BOEKEN – 10 beste boeken van 2014

Met twee Billyboekenkastplanken vol leesvoer moest er in 2014 echt meer gelezen gaan worden door mij. Dit goede voornemen heb ik gehaald! Het afgelopen jaar las ik in totaal 60 boeken, een mooi rond getal. Variërend van chicklit tot thriller. Boeken van nu en dunne romans van de vorige eeuw. Vandaag een lijstje van de tien beste boeken van 2014. Ze zijn niet allemaal in 2014 verschenen, ik las ze in dat jaar. Sommige boeken waren te tenenkrommend voor woorden, die las ik niet eens uit en zijn daarom ook niet meegenomen in de 60 boeken. Anderen waren leuk, maar niet goed genoeg om de top tien te halen.

De top 10 bestaat uit de beste boeken. Ik vind dat iedereen ze zou moeten lezen en zal bij ieder jaar ook uitleggen waarom. Tips nodig om je leeslijst mee uit te breiden? Lees dan snel verder!

92000000181938421. Koekoeksjong – Robert Galbraith

Samenvatting
Als een getroebleerd supermodel een dodelijke val maakt vanaf een winters balkon in de Londense wijk Mayfair, wordt aangenomen dat het zelfmoord was. Haar broer twijfelt daaraan en roept de hulp in van privédetective Cormoran Strike.

Strike is een invalide oorlogsveteraan – met wonden die zowel fysiek als mentaal zijn – en zijn leven is een puinhoop. De opdracht lost zijn geldproblemen op, en zijn nieuwe assistente Robin blijkt een godsgeschenk. Maar naarmate Strike dieper graaft in de complexe modellenwereld, neemt alles een steeds duisterder wending – en loopt hij zelf steeds meer gevaar…

J.K. Rowling doet het weer
Het eerste boek dat ik in 2014 las, was meteen ‘top-10’-waardig. Aan het einde van 2014 bleek ik het beste boek van dat jaar te zijn. Robert Galbraith is een pseudoniem van J.K. Rowling. Ik heb eerder een boek van haar gelezen buiten de Harry Potter-serie (Een goede raad) en dat vond ik een rotboek. Ik was zeer aangenaam verrast door dit deel. Wat een heerlijke detective. De personages zijn goed uitgewerkt, waardoor ik het helemaal voor me zie. J.K. Rowling + goede verhaallijn. Moet ik echt meer vertellen?

92000000108399982. Inferno – Dan Brown

Samenvatting
Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, wordt op een nacht wakker in een ziekenhuis in Florence zonder te weten hoe hij daar is beland. Geholpen door een stoïcijnse jonge vrouw, Sienna Brooks, vlucht Langdon en raakt hij verzeild in een duizelingwekkend avontuur. Langdon ontdekt dat hij in het bezit is van een reeks verontrustende codes, gecreëerd door een briljante wetenschapper; een genie dat geobsedeerd is door het einde van de wereld en het duistere meesterwerk Inferno van Dante Alighieri.

De strijd tegen deze mysterieuze vijand voert hen langs tijdloze locaties als het Palazzo Vecchio, de Boboli-tuinen en de Duomo, en Langdon en Brooks stuiten op een netwerk van verborgen doorgangen en eeuwenoude geheimen…

Goede combinatie van kunst, geschiedenis en fictie
Niets is wat het lijkt. Ik houd van boeken waarin ik denk alles op een rijtje te hebben en dan blijkt het toch anders dan ik dacht. Lekker out of the box denken. Dan Brown combineert kunst en geschiedenis met fictie. Waren mijn geschiedenislessen vroeger maar zo leuk!

92000000055376853. Vlinders voor altijd – Jill Mansell

Samenvatting
Wanneer Lara voor het eerst weer terug is in haar geboortestad, herkent niemand haar nog. Behalve haar vroegere hartsvriendin Evie natuurlijk. Er is te veel om over bij te praten. En dan… is daar ineens ook haar vriendje van toen! Hij is nog net zo aantrekkelijk als vroeger. Voor ze het weet, heeft Lara weer vlinders in haar buik…

Koningin der chicklits
De koningin der chicklits is voor mij Jill Mansell. Ik droom altijd heerlijk weg als zij begint met vertellen over de kneuterige dorpjes waar haar heldinnen wonen. Doe maar ook zo’n leuk dorp waar iedereen alles van elkaar weet en de hele stad opschrikt als er een nieuwe bewoner komt. Mansell beschrijft de bewoners zo echt, dat ik bijna mijn koffers wil pakken om af te reizen naar Bath. Ik heb het gevoel alsof ik iedereen echt ken. Het doet me denken aan Hart of Dixie.

92000000099849034. Mag ik je nummer even? – Sophie Kinsella

Samenvatting
Poppy is helemaal in paniek. Ze is haar verlovingsring kwijt! Over tien dagen is de bruiloft! Terwijl ze buiten voor een hotel haar vriendinnen staat te bellen, wordt ook haar mobieltje plotseling uit haar handen gegrist. Nu is de crisis compleet. Wat moet Poppy zonder telefoon beginnen? Helemaal hyper ziet ze zomaar ergens een smartphone liggen. Hebbes! Maar het duurt niet lang voor de botte zakenman Sam Roxton, zich meldt als de eigenaar.

Alles om je heen vergeten
Hi-la-risch! Sophie Kinsella lukt het altijd om het gemiddelde chicklit-niveau te overstijgen. Ik kan alleen maar lachen om alle drama waar de hoofdpersonen steevast in terecht komen. Nu is er weer iemand verloofd die er langzamerhand achterkomt dat haar verloofde niet zo geweldig is als dat ze denkt. En de onaardige zakenman die ze heeft ontmoet wordt ook steeds leuker. Als ik zo’n boek lees, vergeet ik alles om me heen. Heerlijk!

92000000058047475. Waar is Bernadette – Maria Semple

Samenvatting
Wie is Bernadette Fox? Voor haar man Elgie Branch, topman bij Microsoft, is ze zijn geestige, getalenteerde, wispelturige en getroebleerde vrouw.
Voor designexperts is ze een revolutionair architect.
Voor de moeders van school is ze een regelrecht gevaar.
Voor de vijftienjarige Bee is ze haar beste vriendin, en gewoon mam.
Maar dan verdwijnt Bernadette. Bee zet alles op alles om haar moeder terug te vinden.

Meer dan één lap tekst
Pluspunten voor boeken die meer zijn dan alleen één grote lap tekst. Ik vind het heerlijk afwisselend om mailtjes te lezen. Het boek wordt verteld door dochter Bee, afgewisseld door mailwisseling tussen allerlei personages. Op het eerste gezicht chaos, maar het is Maria Semple gelukt om een goed lopend verhaal van te maken.

10010040110441016. Een echte vrouw – Michael Berg

Samenvatting
De krochten van het verleden. Een mistige avond in een voorstadje van Limoges. Tijdens het uitlaten van zijn hond wordt Christophe Bourdes, baas van Radio Limousin Populaire, doodgereden. De politie gaat uit van een ongeluk en zoekt de voortvluchtige bestuurder. Chantal Zwart, een eenendertigjarige journaliste, heeft haar twijfels en start haar eigen onderzoek. Wanneer ze in het verleden van haar chef duikt, stuit ze op een ander onopgehelderd sterfgeval. De speurtocht van Chantal leidt naar een streng katholiek jongensinternaat waar destijds een medescholier van Christophe onder mysterieuze omstandigheden is verdwenen.

Spanning en sensatie bij de radio
Ik ben dit jaar begonnen om een paar goede thrillers te lezen. Deze is favoriet, omdat er een mediabedrijf bij betrokken is. Ik vind het altijd leuk om te lezen over verschillende redacties. We gaan een stukje terug de tijd in met flashbacks over een scholier die om het leven is gekomen. Wat heeft hij te maken met Christophe? Ik word steeds nieuwsgieriger. Ik vind vooral het einde erg goed gekozen.

10010040059712517. Tot het voorbij is – Nicci French

Samenvatting
Astrid Bell is een jonge, sterke Londense fietskoerier die niet goed weet wat ze met haar leven wil. Ze woont samen met zes vrienden, maar langzamerhand valt de groep uiteen. Dan sterven er twee vrouwen, en de enige overeenkomst tussen de twee moorden is de aanwezigheid van Astrid.

Creepy
Ik heb het afgelopen jaar drie boeken van Nicci French gelezen. Deze is daarvan de beste. Eerst lezen we het verhaal vanuit het oogpunt van fietskoerier Astrid. Daarna volgt het perspectief van de dader. En die is niet wat het lijkt. De dader beschrijft behoorlijk creepy hoe hij/zij tot zijn/haar daden is gekomen.

92000000099851668. 99 gesprekken met – Ebru Umar

Samenvatting
Voor Libelle maakt journaliste Ebru Umar wekelijks een interview met bekende Nederlanders. Ze sprak o.a. met Cornald Maas, Mark Rutte, Carry Slee, Sylvie van der Vaart, Agnes Jongerius, Thomas Acda en vele anderen. In dit boek zijn 99 van die ‘gesprekken’ verzameld.

Voor haar boek deelde Ebru de interviews in groepjes in: de leukerds, de favo’s, de zeikerds, de lieverds, de ijdeltuiten, de hartjes, de verrassingen, de nee-zeggers, de cadeautjes, de zeurpieten, de versierders, de saaien en de jovialen.

Must read voor journalisten/redacteuren
Het enige non-fictie boek in de lijst en terecht. I love Ebru Umar! Ze is heerlijk eerlijk en recht voor zijn raap. Ze heeft er geen moeite mee om BN’ers af te krakken die niet mee wilden werken aan het interview of later moeilijk gaan doen. Heerlijk! Ook schroomt ze niet om haar eigen fouten te noemen. Voor een journalist/redacteur is dit een must read.

10010040113112399. Summer Nights – Verhalenbundel

Samenvatting
Dat de zomernacht vol zit met romantische verhalen, mag geen verrassing zijn niet met deze auteurs tenminste. Marijke van den Elsen, Jolanda Hazelhoff, Gillian King, Petra Kruijt, Els Ruiters, Carlie van Tongeren, Rianne Verwoert en Anne West nemen je mee naar drukke feesten en verstilde stranden, naar zonsondergangen en sterrenhemels. De dagen zijn immers prachtig, maar o, those Summer Nights Daar kan niets tegenop!

Lekker afwisselend
Uitgeverij New Book B.V. wilde wat chicklitauteurs promoten en besloot om dan maar een boek te maken met korte verhalen. De eerste verhalen zijn niet mijn smaak. Gelukkig las ik wel door en maakte ik kennis met een paar nieuwe auteurs die ik zeker in de gaten ga houden. Mijn favorieten: feestje voor een oma die tachtig wordt, een nacht in de zorg en het dubbele misverstand. Lekkere verhalen voor op het strand of bij het zwembad.

100100400209554010. Uitgelaten! – Leslie Schnur

Samenvatting
Nina Sheppard werkt bij een hondenuitlaatcentrale in New York. Dat biedt haar de gelegenheid naar hartelust rond te snuffelen in andermans huis. Vooral het appartement van Daniel is spannend. Helaas heeft Nina Daniel nog nooit in levenden lijve gezien. Tot ze op een dag in zijn bad uitbundig ligt te dagdromen en de voordeur hoort opengaan.

Toch wel diepgang
Ja, bij het lezen van de samenvatting dacht ik ook: what the …. Het boek begint als een derderangs chicklit. Later blijkt dat er wel degelijk diepgang in zit. De hoofdpersoon is echt begaan met de honden en dat maakt het een mooi verhaal.

Samenvattingen en foto’s komen van good old http://www.bol.com

2015
En ook 2015 is een jaar waarin ik veel ga lezen. Mijn boekenplanken zien er op dit moment zo uit. Eh ja, genoeg om te lezen inderdaad.

IMG_9308

One thought on “BOEKEN – 10 beste boeken van 2014

Geef een reactie

