CRUISIN – We love Gaudi

DSC04880Recentelijk deden wij een achtdaagse cruise over de Middellandse Zee. We loved it! Geniet mee van onze fantastische reis.

Dag 7: Barcelona

We zijn kapot! En voor morgen staat er een lange, lange reis op het programma. Vandaag moeten we om vier uur al aan boord zijn omdat er een Safety Drill gepland staat. De Russische waarmee we eerder aan tafel zaten (weten jullie nog?) heeft ons verteld dat de Hop on hop off bus er zo’n vijf uur over doet. Maar om überhaupt bij de die bus te komen moeten we eerst nog een andere bus nemen. Ik twijfel, kunnen we niet beter in bed blijven liggen om nog wat rust te pakken? Wat als we niet op tijd te komen? Maar ja, wat moet ik tegen alle mensen zeggen die ik vooraf over Barca heb gesproken? Woensdagochtend bij het koffieapparaat: nee, sorry, ik was te moe voor Barcelona. Dat kan natuurlijk niet. We besluiten om het er toch op te wagen. Het is vandaag wisseldag. Voor bijna het hele schip zit de reis er hier op. De liften staan vol met reizigers met koffers. Wij staan er dus met slechts een rugzak. Buiten rijden de taxi’s af en aan. Wij gaan lopend de kade op. Eerst maar eens buiten de haven zien te komen, daarna kijken we wel verder.

Ongeveer twintig minuten later zijn we weer in de bewoonde wereld. Ik spot een politieagent en loop ietwat onzeker op hem af. ‘Do you speak English?’, vraag ik hem. ‘A little bit’, antwoord hij eerlijk. Ik ben even stomverbaasd dat hij me niet afpoeiert met een ‘no’ zoals de Fransen zouden doen. Dan vraag ik de weg naar de bus. Hij gebaart naar een plek rechtdoor en zegt ‘Columbus’. We lopen die kant op en vinden bij het Columbus Monument een stand om kaarten te kopen voor de bus. Volgens de Russische kon dat ook niet overal. De Russisch moet eerst goed research doen voordat ze argeloze toeristen bang maakt, vinden wij. Enfin, we kopen een kaartje en krijgen gelijk te horen dat we nog een stukje moeten lopen. De bus volgt een andere route wegens een hardloopwedstrijd. De eerste renners komen de hoek al om denderen, waardoor wij niet kunnen oversteken. Honderden lopen voorbij en er komt geen eind aan. Gefascineerd kijk ik toe. Als er een groep recreanten op hun gemakje voorbij snelwandelt, steken we snel over. In de bus worden we begroet door een blije meneer die ons een koptelefoon geeft. We zijn de enigen in de bus en kunnen daardoor boven voorin zitten. Daar spot J-P ineens de Nederlandse vlag boven een ingang voor onze koptelefoon. Zou het? En jawel, we hebben Nederlandse uitleg tijdens onze tocht door Barca! Hoe cool is dat! Ik ben even volmaakt gelukkig. Ik zit in een rijdende bus en tot nu toe zijn we helemaal niet veel tijd kwijt geweest met het vinden ervan.

DSC04854

We starten met de rode route die ons langs de Arc de Triomf naar Place de Catalunya stuurt. Daar moeten we overstappen naar de blauwe route. Er staat een enorme rij. Shit! J-P stelt voor om dan maar een halte terug te lopen om daar over te stappen. Het is een piepklein stukje. Even de hoek om en je bent er. Ik wantrouw het plan. We zullen vast niet de enigen zijn die zo slim zijn. Eh jawel. En hop, we zitten in de blauwe bus die bij het plein volstroomt. Nu de bus eenmaal vol is, gaat de tocht een stuk sneller. En daar verschijnt de eerste bezienswaardigheid: Sagrada Familia. Ik dacht altijd dat het gewoon een kerk was met een steiger eromheen en dat het gehypt was. Nou, heb ik me even vergist. De kerk is prachtig! Vol met mooie details zoals de apostelen en een stamboom. Volgens de informatie uit m’n oortjes wist Gaudi al dat hij de kerk never nooit af zou krijgen, maar dat was oké. Want zijn opdrachtgever had gezegd dat hij alle tijd had… Vind ik wel heel mooi! Ik denk dan gelijk dat Gaudi is geïnspireerd door God himself. Moet haast wel, je kunt toch niet zoiets moois maken zonder goddelijke inspiratie? Vanuit de bus blijf ik foto’s maken. We hebben geen tijd om de kerk te bewonderen van binnen en nemen ons ter plekke voor om terug te komen naar Barcelona.

DSC04876Heeft iemand toevallig nog emigratieplannen? Ik weet wel een mooie stad om in te wonen. Barca is helemaal mijn stad. We rijden langs prachtige balkons. Mooie kleuren op de muren, bloemen in bakken. Perfect! Keurig onderhouden ook allemaal. Als de hele wereld er zou perfect uit zag, zou ik heel gelukkig zijn. We komen langs Park Guell waar Gaudi zijn creativiteit heeft losgelaten. We kunnen niets zien vanuit de bus, weer wat voor op ons lijstje. Gelukkig komen we ook langs huizen van Gaudi die gewoon langs de busroute staan. Je zou er maar wonen! Het volgende hoogtepunt is die van J-P: Camp Nou waar Messi voetbalt. We zijn even stil. Wat is dit een lelijk gebouw! Van binnen schijnt het heel mooi te zijn. Beetje een tegenvaller na alle pracht en praal van Barca. J-P is even heel teleurgesteld. Gelukkig is het mooie weer en vergeten we deze domper snel.

DSC04865De busrit komt voor ons tot een einde. Via de Ramblas lopen we terug richting het schip. Ik dacht op een soort fancy boulevard te komen. Het is gewoon een straat met winkel en kraampjes. En heel veel drukte. Tegenvaller. Ik wil graag stokbrood, maar kan nergens onbelegde vinden. Dan maar de Subway. Dan weten we zeker dat we goed te eten krijgen. Daar blijkt Free Wifi te zijn. Yeah! Contact met het thuisfront. De mensen in Nederland hebben te kampen met regen. Nog even wat Haribo kopen en souvenirs. Daarna gaan we weer terug naar de boot. Het is drie uur ’s middags en ik val ondertussen bijna flauw van de hitte. Wat betekent dat het bikiniweer is! Laten wij nou net een cruiseschip hebben met een zwembad… Snel snel bikini aan. En zo sluiten we de dag Barcelona heerlijk af. Om half 5 wordt iedereen van het dek gestuurd voor de Safety Drill. Die hebben we al gehad, maar overal stond duidelijk dat iedereen mee moest doen. We lopen naar de verzamelplaats waar onze pasjes worden gescand. En prompt krijgen we te horen dat we niet mee hoeven te doen. Zucht. Dan maar lekker douchen en alvast de koffer inpakken. We eten op tijd op de elfde verdieping bij het buffet. Het is heerlijk rustig. Daarna doen we nog even wat aan tafeltennis en vervolgens gaan we naar een goochelshow ‘The magic of gaetano’ waar een stokoude goochelaar een bloedmooie, jonge assistent heeft en de hele tijd aan der zit. Zo tilt ie haar op en legt hij haar op bed neer, waarna hij daarna net doet alsof ze zweeft. Net echt. Tijd om naar bed te gaan, morgen een uberlange dag.

DSC04842 DSC04858 DSC04874 DSC04889 DSC04896 DSC04909 DSC04915 IMG_4705

Geef een reactie

