RECENSIE – Wat een dag!

Wat een dag! - Tongeren, Sandra van

In deze drukke tijden is het soms lekker om een snelle snack te nemen. Een klein tussendoortje, waarna je de wereld weer aan kan. Zo is het ook met boeken. Die hoeven niet altijd dik te zijn om goed te zijn. Er is geen standaard waar boeken aan moeten voldoen. Ik heb genoten van het vuistdikke ‘Koekoeksjong’ van J.K. Rowling (ze schreef het onder een andere naam, maar inmiddels weet iedereen dat zij het is), maar ergerde me dood aan het dunne boekje ‘Een non in de kast’ (don’t ask…).

‘Wat een dag!’, het boekje dat ik deze keer recenseerde voor good old Ark Media, is geschreven door Sandra van Tongeren. Als ik het goed heb, is dit het eerste fictieboek uitgegeven door Ark Media. Het is een heerlijke, christelijke, chicklit. Een dun boekje dat makkelijk in de tas past en snel uit is. Een leuk tussendoortje. Da’s een compliment hoor! Ik snap dat de schrijfster het niet ‘even tussendoor’ uit haar toetsenbord heeft geramd.

Het boek beschrijft één lange dag uit het leven van Mark en Jolij. Ze zijn allebei uitgenodigd voor dezelfde bruiloft. De neef van Mark trouwt met de beste vriendin van Jolij. De vriendin vindt het wel een leuk idee om de twee te koppelen onder het motto ‘Hij heeft een auto, jij hebt geen vervoer. Eén plus één is twee’. En voordat de twee het door hebben zitten ze samen in de auto en zijn ze tot elkaar veroordeeld.

Omstebeurt zijn ze aan het woord. Jolij krijgt een hoofdstuk en daarna krijgt Mark weer het woord. Mark doet me nog het meest denken aan de stijve Mark Darcy uit de films van Bridget Jones. Jolij kletst de oren van zijn hoofd af en je kunt je vast wel voorstellen hoe Mark erop reageert. Erg grappig. Maar een chicklit zou geen chicklit zijn als er niet iets opbloeide tussen die twee. Lastig, want Mark is een christen uit de traditionele hoek en Jolij heeft niets met het geloof. Maar ze heeft wel weer eerder door wie de ‘Kees’ is waar de internetdate van Mark naartoe gaat. Want ondanks Mark zijn traditionele achtergrond, is hij heel modern als het om computers gaat.

De personages in het boek zijn realistisch beschreven. Ook worden er wat vooroordelen uit de christelijke wereld op de hak genomen, waardoor het boek niet zo ‘braaf’ is als dat je zou verwachten van een christelijk fictie boek. Ook prima geschikt voor niet-christenen die zin hebben in een goede chicklit.

Met ‘Wat een dag!’ wordt bewezen dat de combinatie ‘dun’ + ‘chicklit’ prima kan. En de mix ‘christelijk’ en ‘chicklit’ een voltreffer is.

Wat een dag! | Sandra van Tongeren | Ark Media | 2013 | Paperback | ISBN 9789033800245 | € 12,95

Ik heb dit boek gekregen van uitgeverij Ark Media.