REIZEN – Vuurtoren checken, hardlopen en eten op Vlieland deel 2

IMG_3295[1]Zaterdag
Ondanks dat we op vakantie zijn, gaat de wekker vroeg op het pittoreske Vlieland. Ik heb namelijk bedacht dat ik in de ochtend wel een mooie run kan doen. ’s Avonds was het aan de warme kant en ik heb geleerd dat rennen door een bos + warmte geen goede combinatie is. Helemaal niet als het bos ook veel heuvels heeft. En dus stap ik om half 9 de deur uit, op naar het bos! Ook hier blijkt dat ‘bos’ synoniem is voor vals plat en heuvels. Mijn interval van 5 km is behoorlijk slopend. Ondanks het zeurende gevoel in de benen draaf ik dapper verder en geniet ik van de prachtige omgeving en de heerlijke geur van het bos. Onderweg kom ik nog een heide tegen en spot ik zelfs drie keer hetzelfde voetbalveld. Het is duidelijk, de dronken egel is terug. Gelukkig bestaat er gps en ben ik na een cooling down van 15 minuten ipv de geplande 5 minuten weer terug in de B & B.

IMG_3425[1]Gastvrij ontbijt
Daar heeft een stralende A. het ontbijt al gepakt. In het gastenboek was iedereen al lyrisch over het eten. Nu blijkt dat ze gelijk hadden. Dit is het ontbijt wat je je grote liefde geeft als ze voor het eerst blijft slapen. Kleine potjes en schotels waarin etenswaren kunstig zijn uitgestald. Ik zal niet teveel verklappen, want misschien ga jij, beste lezer, deze B & B nog proberen. (doen!!!) A. en ik zijn een paar minuten bezig alles te bewonderen, voordat we aanvallen. Daarna maken we plannen voor vandaag. We hebben allebei niet superfijn geslapen door de warmte en verlangden naar een ventilator. Turns out dat die gewoon op de gang stond. Tjah… We zijn allebei moe en besluiten daarom om eerst de fiets te huren en dan zien we wel waar de wind ons naartoe brengt.

IMG_3426[1]I love to ride my bicycle
Dat fietsen huren doen we bij een fietsverhuurbedrijf, waarvan het eiland er meerdere heeft. We verwachten een grote commerciële bedoening waarbij je voor goedkoop een rotfiets krijgt en extra moet betalen voor een upgrade. Ik besluit maar alvast te melden dat ik graag een fiets wil met handremmen. We moeten dit avontuur natuurlijk wel overleven en een terugtraprem in combinatie met mij is vragen om problemen. Ik word raar aangekeken en de jongen die ons helpt mompelt: “Dat hebben ze allemaal.” We moeten even doorgeven waar we slapen en daarna krijgen we twee blinkende fietsen mee. Inclusief handremmen en 7 versnellingen. We hoeven ze pas de volgende ochtend voor half 11 terug te brengen. Kijk, en daarom houd ik dus van Vlieland. Het is service en een beetje meer. A. en ik stappen op de fiets, op naar het avontuur.

IMG_3427[1]Vuurtoren!
Dan doemt ineens de vuurtoren op. Nu klim ik graag hoge gebouwen/kerken/vuurtorens en dus moet ik hier natuurlijk ook heen. In het verleden heb ik diverse kerken beklommen en ook de nodige vuurtorens. Deze staat hoog op m’n lijstje. Gelukkig is hij een stuk kleiner dan de gemiddelde vuurtoren en hoeven we maar een paar trappen op. Nice! Vanaf daar hebben we een geweldige uitzicht over het eiland. We zien de bossen, strand, zee, de veerboot, schattige huisjes en twee oerlelijke hotels. Daarna stappen we weer de fiets op. We gaan door bossen, over de heide en stoppen regelmatig voor foto’s. Dan doemt ineens de weg naar het strand op. Daar moeten we heen! We spotten bij de strandopgang weer de twee hotels. Echt alle huizen zijn supermooi en blenden goed in de omgeving. Nu worden we getrakteerd op een stuk onvervalste lelijkheid. Heel erg jammer. Snel omdraaien en richting de zee kijken. Vanaf daar spotten we ook weer een eiland met een vuurtoren erop. Ik gok op Terschelling, A. denkt Texel. We hebben geen idee waar we ongeveer zijn op het eiland. Doet er niet toe. Strand is strand. We proppen wat Autodrop naar binnen terwijl we op het strand liggen en proberen te genieten. Het blijkt toch nog even te koud voor een stranddag. We gaan richting strandtent om te lunchen. Het is geen succes. De tosti ziet eruit alsof hij zo uit een voorverpakt zakje komt. Geen salade erbij. Gewoon twee sneetjes wit met kaas en ham. Jammer weer. Dus helaas geen eervolle vermelding voor deze tent.

IMG_3428[1]Shoppen deel 2
Een dag niet geshopt is een dag niet geleefd… Nee, grapje, ik heb de dag ervoor het bord gespot en aan J-P laten zien. Hij is ook enthousiast. En dus moeten we weer terug naar de winkel om de geweldige tekst ‘God is good, beer is great and people are crazy’ te kopen. Dat geeft wel goed weer hoe wij in het leven staan. A. en ik gaan voor de derde keer naar de snoepwinkel. We moesten de keren daarvoor buiten wachten en we hadden weinig geduld. Nu willen we wel eens zien wat zo bijzonder is aan de inieminie snoepwinkel waarin maar plek is voor vier mensen tegelijk. Turns out dat ze heerlijk snoep hebben. Weer iets wat A. en ik gemeen hebben, voor lekker snoep lopen we graag een blokje om. Bij de supermarkt scoren we wat drinken en een gevulde koek en daarna gaan we lekker op de dijk zitten. Even zonnen op onze meegebrachte handdoeken. Al snel moeten we allebei naar de wc en besluiten we om de B & B weer op te zoeken. Het is kouder geworden en we besluiten om daar te blijven en lekker in de tuin te lezen. A. zet voor de zoveelste keer die dag thee en daarna ploffen we op de ligstoelen. Ahhh, dat is het goede leven.

IMG_3429[1]Lady heaven
Na wat research op Iens kom ik erachter dat we bij Zuiver moeten eten. Het restaurant scoort een 9 en heeft een 5-gangenmenu voor 35 euro. Ik verheug me er al helemaal op en besluit drie kwartier van te voren te reserveren. Aan de late kant, maar ja, zo druk zal het niet zijn toch? Wel dus, ze zitten vol. Arrgh! We besluiten om dan maar de Dorpsstraat in te gaan. We lopen wat rond, kijken hier en daar op het menu en denken hard na. Uiteindelijk wordt het Plezant. Als voorgerecht wil ik de gravad lachs, zalm met heerlijke kruiden. Ik ben weer even in de zevende hemel en verheug me op het gerecht. Ik begin al druk te kwekken tegen A. over hoe lekker het wel niet is. Dan komt de ober. “Ja, sorry, miscommunicatie met de keuken. We hebben geen gravad lachs meer”. Are you freaking kidding me?! Oke, even ademhalen en iets nieuwe uitzoeken op de kaart. Ik ga voor de zeebaarsfilet met gepofte groente. A. neemt tomatensoep. Een goede keuze, A. smult van de soep en ik ben in mijn nopjes met de vis en groente. Vooral de manier waarop het gepresenteerd wordt spreekt me bijzonder aan. Als hoofdgerecht neem ik de lady steak. Hij wordt perfect rare geserveerd met een heerlijke kruidensaus. Zo ongelooflijk lekker! Na afloop nemen we nog een chocolade brownie die net iets te droog is. Maar who cares, na het heerlijk voor- en hoofdgerecht heeft Plezant me al voor ze gewonnen. De bediening is ook geweldig en lopen met een grote glimlach af en aan. Even opletten Helderse horeca, zo moet het! Blij vertrekken we weer naar B & B. Het was een lange dag.

IMG_3430[1]Zondag
De laatste dag op Vlieland. We nemen afscheid van de geweldige B & B. Maar niet helemaal, onze koffer blijft daar nog even staan. Nadat we de fietsen hebben teruggebracht, spotten we een winkel. Ik shop nog snel een armbandje en een leuk cadeautje voor mn schoonvader (bijna jarig!). Dan lopen we naar het zwembad. We hebben bedacht dat we daar wel een paar uur kunnen rondhangen, voordat we aan de terugreis beginnen. Het is een redelijk groot zwembad met drie baden, een glijbaan en genoeg speelgoed in het water. A. en ik vermaken ons prima met de glijbaan en overgooien met een bal. Ook enteren we nog even een vloot en gooien we elkaar eraf. Jup, never grow up. Natuurlijk doen we ook even serieus en trekken we een paar baantjes. Tussendoor drinken we thee om warm te worden. Want als je denkt dat het water van het Heersdiep aan de koude kant is, dan ben je nog niets gewend. Het zwembad in Vlieland is nog kouder. Dit redden we niet de hele dag. Ook wij zijn wel eens uitgespeeld. En dus doen we de geplande lunch in het naastgelegen sportcafé in plaats van in het zwembad. Daarna gaan we gezellig in het bos en de hei wandelen en maken we weer tientallen foto’s. Wat is het toch mooi hier.

IMG_3431[1]Terug naar de kust
Nu is het toch echt tijd om terug te gaan. Gisteren kreeg ik ineens de zenuwen en checkte ik nogmaals onze terugreis. Turns out dat we om kwart over 6 op Texel zijn in plaats van dat we om die tijd vertrekken van Vlieland. We hebben onze vers geboekte Texelhopper gelukkig om kunnen zetten dankzij de klantenservice. En op de dijk kregen we het geweldig idee om te dineren bij Kaap Noord. Weten jullie nog? De strandtent waar we wat wat dronken voordat we aan boord gingen van de Vriendschap. Briljant! En zo pakken we eerst de bus, daarna de truck die ons weer door de woestijn brengt en vervolgens de boot. Het is kouder geworden en aan dek zitten hoeft niet voor ons. Gelukkig heeft de boot ook een ruim en kunnen we daar prima terecht. Om kwart over zes zijn we weer op Texel. Reserveren bleek een goed idee te zijn, Kaap Noord zit redelijk vol. We worden hartelijk ontvangen en kunnen onze koffers in een hoekje kwijt. Wij krijgen een tafeltje aan het raam. A. en ik zijn unaniem: het moet de hamburger worden. Tip van ons: doen! De hamburger is awesome, de patat is heerlijk en zelfs de salade is top! We zijn dolgelukkig. Op tijd verlaten we de tent weer om na tien minuten wachten weer aan boord te stappen van de Texelhopper. Nog een klein beetje sightseeing op het eiland en daar wacht de TESO al. A. moet de trein halen en we hebben strikte orders gehad van de chauffeur (J-P) om als eerste de boot te verlaten. Dat lukt. We racen met onze koffers de trappen af en belanden in de auto. Een stoplicht probeert nog roet in het eten te gooien, maar A. haalt haar trein. Onze vakantie is ten einde. Next stop: Terschelling.

Geef een reactie

