PLOG – Panama

‘Plog’ staat voor photolog, a.k.a. een dag in foto’s. Recentelijk ben ik met J-P op een cruise geweest naar Curaçao, Aruba, Columbia, Panama en Venezuela. De tips voor Curaçao zijn allemaal al voorbij gekomen. Omdat ik van de andere landen slechts een glimp heb opgevangen, volgt het verslag van die dagen in plogvorm. Vandaag: Panama

Na een paar dagen op Curaçao te hebben gezeten, stappen we aan boord van de Monarch. Vervolgens begint onze vaartocht langs Zuid-Amerika en Midden-Amerika. We beginnen de cruise met een volledige dag op zee. We laden ons op en ontspannen bij het zwembad. De volgende dag meren we aan in Colon, Panama. Vandaag bezoeken we het oude gedeelte van Panama-stad en bekijken we de sluizen.

panamaWe rijden vanaf het schip met een bus door Panama-stad. Wat vooral opvalt is het enorme verschil tussen oud…

DSC05331…en nieuw.

DSC05332This is us. Na een paar dagen op het prachtige eiland Curaçao zijn we al aardig bruin geworden. Ik word altijd bruiner dan J-P, omdat ik dol ben op de zon. Hij zoekt liever de schaduw op. De sticker op onze borst is om te voorkomen dat we per ongeluk aansluiten bij een andere groep en daardoor de weg kwijtraken. Excursies zijn big business op de cruiseschepen. Ze zijn aan de prijs, maar het grote voordeel is dat je overal naartoe wordt gebracht en ook weer op tijd afgezet wordt bij het schip. Alle groepen hebben een eigen sticker. Wij zijn nummer twee en mochten daardoor snel het schip af om de bus op te zoeken.

DSC05333Ik houd hiervan. Mooie witte gebouwen, met een strakblauwe lucht erboven en een palmboom ernaast. Nu is het nog heerlijk weer, dat is straks anders…

DSC05334Dit juweeltje is de Iglesia de San José (Kerk van San José). De combinatie van oud en nieuw maakt deze kerk heel bijzonder. We gaan straks een kijkje nemen.

DSC05336Eh ja, het is waar, in Nederland gaan vooral ouderen op cruise. We deden een Spaanstalige cruise, wat betekende dat we de Spaanse excursies niet mee konden doen. Want tja, zo goed is mijn Spaans niet. Engelstalige excursies dus, waar vooral veel Nederlanders aan meedoen. Erg gezellig! We hebben een geweldige gids die ons al het moois van Panama-stad laat zien.

DSC05338Als je goed kijkt, zie je hier al het uitzicht op het nieuwe gedeelte.

DSC05339Het leuke aan Panama-stad is dat op iedere straathoek weer een verrassing wacht. Deze keer is het een gedeelte uit een optocht. Let vooral op het poppetje rechtsboven…

DSC05347We zijn inmiddels in de kerk. En we kijken onze ogen uit.

DSC05349Maria en haar kindje Jezus.

DSC05352Ik vind dit echt prachtig. Al die kleine schilderijen bij elkaar. Het licht in de kerk is slecht en flitsen is uit den boze. Ik maak daarom bijzonder weinig foto’s. Wat ik meestal doe in dit soort fraaie kerken is om een ansichtkaart te kopen van het schilderij dat het meest indruk op mij heeft gemaakt. Zo heb ik een kaart naast mijn computer staan van het Laatste Avondmaal, uit een kerk in Italië.

DSC05354De kerk vanaf de andere kant.

DSC05357We lopen weer verder. Deze ruïne is nog over van toen Panama werd gesticht in 1517.

DSC05368We komen op een punt aan de kust waar we een goed uitzicht hebben op het oude gedeelte van Panama-stad. Daar lopen we een stukje op een soort boulevard.

DSC05371Deze boom is bijzonder in elkaar gevlochten.

DSC05376Onthoud vooral even die strakblauwe lucht.

DSC05377Ik liet net nog het uitzicht zien op de oude stad. We zijn nauwelijks een paar meter verder gelopen en ineens doemt dit voor ons op. Een skyline waar New York jaloers op kan zijn. Welkom in het nieuwe gedeelte.

DSC05378Heel onwerkelijk. Het blijft bij een uitzicht op het nieuwe gedeelte. We moeten straks verder naar de sluizen. Dat is wel het nadeel van een cruise, we zien slechts een glimp van een stad. Ook krijgen we in korte tijd heel veel informatie over een stad, waarvan maar de helft blijft hangen.

DSC05383Kunst op straat. Bedoelt om de sloopwerkzaamheden erachter wat op te vrolijken.

DSC05385De toekomstige Miss World in een prachtig jurkje. Ze werd verlegen van al die enthousiaste toeristen, maar vond het goed dat we haar op de foto zetten.

DSC05387Baywatch in the big city.

IMG_8797Tijd om wat te gaan eten. We kunnen kiezen uit drie gerechten. Ik kies voor pasta. Het is superlekker! Ondertussen doen we wat alle Nederlanders doen, lekker elkaar opzoeken op vakantie.

IMG_8796Het uitzicht vanaf het restaurant. Geef mij palmbomen en ik ben gelukkig.

DSC05397We gaan op weg naar de sluizen. De afstand tussen deze palmbomen is gelijk aan de breedte van het Panama-kanaal. Ik vind het nog best weinig ruimte.

DSC05400De volgende stop zijn de sluizen. Eerst bezoeken we het museum waar veel insectachtigen achter glas tentoon staan gesteld. We hebben een strak tijdschema meegekregen van de gids. We mogen snel snel door het museum racen, over tien minuten begint de film met uitleg over de sluizen en daarna kunnen we de sluizen bekijken en eventueel wat kopen in de museumwinkel. Go! Go! Go!

DSC05405De blik in mijn ogen zegt al genoeg. Wat zijn die sluizen klein! Oh, en ondertussen is het gaan stortregenen. We staan op het dak van het bezoekerscentrum van de de Gatún-sluizen. Er zijn overigens drie sluizen waar de schepen doorheen  moeten. Een schip doet er zo’n negen uur over om door het Panamakanaal heen te komen. En het is gruwelijk duur. Maar altijd nog goedkoper én sneller dan om Zuid-Amerika heen varen. Ik las overigens dat er ook cruisereizen bestaan die door het Kanaal heen varen. Lijkt me behoorlijk saai.

DSC05407Het kanaal verbindt de Atlantische Ocean met de Grote Ocean. Omdat het waterpeil verschilt en de getijden wisselen, moet het schip omhoog of omlaag komen, afhankelijk van de kant waar het naartoe gaat. Die sluizen zorgen daarvoor. Hier zie je goed de verschillende waterhoogtes.

DSC05412Als wij er zijn, worden er net twee schepen doorheen geleid. De maximale breedte van een schip is 32,3 meter om door de sluis heen te komen. Sommige schepen passen er echt net door. Daarom duurt het superlang voordat een schip door de sluizen is.

DSC05414Dit schattige locomotief leidt de schepen door de sluizen.

DSC05415Door middel van kabels zijn de locomotieven verbonden met de schepen. Zij rijden de heuvels op en af en leiden zo het schip veilig door de sluizen. Na een kwartiertje heb ik wel weer gezien en duik ik de museumwinkel in op zoek naar kerstcadeaus voor de familie.

Daarna vertrekken we weer naar het schip. Omdat in Panama ook uitstekend geshopt kan worden, belastingvrij, staat iedereen met tassen vol in de terminal. Sommigen slepen grote flatscreens televisies mee! Normaal gesproken kunnen we bijna zo doorlopen naar het schip. Hier moeten we eerst door de douane. En dat duurt lang! Ik ga ook natuurlijk weer de verkeerde kant op, waardoor J-P en ik ineens allebei aan de andere kant van de terminal staan. Oh well, we vermaken ons met kletsen met de anderen. Ondertussen vraag ik me af of ik niet ook had willen shoppen. Nee, de oude stad en het Panamakanaal waren de moeite waard om te bekijken.

2 thoughts on “PLOG – Panama

Geef een reactie

