RECENSIE – Make Love Make War

Brian DoerksenMet een knipoog naar de vredesbeweging van de jaren ’60 heeft Brian Doerksen zijn boek ‘Make Love, Make War’ genoemd. Hij geeft daarmee aan dat Gods liefde niet lievig is, maar strijdt tegen onrecht. En het grootste onrecht is dat de aanbidding van de enige ware God wordt vervangen door de aanbidding van geld, genot en andere ‘goden’ die het aanbidden niet waard zijn. Het onheil dat daaruit voortkomt, is onvoorstelbaar.

Brian Doerksen is een aanbidder van God. Hij schrijft songteksten voor Hem, componeert voor Hem, zingt voor Hem. Door God te verheerlijken, bestrijdt hij de grote Boosdoener, die het niet kan verdragen dat God aanbeden wordt. Zo wordt aanbidding een vorm van geestelijke oorlogvoering.

In dit boek vertelt Brian Doerksen de achtergrondverhalen bij twaalf van zijn aanbiddingsliederen en daartussendoor weeft hij ontroerende waarheden over het karakter van God.  Na elk hoofdstuk geeft Brian Doerksen tips voor (aankomende) songwriters.

Mijn eerste kennismaking met de aanbiddingsleider en liedjesschrijver Brian Doerksen was toen we een dans oefenden op het nummer ‘You Shine’. (Toen wist ik nog niet dat hij verantwoordelijk was voor een aantal bekende Opwekkingsnummers die we regelmatig zongen in de kerk) Ik vond You Shine een prachtig nummer, het was zo lekker vrolijk. Mijn teleurstelling was daarom ook groot toen bleek dat dit nummer niet in ‘Make Love Make War’ was opgenomen. Ik was juist zo benieuwd naar het verhaal achter ‘You Shine’. Daarom liet ik het boek links liggen toen het net uit was in Nederland. We spreken dan over het jaar 2010. Vijf jaar later kwam ik het weer tegen. Ik had een bestelling geplaatst bij een christelijke webshop en één item bleek niet leverbaar. Of ik iets anders wilde uitzoeken? Ik spiekte snel tussen de boeken en vond deze. Toch maar proberen dan. En anders hield ik er in ieder geval een leuke cd aan over. Want jawel, die zit er ook bij! Alleen daarom al is het al de moeite waard.

Wauw, wat heb ik genoten van dit boek! Niets is fijner dan je stille tijd beginnen met een worshipnummer. En hoe fijn is het om daarna een stuk te lezen dat aansluit op dat nummer. Ik heb genoten van de twaalf keer stille tijd met Brian Doerksen. Hij vertelt eerlijk over zijn angsten, falen en tekortkomingen en de periodes dat hij het moeilijk had. En dan blijkt dat uit de moeilijkste perioden de prachtigste nummers komen. Doerksen gelooft dat het begint bij aanbidding en dat aanbidding van levensbelang is. Dat dat niet betekent dat we allemaal braaf liedjes zingen in de kerk, maar dat aanbidding een levensstijl is. Het leven is een strijd (helaas) en we moeten vechten. Tegelijkertijd heeft God ons ook de wapens gegeven om de strijd aan te gaan. Dat wordt beschreven in hoofdstuk 5 ‘Fortress 144’. Een enorm krachtig lied, gebaseerd op Psalm 144. Vooral de zin ‘All praise to You my rock, who trains my hands for War!’ springt eruit.

Ik vind hoofdstuk 3 ‘Father, I Want You To Hold Me’ erg goed. Doerksen beschrijft daarin het verhaal van de verloren zoon en haalt elementen eruit waar ik nooit bij heb stilgestaan. Is het je wel eens opgevallen dat de oudste zoon, die braaf achterbleef, zijn vader niet als vader zag, maar als baas? Meestal gaat alle aandacht uit naar de jongste zoon in het verhaal. Dat doet Doerksen dus, hij schijnt zijn licht op details in de Bijbel die niet zo snel opvallen.

Het boek is een combinatie van verhalen uit het persoonlijk leven van Doerksen en verhalen uit de Bijbel. Hij heeft het talent om te switchen tussen die twee gebieden, zonder ooit storend van de hak-op-de-tak te gaan. Extra bonus zijn de tips voor liedjesschrijvers die telkens na ieder hoofdstuk zijn opgenomen. Ik schrijf geen nummers, maar kan er wel tips uithalen voor waar ik over schrijf. Sowieso heb ik enorm veel geleerd uit ‘Make Love Make War’, vooral over hoe om te gaan met de grote strijd die leven als christen heet.

Dit boek krijgt een mooi plekje in mijn boekenkast en ik zal het zeker nogmaals lezen. En nog een keer… en nog een keer.

Make Love Make War | Brian Doerksen | Gideon | 2010 | Hardcover met cd | ISBN 978-90-6067-927-2 | € 12,50

One thought on “RECENSIE – Make Love Make War