Tips tegen verkopers

grumpy catTelemarketeers, wie is er niet groot mee geworden? Ik heb de mannen en vrouwen van bedrijf X, Y en Z regelmatig aan de telefoon gehad. Ik kan er kort over zijn: ik vind ze allemaal, zonder uitzondering, ontzettend irritant! ‘Helaas’ heb ik een nette opvoeding gehad én een opleiding tot secretaresse. Wat betekent dat ik automatisch in ‘secretaresse-stand’ schiet als een telefoon in mijn omgeving over gaat. Dat varieert van: ‘Goedemorgen! (Naam bedrijf) Met Michelle’, of ‘Met Michelle’. Ik kan nooit gewoon ‘hallo?’ zeggen, er moet een naam bij. En zo ben ik al halverwege naar de telemarketeersfuik gezwommen. Gelukkig hebben mijn ouders me ook meegeven dat je niet zomaar op alles in moet gaan. Sterker nog, mijn moeder was laaiend toen ik een me in de stad een ECI abonnement had aan laten smeren. ‘Je gaat NU een aangetekende brief naar ze schrijven.’ Dus vandaag geef ik jullie wat tips om te dealen met de wereld die verkoop heet.

Ik heb gemerkt dat telemarketeers die contact hebben met bedrijven net zo erg zijn als de irritantjes die jou rond etenstijd bellen. Simpelweg zeggen dat je ‘geen interesse’ hebt is olie op hun vuur. Ik zie ze al voor me dat ze met een grote glimlach hun handboek openslaan en kwistig bladeren naar de vervolgvraag. ‘Mag ik vragen waarom u geen interesse hebt?’ Gefeliciteerd, je bent in de fuik beland. Ieder antwoord dat je nu geeft is fout. ‘Ik vind het te duur’. ‘Oh!! Dan heb ik een geweldig aanbod voor u!!!’ ‘Ik ben al lid van bedrijf X’ ‘Mag ik vragen waarom u bij bedrijf X zit? Is het hun aanbod, de prijs’ blabla. En nu?

Regel 1: het zijn mensen waarmee je zaken doet. Onthoud dat ze ook maar gewoon hun werk doen, hoe vervelend ze ook zijn. Blijf dus aardig. Ga ze niet uitschelden voor rotte vis. Die mensen willen liever ook ander werk, maar soms zit er niets anders op dan een headset op te zetten en random mensen te bellen. Kun je die scheldwoorden echt niet meer in houden, hang dan gewoon op. Dat is gelijk tip 1. Maar voor de beleefde mensen onder ons, is dat best lastig.

Tip 2: zet de telefoon op speaker en zwijg. Beste tip ever! Ik heb het geprobeerd en al na een paar seconden zei meneer de telemarketeer: ‘Hallo? Hallo? Nou, ik hoor u niet meer. Ik bel later wel terug!’ Win!

Tip 3: vertel de verkoper dat het nu echt niet uit komt. Meestal is dat hun eerste vraag. Komt het uit? Eh nee dus. Wanneer wel? Noem een tijdstip waarop je niet thuis bent/je mobiel niet op kunt nemen. En weer een contactmoment vermeden. Ze blijven je niet altijd terugbellen.

Tip 4: begin een langdradig zielig verhaal over dat je boodschappen ging doen en het vlees was uitverkocht. En wat moet je nu eten? Laat de verkoper met je mee denken. Of roep keihard: ‘Nee, dat meen je niet! Volgens mij zijn wij samen op cursus geweest! Hoe GAAAAT het met je?’ Doe alles om ervoor te zorgen dat zij niet aan verkopen toe komen. Let op! Bij de doorgewinterde verkopers werkt dit natuurlijk niet, maar daar kom je gauw genoeg achter.

Tip 5: handboek? Script? Hé, die heb jij ook! Kijk eens, hier is ie: http://egbg.home.xs4all.nl/tegenscript.html#het%20tegenscript Leer hem het lekker uit je hoofd en laat de tegenaanval beginnen! Natuurlijk zijn de telemarketeers ook niet achterlijk. Mochten ze je door hebben, zeg dan doodleuk: ‘Nou, superbedankt voor de info! Daag!’

In real life is het allemaal veel makkelijker. Vermijd verkopers door keihard weg te rennen als je de kika-hesjes in de stad spot. En zeg gewoon nee als ze bij je thuis aanbellen. Of doe gewoon de deur niet open. Ik ben er nu zo goed in geworden dat ik automatisch nee zeg als er schattige buurkinders bij me aanbellen met de vraag of ik ze willen sponsoren voor hun sponsorloop. Sorry, lieverds! Maar ik heb te vaak leuke jongens in de stad ontmoet die met hun puppyogen vragen of ze me ‘één vraag mogen stellen’ en vervolgens stond ik een kwartier te luisteren naar hoe zielig de dieren zijn. Dus ik zeg automatisch ‘nee’ op alles. Terwijl het een kleine moeite is een kind blij te maken met een euro. Dus verkopers: nee. Buurkinderen: ja.

Geef een reactie

