Ontspanningsoefeningen ala Mies

keep calm and nope lost itRelax! Ontspan! M’n man kan nog zo hard tegen me roepen dat ik me vooral geen zorgen moet maken en dingen  los moet laten, ik luister toch niet. Het is voor mij gewoon heel moeilijk om te ontspannen, omdat mijn gedachten non-stop doorgaan. Ik ben kampioen in zorgen maken. Ik heb het dan niet over een belangrijke toets/deadline/presentatie die eraan zit te komen (daar kan ik gewoon keihard aan werken), maar over de dingen waar ik geen invloed op heb. Wachten op uitslagen bijvoorbeeld. De afgelopen maand had ik weer zo’n moment. Ik wist ergens wel dat het vast goed zou komen en dat ik het gewoon los moest laten. If it’s meant to be, it will happen, toch? Of zoals wij christenen zeggen: Deo Volente. Als God het wil. En toch kon ik het maar heel lastig loslaten. Gelukkig heb ik in die spannende maand wel wat dingen ontdekt die me enorm hebben geholpen om ‘het ding’ los te laten. De maand was niet altijd fijn, maar het was een goede oefening in geduld hebben en niet overreacten. Ik deel mijn ‘ontspanningsoefeningen’ graag met jullie.

KEEP CALM AND PRAY ONTijd doorbrengen met God
Niet-christenen, sla deze even over. Voor de christenen: jongens, let op! Pak die tijd met God. Lees de Bijbel, lees goed boeken over het geloof, bezoek de kerk, luister naar een goede christelijke cd en bid! Prayer is the key. Ik merk dat ik rustiger word in Gods aanwezigheid. Alles komt Go(e)d. Beetje jammer dat ik dat altijd lijk te vergeten. Ik probeer altijd alles eerst zelf op te lossen. Na een paar dagen piekeren, bedenk ik dan ineens: oh ja, God! Dan vertel ik mijn problemen aan Hem en kan ik het weer even loslaten. Vervolgens pak ik de problemen weer terug van zijn werkbank. Alsof ik mijn fiets naar de fietsenwinkel breng en halverwege de reparatie de reparateur gaat vertellen hoe het moet. Dan denk ik weer: Mies! Deo Volente! En prompt gaat het een dag later weer mis. Blijven trainen.

keep calm and work outSporten
De afgelopen tijd heb ik ongeveer 85 sporten uitgeprobeerd voor mijn rubriek bij de Helderse Courant. Tijdens sommige sporten merkte ik dat ik ineens heerlijk ontspannen was. Weg waren de dagelijkse zorgen. Het hielp ook dat ik sportte met leuke mensen die veel bruikbare tips gaven. Tijdens aquagym (fitness in het water), korfbal, taekwondo en breakdance vergat ik alles, omdat ik me goed moest concentreren op de oefeningen. De sporten waar ik echt ontspannen werd, was yoga (nogal logisch als je dertig minuten lang lekker onder een dekentje mag liggen) en duiken. Ik lag op de bodem van het zwembad en zag veel mensen om me heen, maar praten was onmogelijk. Die rust… wauw! Dus, ga lekker sporten en zorg ervoor dat je een leraar hebt die jou kan meeslepen, de sport in, pushen en doorgaan. In tijden van stress en spanning wil ik het liefst onder een dekentje zitten en piekeren. Het helpt enorm om even lekker uit mijn dak te gaan in de sportschool en ik houd er ook nog een goede conditie aan over.

keep calm and have a beerVrienden
In de eerste week van mij ‘sitting, waiting, wishing, praying’-maand had ik een onverwachte date met Arjen en Galina. We deden op een normale woensdagavond even een spelletje. Heerlijk relaxt. Kip had alvast een cadeautje voor me gekocht, nog voordat de uitslag bekend zou zijn. (Mocht het positief uitvallen, dan zal ik er zeker over bloggen.) Ze had zo’n vertrouwen in me, dat het feest niet door zou gaan, was simpelweg geen optie voor haar. Liefde! De week erop had ik, weer op woensdagavond (in de tijd dat ik op donderdagavond pas ’s middags hoefde te werken), een etentje met Amber en Aukje. Ze waren zo meelevend. Ik kon weer fijn alles van me afpraten. En zo waren er meer mensen die ik via whatsapp sprak of in het echt, waar ik mijn verhaal bij kwijt kon. Jullie zijn jullie gewicht in goud waard. Dus: praat! Je hebt vrienden om je te helpen. En neem er dan meteen een biertje bij.

keep calm and treat yo selfVerwen jezelf
Met eten, badderen, schoonheidsbehandelingen, kappersbezoeken, een fijn boek etc. Ik had een schoonheidsbehandeling gepland bij Jindra en in dezelfde week at ik vier keer buiten de deur. Oeps. Waaronder het etentje met Amber en Auk en een etentje met mijn lieve schoonfamilie. Daarnaast at ik bij mijn ouders die vrienden te eten hadden en mocht ik eten bij mijn nieuwe voorgangers van de kerk. De etentjes waren een genot voor mijn maag en bijkomend voordeel: ik ontspande in een andere omgeving. Eten moet je sowieso, dus zorg dat je er wat leuks van maakt. Daarnaast vind ik het heerlijk als andere mensen aan me plukken en me mooi maken. Thuis ontspan ik met een lekker warm bad en/of een fijn boek.

keep_calm_and_follow_the_white_rabbit_by_cisoxp-d4xyzs3Media
Ik kan mezelf helemaal verliezen in een goed boek of een spannende film. Dat heeft voordelen en nadelen. Horror kijken is voor mij geen optie. Tenzij ik erop kick om een paar nachten niet te slapen. De paar horrorfilms die ik heb gekeken zweven nog steeds in mijn gedachten. Niet fijn. Ook drama is lastig. Arme Bella die niet kan kiezen tussen een weerwolf en een vampier… ik heb er dagen last van gehad. De film riep bij me een beklemmende sfeer op. Nee, ik overdrijf niet. Zo werkt mijn hoofd nu eenmaal. Een grote fantasie is niet altijd fijn. Voordeel is wel dat ik me heerlijk kan verliezen in een film. Sommige mensen denken dat mijn mond nooit stilstaat. Die hebben we nog nooit film zien kijken/een boek zien lezen. Mijn tips van boeken/films die ik dit jaar heb gelezen/gezien:

Film The Lone Ranger (2013) – ik houd van films die op het eerst gezicht alleen gericht zijn op entertainment, maar dan toch een diepere boodschap blijken te bevatten. In eerste instantie keek ik de film voor Johnny Depp. Ik had hier en daar opgevangen dat zijn rol leek op die van Jack Sparrow. En aangezien ik groot fan ben van CAPTAIN Jack Sparrow, leek dit me ook een goede film. Ik was blij verrast door de vele lagen van de film. Een indiaan die alleen het horloge ziet wat voor zijn neus bungelt en niet de gevolgen ziet van zijn daad. Hoe ver ga je voor materialistische zaken? Must see.

Film Mission Impossible IV Ghost Protocol (2011) – Actiefilms, i love them! Ik had voor de film nog een discussie met J-P. Ik was zeker dat we hem al gezien hadden. Hij dacht van niet. Later bleek dat ik de film al met Galina had gezien. Ach, maakt niet uit. Hij was leuk genoeg om nog een keer te kijken. Beetje onrealistisch wel, maar who cares. Mission Impossible is gewoon fijne actie. Verstand op nul en lekker kijken. En ik houd van het deuntje.

Boek Koekoeksjong – De detective die J.K. Rowling onder pseudoniem schreef. Geweldig boek! Ik had het uitgeleend aan mijn schoonmoeder en kreeg ineens een smsje ‘Ik heb maar één vraag, was het zelfmoord?’ Dat ga ik natuurlijk niet verklappen. Lees het boek zelf maar. Het las heerlijk weg, was spannend, had goede dialogen. Een echte J.K. Rowling. Briljant!

Film The Matrix – We hebben alle delen gezien. Tijdens deze films trok ik wel mijn mond open. ‘Wie is dat ook alweer?’ ‘Is hij goed of slecht?’ Ik was het niet eens met het einde, maar na een gesprek met Carlos zag ik het licht. Keuzevrijheid. Ik wil niet te veel spoilen, maar wil alleen zeggen dat ik het er nu mee eens ben. The Matrix is een heerlijke actiefilm met een diepere laag. Het zet me aan het denken.

Boek De Kameleon – H. de Roos. Ook al behoor ik niet tot de doelgroep (geen jongen en veel te oud) het blijven heerlijke boeken om te lezen. Over de tijd waarin de kinderen nog niet achter de pc zaten, maar de hele dag aan het varen waren en nog respect hadden voor hun ouders. Respect voor de politie hebben ze niet altijd, maar het hart zit op de goede plaats. Leuk om te lezen en weg te dromen naar ‘vroeger was alles beter’.

Boek Het Rama-document – Paul Maier –  Een christelijk boek over een archeologisch team dat het lichaam van Jezus vindt. Dat kan natuurlijk eigenlijk niet, want Jezus is opgestaan. Maar alles wijst erop dat het daadwerkelijk de botten van Jezus zijn. De hele wereld is in rep en roer. Te lange dialogen, maar wel een goede spanningsboog.

Boek Mag ik je nummer even? – Sophie Kinsella is, samen met Jill Mansell de koningin van de chicklits. Ik had slechts tien pagina’s gelezen en zat toen midden in het verhaal. Wat voor Wie is de Mol geldt, geldt ook voor haar chicklits: niets is wat het lijkt. Love it!

Boek Gelijk oversteken – Roald Dahl schrijf heel expliciet over seks en dat is soms weer even wennen. Maar de verhalen zitten goed in elkaar en zijn verrassend. Hij laat zijn fantasie de vrije loop. Vind ik leuk.

Geef een reactie

