitten te komen. Ik spreek af dat ik de jurk tijdens mijn vakantie in Amerika ga shoppen. Dan is de challenge voorbij. Maar dan slaat de twijfel toe. Wat als ik niets vind? Ik heb nogal wat eisen aan dé jurk. Oh, en surprise, ik ben weer op weg naar Amsterdam. Laat ik maar even gaan kijken bij de Bijenkorf, gek genoeg kom ik daar niet zo vaak. Eenmaal in het grote warenhuis weet ik weer waarom ik er nooit kom. Het is druk, er schijnt fel tl-licht, het staat volgestouwd met spullen en alles is megaduur. Niet mijn winkel. Ik vraag naar een galajurk, maar helaas hebben ze niets wat in mijn budget past. Ik word doorverwezen naar Peek&Kloppenburg. Lang verhaal kort, daar vind ik dé jurk. Ik twijfel nog even, maar iedereen die ik een foto stuur via whatsapp roept ‘doen!’. En dat is twee…

Dag 56
Geen idee hoe de afspraak in mijn agenda terecht is gekomen, maar vandaag gaan we naar Texel om voor carnavalspakjes te kijken. Carnaval is pas over 3 maanden, maar goed. Enthousiast staan we met z’n drieën op een zolder van een loods pakjes te passen. Bij pakje 2 is het al raak. Dit is hem! Eigenlijk mag ik hem niet kopen, maar om nou weer terug naar Texel te gaan is ook weer zo wat. En dus overhandig de eigenaar van de winkel het geld en ga ik blij met een tas naar buiten. En dat is drie…

IMG_4569

Dag 58
Manlief moet aankopen doen voor de kerk bij de Sligro. Ik stel het me zo voor als een walhalla van grote tonnen met snoep. En dat blijkt ook zo te zijn. Ik houd me in, want voorlopig heb ik genoeg snoep in huis. Ik ben helemaal trots op mezelf. Tot ik ineens whiteboard cleanser spot. Ik ben er al eeuwig naar op zoek. Gelijk maar een wisser erbij en wat stiften. Dan kan ik eindelijk weer nette do-listen maken en heb ik mijn leven onder controle (zie je hoe de marketingfuik werkt?) En dat is vier…

Dag 60
Eindelijk, de challenge is voorbij! Tijd om de schade op te nemen. Eten&drinken telde dus niet en ik mocht ook cadeaus voor anderen kopen. Helaas zijn er wel wat spullen door mijn strenge beleid heen geglipt.

De schade:
– Omnibus ‘The Princess Diaries’ € 2
– Onderwatercamera € 60
– Galajurk € 40
– Carnavalspakje € 42,50
– Whiteboardcleanser, wisser+doekjes, stiften € 25

En hiervan was alleen de onderwatercamera ‘toegestaan’, omdat ik die voor vakantie nodig had.

En de conclusie van de afgelopen maanden: ik ben blij dat ik nu weer mag shoppen. De challenge heeft me in laten zien dat het veel leuker is om goed gericht te shoppen en niet alles maar klakkeloos mee naar huis te nemen. Ik ga dit vaker doen, maar dan gewoon één maand in plaats van twee.

Geef een reactie

