CRUISIN – Vooroordelen over Fransen

IMG_4706Recentelijk deden wij een achtdaagse cruise over de Middellandse Zee. We loved it! Geniet mee van onze fantastische reis.

Dag 8: Toulon – Amsterdam

Om kwart over 9 zwaaien we het schip uit. Dag ‘Liberty of the Seas’. We zullen je missen! De beleefde Amerikanen, het buffet, een week lang niet hoeven schoon te maken (ik heb ineens zin om de was te gaan doen), de zon (in Nederland is het acht graden Celcius en de eerste voetbal afgelastingen verschijnen in mijn timeline op Twitter), de geschiedenis (Love Barca!) en het zachte bed. Dit was een reis om nooit te vergeten. Ik heb meteen ruzie met mijn grote koffer en J-P neemt hem van me over. Via een zandpaadje komen we uiteindelijk bij de bushalte. We moeten heel wat uren overbruggen voordat de trein vertrekt. Dus het feit dat de buschauffeur zomaar voor onze neus wegrijdt, terwijl we vijf minuten daarvoor nog hebben gezegd dat we mee wilden en hij aangaf dat we moesten wachten, is niet zo’n groot probleem. Wel krijg een steeds grotere hekel aan de Franse mentaliteit. De volgende bus staat al klaar gelukkig. Na een bustochtje van een half uur stappen we uit. Onderweg naar het station halen we nog wat stokbrood, water en Haribo. Zo, lunch is ook weer geregeld. En dan breekt het lange wachten aan.

Ik vermaak me met lezen en naar de wc gaan. J-P is verdiept in zijn puzzelboek. Om 14:44 uur vertrekt de trein dan eindelijk naar Nice. Ja, we moeten heel veel uren ons zien te vermaken. Maar beter dat dan een te krap schema. Bovendien is het goedkoopst. In de trein probeer ik wat te slapen. Eenmaal op het station moeten we weer een bus pakken. Ik loop weer naar de VVV waar twee vrouwen heel moeilijk lopen te doen om me de weg uit te leggen. Er wordt een plattegrond bij gepakt. Uiteindelijk moet ik gewoon de deur uit en dan rechts. Appeltje eitje. Dat snap ik ook nog als het me in het Frans wordt uitgelegd. De bus voert ons naar de luchthaven waar we kunnen kiezen tussen terminal 1 en 2. We kiezen voor de eerste halte waar we langskomen. Ik heb het gevoel dat het niet de goede is. Maar iedereen stapt uit dus wij moeten er ook uit van J-P. Onze vlucht staat niet op het bord en een tripje langs de infobalie bevestigt het. Ik heb voor de zoveelste keer weer eens gelijk. Heel opvallend, aangezien ik degene ben zonder richtingsgevoel. Gelukkig rijdt er een gratis shuttlebus naar de andere terminal.

Eenmaal daar dumpen we onze koffers en moeten we weer lang wachten. De vlucht gaat namelijk pas om 22:20 uur. Rond zes uur eten we wat in een fastfoodrestaurant. Het is dat of een fancy restaurant. Ik mis Schiphol met de vele eetgelegenheden. Overigens hebben we een half uur vertraging en zullen we om half 1 ’s nachts op mijn geliefde luchthaven aankomen. De vlucht gaat gelukkig snel. Een vliegtuig vol bekakte Nederlanders. O ja, we vliegen natuurlijk vanuit Nice, de Cote d’azur. Op Schiphol pakken we weer eens een bus die ons ergens op een viaduct afzet. Nog even een klein stukje door de stromende regen voor we bij ons hotel Best Western Amsterdam Airport Hotel aankomen. Daar worden we verwelkomd door een superaardige man die daar fris en fruitig achter zijn balie staat. Hij informeert hoe onze vakantie was geweest. Zo leuk. Dan mogen we naar onze mooie ruime, schone kamer waar we als een blok in slaap vallen.

IMG_4708

De volgende morgen neem ik een fijne douche en pakken we de trein terug naar het regenachtige Den Helder. Home sweet home.

2 thoughts on “CRUISIN – Vooroordelen over Fransen

  1. Ik heb van je verhalen genoten hoor! Hoe leuk het ook was, een cruise is geloof ik niks voor mij aangezien je maar zo kort in een stad bent om het te bekijken.

Geef een reactie

