RECENSIE – Wierook en pepermunt

Vroeger toen ik klein was logeerde ik wel eens bij opa en oma. Op zondag ging ik steevast mee naar de kerk. Oma legde ’s morgens pepermuntrollen klaar om zo de lange dienst uit te kunnen zingen. Letterlijk. Er werd heel veel gezongen uit het Psalmen en Gezangenboek. De kinderen mochten tijdens de preek naar de kindernevendienst. Iets waar ik altijd naar uitkeek. De kindernevendienst duurde altijd veel korter dan de zondagsschool waar ik in mijn eigen kerk (Evangelisch) heen ging. Tot zover mijn kennismaking met de PKN. Ik raakte pas met de Katholieke Kerk in aanraking toen ik mijn schoonmoeder leerde kennen. De lieverd brandt steevast een kaarsje bij Maria als iemand wel wat steun kan gebruiken. Op vakantie bezocht ik katholieke kerken en telkens was ik weer onder de indruk van de pracht en praal in de kerken. Het boek ‘Wierook en Pepermunt’ sprak me daarom bijzonder aan. Ik wilde wel eens meer weten over beide kerken en de verschillen ertussen.

Het boek is geschreven door de protestantse dominee Janneke Nijboer en de katholiek met goed bezochte website Eric van den Berg. Even kort omschreven, natuurlijk doen de auteurs veel meer dan dat. Tijd doorbrengen op Twitter bijvoorbeeld, het medium waar ze elkaar en uitgever Paul Abspoel hebben ontmoet en het idee voor een samenwerking ontsproot. En is dat een succesvolle samenwerking gebleken?

Beide hebben ze ieder vijf hoofdstukken gekregen. We beginnen bij Janneke. Aan haar schrijfstijl moet ik in het begin wennen. Ze springt druk van de hak op de tak. Wat ik normaal in real life altijd wel kan waarderen, Sterker nog: sommige vrienden doen niets anders. In een boek waardeer ik het niet. Ik lees vrij snel en raak gauw de draad kwijt. In sneltreinvaart vliegt haar jeugd voorbij. Doe het dan uitgebreider, of laat het weg. Ook schrijft ze soms te hoogdravend. Voorbeeldje: ‘Als twee mensen te kennen geven duurzaam met elkaar te willen leven onder de hoede van Gods Zegen etc.’ Toch heeft het ‘hak-op-de-tak ook wel wat. Het geeft het boek een verrassingseffect mee. Als een soort adventkalender, wat zou er in het volgende ‘vakje’ staan?

Dan komt Eric die ineens heel informatief is en weinig persoonlijks verteld. Even omschakelen. Hij schrijft luchtiger en vergelijkt zelfs Kortjakje uit het bekende kinderliedje met een zwerkbalspeelster (dat is afkomstig uit Harry Potter). Bonuspunten! De tekst wordt volledig ontleed. Ook Janneke mag daarna met Kortjakje aan de slag. Was ze nou katholiek of protestants? Dan komt Eric weer in de lucht. Nu wat persoonlijker. Hij beschrijft een preek en komt dan out of the blue met een goed idee dat hij vervolgens uitwerkt. De tussenkoppen die Janneke kreeg toebedeeld, zijn bij hem verdwenen.

Een duidelijkere hoofdstukindeling had het boek naar mijn mening sterker gemaakt. De hoofd- en bijzaken worden niet voldoende van elkaar gescheiden en het boek schippert teveel tussen ‘Hoe werkt de kerk en waarin verschillen katholieken en protestanten van elkaar?’ en ‘We moeten meer met elkaar samenwerken en over de kerkmuren heen kijken’ en ‘Persoonlijke ervaringen van Janneke en Eric’. Allemaal onderwerpen/invalshoeken die elkaar aanvullen, maar ze worden nu teveel door elkaar gebruikt. Een minpunt van het verder goed geschreven boek.

Wat mij erg opvalt is dat hoe verder het boek vordert, hoe leuker ik het vind worden en vooral: hoe sympathieker en leuker Janneke wordt. Niet dat ze het in het begin niet was, ik werd alleen teveel afgeleid door de hoogdravende zinnen. Als ze catechisatie ‘kattebak’ noemt, moet ik stiekem lachen. Ook gaan we langzaam meer de diepte in. Het boek komt op het onderwerp ‘geloven met je verstand versus geloven met je gevoel’. Janneke kijkt kritisch naar zichzelf en geeft toe dat ze nog wat kan leren van gevoelsmensen. Ze is netjes naar de gewoonten en gebruiken van de kerk toe, maar durft ook kritiek te uiten. En dan heeft Eric nog een geweldige uitsmijter in hoofdstuk 10. Iets met de Simpsons… Nee, ik wil niet teveel verklappen.

Mooiste quote: ‘De kerk is het koninkrijk van God niet’

Dus… kopen of laten liggen? Ik zou zeggen: kopen. Alleen al het prachtige gedicht (en ik word nooit geraakt door gedichten) op pagina 144 is het geld meer dan waard.

Wierook en pepermunt | Eric van den Berg en Janneke Nijboer | Ark Media | 2013 | Paperback | ISBN 978 90 33800 37 5 | € 14,95