CRUISIN – Het gras is niet altijd groener

IMG_4671Recentelijk deden wij een achtdaagse cruise over de Middellandse Zee. We loved it! Geniet mee van onze fantastische reis.

Dag 6: Op zee

Onrust heerst. Ook bij J-P. Onze theorie is dat alles aan boord gratis is, we veel keuze hebben en doodsbenauwd zijn om iets te missen. Reuze vermoeiend. Ondertussen lijkt het me wel leuk om vaker te cruisen of op een cruiseschip te wonen. Als passagier dan hè! Dat het leven op een schip geen dolle pret is, blijkt als we ’s avonds een Amerikaanse spreken aan tafel. Ze is trouwens aan boord omdat vrienden van haar op het schip werken. Geen obers of serveersters die lange dagen maken, maar mensen van de cast. Ze heeft jaren gewerkt als entertainmentregelaar op cruiseschep en zat elf van de twaalf maanden van het jaar op zee! Bye bye sociaal leven. Nu werkt ze op Broadway met musicals. Lijkt een topbaan. Maar… ze werkt zo’n tachtig uur per week. Het gras is niet altijd groener. Voor zo’n baan moet je een hoop opofferen. Ik mag blij zijn met wat ik heb. Les geleerd! En de onrust is weg. Wel zie ik al op tegen de lange reis die we nog terug naar huis moeten maken. Niet aan denken. Vandaag zijn we op zee.

Ondanks dat er niemand van het schip af kan, is het helemaal niet gek druk. In Civitavecchia was het drukker aan het ontbijt, toen wilde iedereen vroeg naar Rome. De kapitein staat vanochtend bij de Ben & Jerry’s voor een soort meet&greet. We huppelen even voorbij. Ik wil wel eens zien wie de man is die ons ’s ochtends door de speaker vertelt in welke haven we zijn en hoe het weer is. Er staan twee dames bij hem die aan zijn lippen hangen. Het is natuurlijk niet niets om de one and only kapitein te ontmoeten. Ik zou ook niet weten wat ik tegen een kapitein moet zeggen, behalve dan: wauw, wat heeft u een mooi schip! En dus maak ik alleen een foto van hem. We hebben nog een belangrijk ding niet gedaan: schaatsen. Ik verwacht een lange wachtrij, maar nee, we kregen schaatsen en een helm en mogen daarna gelijk het ijs op. Het ijs waar ook de show Encore op wordt gehouden. Geen idee hoe die pro’s dat doen, ik kan amper vaart maken omdat het er zo klein is. Eerst schaats ik aan de hand van J-P. Hij haakt af wegens kramp en ik word voor de keuze gesteld: doorschaatsen zonder veilige hand of stoppen. Doorgaan natuurlijk. Ik val geen enkele keer. Wel moet ik goed oppassen voor twee lompe schaatsers die regelmatig tegen het ijs klappen en enige keren een onschuldige voorbijganger meenemen in hun val. Als het druk wordt met kleine kinderen, besluit ik af te taaien. Ik ben dan net 25 minuten bezig. Het goede nieuws is dat ik aan een sloot woon en deze winter gewoon voor mijn huis baantjes kan rijden. Fijn!

IMG_4690Het is koud aan boord en zo zitten we volledig gekleed aan het zwembad een cocktail te drinken. We worden geëntertaind met spelletjes. Deelnemers moeten spullen verzamelen. Bij ‘zoek een romantisch boek’ houd ik mijn Daphne Deckers de lucht in. Een deelneemster ziet hem pas op het laatste moment en is helaas net te laat. De quizmaster wil nog wel even het boek zien. ‘Dafnee Dekkers? Oh, zeker een German boek’ Zucht. Bij het volgende spelletje krijgen we beroemdheden in hun jonge jaren te zien. Wij moeten raden wie wie is. Veilig naast J-P raad ik er zo vijf goed. Als ik dichterbij de quizmaster ga staan, ben ik het ineens kwijt. Dus geen magneet (ter grootte van een muismat) of marker voor mij. Maakt niet uit, we hebben al gewinkeld en goodies van het schip gekocht. Natuurlijk een magneet voor op de koelkast en voor mij een klein tasje met ‘Liberty of the Seas’ erop. Ter herinnering aan onze eerste cruise. Want dat er meer cruises gaan komen staat al vast.

IMG_4674We weten ’s avonds even niet goed wat we met onze tijd moeten doen. J-P heeft honger, ik nog niet. En dus gaan we… midgetgolfen. Ik ros met de club alsof ik op de golfbaan sta. J-P heeft de kleine bewegingen beter onder de knie en wint. En ook hier zijn we de enigen. Ik vind het heerlijk. Geen wachtrijen! Niet voor het buffet (oké, een enkele keer wachten totdat iemand heeft opgeschept wat ik ook wil hebben) en niet voor de toiletten. Relaxt hoor. Na het eten gaan we op tijd slapen. Morgen Barcelona ontdekken.

IMG_4676 IMG_4675 IMG_4664

Geef een reactie

