Zweten voor de zwarte band, of niet?

In mijn vorige blog voor Athletes in Action heb ik het gehad over vertrouwen hebben in God. Daarnaast moet je ook kunnen en durven vertrouwen op de mensen om je heen. Die topprestatie behalen heb je namelijk niet alleen aan jezelf en je fantastische samenwerking met God te danken. Ik geloof dat God mensen kennis geeft, die ze door kunnen geven aan anderen. Er staat een team achter je. En dan bedoel ik niet de mensen die altijd klaar staan met complimenten en helpen om je zelfvertrouwen op te krikken. Ik heb over de wijze personen die soms dingen kunnen zeggen waar jij het niet altijd mee eens bent.

Als het om sport gaat, ben ik uitzonderlijk trots op mijn zwarte band karate-jitsu, die ik in 2009 behaalde. Jarenlang heb ik hiervoor moeten werken. Naast de twee trainingen die ik per week deed, oefende ik ook op zaterdagochtend met mijn maatje. Zij moest op hetzelfde examen bewijzen dat ze zwarte verdiende. Daarnaast stond ze ook klaar om mij aan te vallen, zodat ik mijn verdedigingstechnieken kon demonstreren. We trainden hard, maar zweetten nauwelijks. Dat kwam omdat er na iedere stoot of trap letterlijk drie zwartebanders om ons heen stonden die uitlegden wat we allemaal verkeerd deden en hoe het wel moest. Soms behoorlijk vervelend. We wilden graag doortrainen, in het ritme komen, totdat het zweet uit ons poriën stroomde.

Lees verder op: http://athletesinaction.nl/2015/02/19/zweten-voor-de-zwarte-band-niet/

Dit was mijn laatste blog voor Athletes in Action.

Foto: Paul Abspoel

2 thoughts on “Zweten voor de zwarte band, of niet?

Geef een reactie

