Eén goed voornemen is voldoende

RelaxNormaal gesproken zou hier een megalijst aan goede voornemens komen te staan. Vorig jaar had ik er meer dan tien. Surprise! Dat doe ik in 2015 lekker niet! Ik heb namelijk maar één goede voornemen en het hebben van een waslijst aan ‘verbeterpunten’ gaat niet helpen om mijn belangrijke voornemen te halen. Voordat ik die onthul, wil ik eerst even terugblikken op 2014.

2014: Het jaar van God en mij
Aan het begin van 2014 vertelde ik pastor Adri dat dit jaar het jaar van mij en God zou worden. Hij keek me nadenkend aan en zei: ,,Dat zeggen meer mensen.” Hij bedoelde ermee dat hij van meer mensen had gehoord dat zei dit jaar verder wilden met God. Niet geheel onverwachts, ik merk in de media en in mijn eigen omgeving dat mensen behoefte hebben aan bezinning. Even een stapje terug zetten en kijken naar wie ze zijn en waar ze naartoe gaan. Ik merkte in 2013 dat mijn relatie met God veel beter kon en wilde daar graag aan werken.

Relatie bouwen
Hoe werk je aan een relatie met iemand? Door er tijd in te stoppen en ook de ander aan het woord te laten. Maar bovenal: door te vertrouwen op degene. Ik heb dit jaar meer gelezen over God en meer geleerd. In CLC werd er na de zomer besloten om meer met studie te gaan doen. Om de week hadden we een studie met als doel te groeien in ons christelijk leven. We gingen terug naar de basis. Wat houdt bijbellezen en bidden nu in en hoe kun je dat praktisch maken? Ik heb er een hoop van geleerd. Ook schreef ik dit jaar mijn eerste christelijke boek. Ik merkte dat God door mij heen sprak en dat Hij me begeleidde in het proces. Wat het makkelijk? Nou nee, verre van dat. Maar altijd als ik bad tot God voor inspiratie, gaf hij mij dat meteen. Jammer dat het soms even duurde voordat ik naar God toe ging. Ik nam altijd eerst ruim de tijd om scenario’s te bedenken waar het mis zou kunnen gaan en mezelf heel druk te maken. Dat moet anders!

2014: Het jaar van God en mij en Jean-Paul
Het begin is gemaakt in 2014. Ik durf veel meer te vertrouwen op God. Mijn man Jean-Paul was tot voor kort niet gelovig en daarom was mijn voornemen ook ‘het jaar van God en mij’. God had echter nog betere plannen. Op 5 oktober 2014 koos mijn lieve man voor God. We gaan in 2015 samen verder met God.

2015: Groeien in relatie
In 2015 wil ik verder groeien in mijn relatie met God, de relatie die ik heb met J-P en de relatie die ik het met mezelf. Ik heb slechts één voornemen: stoppen met mezelf zorgen maken. Over alles wat er zou kunnen gebeuren en mis kan gaan. Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Terwijl het tegelijkertijd heel eenvoudig is.

Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren. Filippenzen 4: 6-7.

Op een vrijdag las ik deze tekst in mijn stille tijd boekje. De zondag erop kwam hij terug in de preek van pastor Adri. En nee, dat is geen afgesproken werk. Want pastor Adri weet niet welke boekje er op mijn nachtkastje ligt en hoe ver ik daarin ben. Deze tekst zal de leidraad worden van 2015.

Relax! God is in control

Let op! De Bijbeltekst wil niet zeggen dat mijn problemen nu als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen en dat ik lekker achterover kan leunen en dat de deadlines vanzelf gehaald worden. Het verandert wel hoe ik tegen dingen aankijk. Rustig aan, het komt goed. 2015 wordt het jaar van ‘mijn denken veranderen.’

Daarnaast heb ik natuurlijk ook andere plannen. Het lijkt mij bijvoorbeeld leuk om vaker dan één keer per jaar iets lekkers te bakken. Geen goed voornemen, gewoon een leuke hobby die ik wil uitproberen.

Ik wens jullie een topjaar en ik bid jullie kracht toe om je goede voornemens vol te kunnen houden.

keep-calm-and-pray-god-is-in-control

Geef een reactie

