FAVORIET – Lekker belangrijk!

Lekker belangrijk! - Boer, Mira de

Doreen is getrouwd en heeft drie kinderen en een parttime baan. Ze kan niet goed plannen en raakt vaak papieren kwijt. Haar zus Lisanne is single en heeft een flinke burn out opgelopen omdat ze nooit nee durft te zeggen. Buurvrouw Chloë is een thuisblijfmoeder die er, net als haar huis, altijd tip top uit ziet, maar haar privéleven loopt niet lekker. Rosita is een psychologe uit Cuba die hier niet aan het werk kan en daarom schoonmaakwerk doet. Zo hebben ze allemaal hun eigen problemen. Ze moeten keuzes gaan maken op allerlei gebieden, want zo gaat het niet langer. Vier vrouwen met ieder hun eigen problemen die omstebeurt aan haar woord komen in deze serieuze chicklit.

Ik heb het boek een paar weken geleden gelezen en nog geen tijd gevonden om een recensie te schrijven. Nu ik het weer voor me heb liggen, krijg ik zin om het nog een keer te lezen… Overbodig om te zeggen, maar: ik heb genoten van deze chicklit! En ik wil graag dat jullie dat ook gaan doen. Om jullie te helpen geef ik hieronder tien redenen waarom ik fan ben van dit boek:

– De genoemde vrouwen maken allemaal een reële ontwikkeling door. Ik wil niet teveel verklappen. Eén voorbeeld dan: Rosita gaat van schoonmaakster voorzichtig over naar psychologe.

– Het boek is écht. Ik heb het idee alsof de vrouwen echt bestaan. Dat doen ze volgens mij ook, aangezien op de achterflap staat dat schrijfster Mira de Boer is geïnspireerd door vrouwen om haar heen. Knap dat ze haar voor elkaar krijgt om vrouwen in 126 bladzijdes helemaal tot leven te brengen. Zij kent de vrouwen persoonlijk en ik, voor mijn gevoel, nu ook.

– De titel… Lekker belangrijk! I love it! Het was als puber mijn favoriete zin om tegen mijn ouders te zeggen als ik iets niet belangrijk vond. Mijn vader reageerde dan met ‘whatever!’ in slecht Engels.

– De vrouwen hebben iedereen hun eigen hoofdstukken, waardoor het overzichtelijk blijft. En toch worden hun levens met elkaar verwezen als een soort mini Love Actually.

– Het kookprogramma waar Rosita aan mee doet. Origineel om een televisieprogramma erin toe te voegen. Zo blijft het verhaal boeiend omdat het niet alleen op het schoolplein afspeelt.

– Rosita. Ze heeft het Cubaanse temperament en dat spat van de pagina’s af. Tussendoor staan er nog wat recepten in het boek, waardoor het bakavontuur van haar nog levendiger wordt.

– De herkenbaarheid. Net als Chloë wil ik alles perfect op orde hebben en herken ik hoe Lisanne probeert op te krabbelen uit haar burn out. Niet dat ik een burn out heb gehad, ik neem soms teveel hooi op mijn vork.

– Een goed geschreven chicklit roept altijd een aantal emoties op bij de lezer: glimlachen, met je hoofd schudden, wegdromen, soms luidruchtig wakker schrikken uit je droom. Lekker belangrijk! heeft het allemaal.

– De chicklit zet jezelf ook aan het denken. Wat is nu echt belangrijk? Wil ik de perfecte Chloë zijn en deel ik daarom mijn gevoelens niet met andere mensen? Of ben ik net als Lisanne, altijd maar bezig het anderen naar de zin te maken en graaf ik daarmee een valkuil?

– Het christelijke sausje dat niet te overdadig aanwezig is. Oh, had ik dat nog niet verteld? De lezer merkt er ook op het eerste oog weinig van in het boek. Je moet even tussen de regels doorlezen. Mira de Boer is erin geslaagd om wel de christelijke normen en waarden (respect voor elkaar) mee te nemen in het boek, zonder in elk hoofdstuk het over het geloof te hebben.

Lekker belangrijk! | Mira de Boer | Ark Media | 2012 | Paperback | ISBN 9789033819841 | € 12,95

Ik heb dit boek gekregen van uitgeverij Ark Media.

Geef een reactie

