REIZEN – Eten, sportief doen en relaxen op Vlieland deel 1

Momenteel ben ik aan het IMG_3252nagenieten van een geweldig weekend Vlieland. Ik was daar omdat ik samen met vriendin A. alle waddeneilanden wil bezoeken. Ik vlieg graag de hele wereld over, maar vakantie vieren in Nederland is minstens zo gaaf als de verre landen die ik bezoek. Texel hadden we twee jaar geleden al gehad, nu was Vlieland aan de beurt. Ik ging zonder verwachtingen heen en had een geweldige tijd. De kernwoorden: lekker eten, ruimte, liefde, rust, schoonheid, shoppen en sporten. En ook de reis erheen was een belevenis.

Eerst maar eens uitzoeken hoe we überhaupt op het eiland moesten komen. We hadden meerdere opties: via Harlingen of via Texel. Aangezien ik in Den Helder woon en A. er ook vandaan komt, vonden we Texel wel een goeie optie. Anderhalf uur in de bus zitten naar Harlingen en daarna nog eens anderhalf uur met een boot varen, dat zagen we niet zo zitten. En dus werd het via Texel varen met de Vriendschap, een boot die meerdere malen per dag tussen Texel en Vlieland pendelt. Wel moesten we twee keer een retour kopen, omdat die vertrektijden ons beter uitkwamen. Enkele reis op vrijdag en daarna enkele reis op zondag kan ook, maar dan vertrekt de boot om 17:00 uur op vrijdag en gaat hij om 10:45 uur al weer terug op zondag. Natuurlijk mochten we mee op schappelijkere tijden, maar die prijs was duurder. Ach, het scheelde niet zoveel met via Harlingen reizen, dus soit. Een adresje hadden we ook snel gevonden. Bed & Breakfast de Getijden. De foto’s zagen er mooi uit en de prijs was prima te doen. Verder keken we nog wat er globaal op het eiland te doen was. Vrij weinig. Na ja, we zouden ons vast wel vermaken. Boeken in de koffer en gaan!

Arme A. moest heel vroeg haar bed uit omdat ze via Amsterdam kwam. Ik kon gelukkig wat langer blijven liggen. J-P bracht ons naar de Texelse boot, waarmee we naar – wait for it – Texel werden gevaren (joh). Vervolgens namen we de Texelhopper naar de andere kant van het eiland. Bussen gaan niet standaard overal meer heen op Texel. Via internet moet je de Texelhopper reserveren, waarna je middels een busje naar de door jou uitgekozen plek wordt gereden. Easy peasy. In de middle of nowhere dichtbij de Cocksdorp werden we vervolgens gedropt. We moesten een half uur wachten voordat de naastgelegen strandtent Kaap Noord openging. In de tussentijd kletsten we gezellig met een ouder echtpaar dat op Texel woonde en naar de kinderen en kleinkinderen gingen die op Vlieland met vakantie waren. Heerlijk om zo’n uitstapje te maken. Een kwartier voor openingstijd werden er kussens op de natte bankjes buiten gelegd en konden we vast plaatsnemen. Stipt om 10 uur stond er een serveerster voor onze neus om onze bestelling op te nemen. Binnen dronken we gezellig wat met het oudere echtpaar. We vonden het jammer dat we al zo snel weg moesten bij Kaap Noord, maar de reis ging verder. Verderop in het verhaal komt deze strandtent weer terug.

Varen, varen, over de baren
We haalden onze tickets op en sleurden daarna onze koffers door het mulle zand de loopbrug op, waarna we via een ponton aan boord van De Vriendschap stapten. A. raakte ondertussen niet uitgepraat over zeehondjes, die wilde ze heel graag zien. Ze had geluk, tijdens de tocht naar Texel zagen we er een paar. We meerden na een half uurtje aan op de Vliehors, een megazandvlakte op Vlieland, en daar wachtte een leuke verrassing. Het laatste stuk naar de bewoonde wereld werd afgelegd met een megajeep. Turns out dat de Vliehors gebruikt door militairen en dat je niet zomaar door dat gebied mag wandelen. Bovendien is het ook niet te doen om die afstand met je koffertje in de hand af te leggen. Terwijl we reden ontvouwde zich een zandvlakte die in Pirats of the Carribean 3 niet zou hebben misstaan. Prachtig. Dit beloofde wat voor de rest van de trip.

IMG_3361Dronken egel
Eenmaal bij het Posthuys gekomen wisten we even niet hoe het verder moest. We zouden tien minuten moeten lopen naar de B & B, maar dat was vanaf de veerboot gerekend. Het zou nu 1,5 uur lopen worden. Fietsen huren kon ook, maar we hadden de koffer. Klein paniekmomentje. Dat was snel over toen bleek dat de bus hier ook gewoon kwam. Een kwartiertje later kwam hij al en nog 25 minuten later stonden we in het dorp. Op Texel zijn meerdere dorpen, op Vlieland is er gewoon een. Lekker makkelijk. Ik moet er even bij zeggen dat A. en ik allebei het richtingsgevoel hebben van een dronken egel. En dus liepen we in het kleine stukje van het dorp naar de B & B een paar verkeerd. Ach, tijd zat. Even poseren bij een oude groene telefooncel (sentiment!) en weer door.

IMG_3360Toppunt van gastvrijheid
In het B & B kwamen we er snel achter dat Vlieland gastvrijheid megahoog in het vaandel heeft staan. Niets is de Vlielanders teveel om de toeristen een fijn gevoel te bezorgen. Een tipje van de sluier? de B & B had een boekenkast op de gang staan met daarin geen boeken van de rommelmarkt die niemand wilde hebben, maar echt leuke boeken. 50 tinten grijs (niet mijn smaak, wel populair), Inferno van Dan Browns, chicklits, een boek van Dolf Jansen over hardlopen (geprobeerd, maar man, wat een opschepper) etc. Boekenwurmen kun je niet blijer krijgen. Op de gang stond tevens snoep en chips uitgestald. Als je wilde mocht je pakken en dan moest je het geld in een bakje doen. De gang alleen al was megamooi ingericht en dat gold dus ook voor de kamer. Alsof de eigenaren hun liefde in hun emmer hebben gestopt, gemixt met wat gastvrijheid, warmte en smaak. En hoppa, er kwamen mooie meubels uit die geweldig stonden, maar die de gasten niet het gevoel gaven dat ze er niet op mochten zitten. We voelden ons meteen thuis.

IMG_3362Winkelen, hoe doet Vlieland het?
We bleven alleen niet te lang hangen, want er moest geluncht worden. Bij Gestrand, tegenover de veerhaven, at ik de beste tosti van dat weekend. Heerlijk om even rustig te zitten en te eten. Sowieso deden we dit weekend veel aan eten. Het eten was goed en werd gebracht door supervriendelijke mensen. Daarna moest er gewinkeld worden. Behalve dat A. en ik boekenwurmen zijn, gaat ons hart ook sneller kloppen van shoppen. Even de Dorpsstraat in dus! Daar viel het ons op dat het eiland veel leuke toeristenwinkeltjes heeft en er ook wel (dure!) kleding te shoppen is, maar waar is de Hema en de Kruidvat? We spraken later in het weekend een local en die legde uit dat je een hoop via internet kunt bestellen tegen normale bezorgkosten en dat zij eens in de zoveel tijd de wal opgaat om te shoppen. Ze had haar auto ook op de wal (Harlingen) staan om de kosten te drukken. Enfin, terug naar de winkelstraat. Voor de snoepwinkel stond een rij. Wat wil je ook, als er maar 4 mensen tegelijkertijd inpassen! Natuurlijk zijn we daar later voor teruggegaan. Naast shoppen is snoep ook een passie van ons. Enfin, ik had een mooi ding voor aan de muur gekocht, een rugzak waar een laptop in kan en een hardloopbroek. Zo kom ik de winter weer door. Na de shopsessie bliezen we uit op de dijk. Een heerlijke plek met uitzicht op de veerboot en het wad. Puur genieten! Daarna at ik nog een ijsje in het dorp en daarna wandelden we weer terug naar de B & B.

IMG_3364Black angus?
Thuis in de B & B verwerkten we al indrukken door lekker op bed te liggen lezen en na te denken over het avondeten. Er was ons verteld dat alle restaurants in de Dorpsstraat wel goed waren en daarnaast was er ook nog een restaurant in de jachthaven. Dat had wel een mooi uitzicht. A. en ik, moe van de hele dag lopen en die dag nog fietsloos, strompelen naar de haven. Buiten op het terras zochten we een plekje en bekeken we de kaart. Als voorafje nemen we heerlijk biologisch zuurdesembrood met olijfolie, zeezout en roomboter. Ik vond een salade met Black Angus wel een goed idee, maar wilde nog even weten wat het ook alweer was. De serveerster wist het ook niet en moest het navragen. Ai! Geen goed teken. Inmiddels was het alweer koud geworden, dus we verplaatsten ons naar binnen. Turns out dat Black Angus een speciaal rundras is en dat ze in het restaurant De Dining verstand hebben van hoe je de gasten moet verwennen. De salade (meslun met gerijpte Black Angus reepjes met marloeskes, tomaatjes en Grana Padano om precies te zijn) zag er geweldig uit en smaakte ook heerlijk. Echt, ik was op dat moment zo gelukkig! Ook A. was blij verrast met haar Kerala curry met bloemkool, kikkererwten en een brickdeegpakketje gevuld met feta, jonge spinazie en tzatzikisaus. Wat een plaatje! We aten het tot de laatste kruimel op. Na het eten (voor een toetje zaten we te vol, er zat ook nog een salade en patat bij het hoofdgerecht) maakten we nog wat fraaie foto’s van de prachtige omgeving en daarna gingen we ons mandje in.

To be continued…

5 thoughts on “REIZEN – Eten, sportief doen en relaxen op Vlieland deel 1

1. Super leuk. Vlieland staat nog steeds op mijn lijstje van waar ik heen wil. Na jouw verhaal wil ik er helemaal graag heen!

2. Hoe klein kan de wereld zijn Michelle? Ik ben de local die jullie op de vuurtoren gesproken hebben, en onze gasten van dat weekend, die wij de vuurtoren lieten zien, woonden tot een jaar geleden in Julianadorp. Je bent dus gewoon op Vlieland door een oud-plaatsgenoot op de foto gezet! Leuk geschreven stuk, ook deel 2! Fijn om te lezen dat jullie het op Vlieland zo naar je zin hebben gehad.

• Wauw, dat is toevallig! De wereld is inderdaad klein! We hebben een geweldige tijd gehad op Vlieland en komen zeker nog eens terug. Superleuk om ook wat inside information te hebben gekregen van je. Hoe vonden jullie gasten het eiland?

3. Wat heb je dit leuk geschreven, wij werden door andere op je blog geatendeerd.
    Wij waren letterlijk geraakt door je mooie woorden over onze B&B!!!
    Groetjes van Vlieland en misschien dat we elkaar weer eens zien.

Theo & Bettine

• Ah, dank jullie wel! Leuk om te horen. We hebben een geweldige tijd gehad op Vlieland, mede dankzij jullie geweldige gastvrijheid! Groetjes vanuit Den Helder en ik kom zeker nog eens terug.