RECENSIE – Elke dag prinsessentaart

elke dag prinsessentaartDit weekend las ik het boek ‘Elke dag prinsessentaart’ van Emmy van Eden. Ik heb ervan genoten! We beginnen met een korte samenvatting van het boek: Julie Sanders is 25 jaar, overtuigd christen en werkt als bijlesdocent op een christelijke school. Ze is chaotisch en onzeker en op zoek naar een Echte baan waarvan ze haar vaste kan lasten kan betalen, de Ware man en Gods plan met haar leven. In een korte periode krijgt ze het heel druk met sollicitatiegesprekken, een toneelstuk en taart bakken (daar komt die aparte titel vandaan) en gaat ze op date met Jurre, een stoere en charmante atheïst. De spanning loopt op alle vlakken hoog op. Hoe gaat ze dat allemaal handelen?

Het boek moest even op gang komen. Wel was het vanaf pagina één al duidelijk: Julie is een stresskip. Ze is onzeker en heeft soms een duwtje in de rug nodig om haar leven aan te pakken. Zo communiceert ze bijvoorbeeld met haar huisgenoot via post its. Niet zo pro-actief. Die schop onder haar kont krijgt ze gelukkig van haar ouders. En vanaf dat moment wordt het allemaal een stuk spannender.

Enter Jurre, de sexy en goed gebekte atheïst die onder de tattoo’s zit en ruw Julie’s leven binnen komt walsen. Ze valt als een blok voor hem, net als ik. Helemaal mijn type. Net als Mattias, haar collega-docent die me met zijn lome uitstraling aan BNN-presentator Valerio doet denken. Een overload aan leuke mannen, een vleugje romantiek en heel veel humor, ik houd ervan!

Met zoveel mooie mannen kan ik natuurlijk alleen maar fout gaan. Props voor Julie hoe ze zich in de nesten werkt en zich er vervolgens weer uit weet te werken. Ik zal het eerlijk toegeven, in het begin moest ik even wennen aan Julie. Ze is zo onzeker en dat maakt haar irritant, vind ik. Maar de manier waarop ze met alle lastige situaties omgaat, vind ik dan wel weer stoer van haar. Ze doet me denken aan soort jonge Bridget Jones, minus het roken en de overload aan drank. (Grappig: ik had de vergelijking met Bridget Jones tijdens het lezen bedacht en opgeschreven in mijn kladblokje. Bij het zoeken naar een foto van een boek vond ik een quote uit een recensie waarin ook het ‘Bridget Jones’-aspect terug kwam.)

De thema’s die subtiel behandeld worden, vind ik erg goed gekozen. Als je jong bent denk je dat alles goed komt als je volwassen bent, maar dat is niet altijd zo. Zo merkt Julie dat het toch lastig is om na je opleiding je leven op de rit te krijgen. En de belangrijkste les: mensen zijn soms anders dan je denkt.

Christelijke romans/chicklits. Ik heb er nu drie gelezen van uitgeverij Ark Media en had bij alle drie een grote glimlach op mijn gezicht. Ik kan alleen maar zeggen: We want more! Dus lieve Emmy, Mira (Lekker Belangrijk!) en Sandra (Wat een dag!), waar wachten jullie nog op? 😉

Elke dag prinsessentaart | Emmy van Eden | Ark Media | 2013 | Paperback | ISBN 9789033800221 | € 12,95

Ik heb dit boek gekregen van uitgeverij Ark Media.

5 thoughts on “RECENSIE – Elke dag prinsessentaart

1. O, lijkt me een boek om lekker ontspannen mee in mijn stoel te zitten. Kan ik hem ook als E-book kopen, denk je. (ps: ik vond je blog via Twitter)

2. Hoi Michelle,
    Met mijn pas gestarte uitgeverijtje Joy Books wil ik ook christelijke chicklits uitgeven. De eerste is al verschenen, een dun boekje waar je zo doorheen vliegt (heb ik gehoord 😉 Zou jij zin hebben om het te recenseren?

vriendelijke groet

Dani van Doorn
    danivandoorn@gmail.com