CRUISIN – Scheve torens en stuntende schaatsers

IMG_4609Recentelijk deden wij een achtdaagse cruise over de Middellandse Zee. We loved it! Geniet mee van onze fantastische reis.

Dag 3: La Spezia

Vroeg opstaan sucks. Maar als we meewillen met excursie, zullen we toch echt op tijd moeten verzamelen. In de grote zaal waar we gisteren ook Saturday Night Fever bewonderden krijg we stickers met nummer 22. Dat correspondeert met onze bus. Handig! Het duurt even voordat ons nummer wordt omgeroepen. Ondertussen wordt iedereen verzocht om plaats te nemen in de zaal, zodat het pad vrij blijft. Een clubje vriendinnen blijft met hun zeekoeienlichaam vrolijk in de looproute staan. Het blijft moeilijk. Enfin, gelukkig mogen we snel de zaal uit. Bij de bus komen we de gids tegen. Ze kletst met iemand achter haar en neemt ongeïnteresseerd mijn kaartje aan. Eenmaal in de bus blijkt het een spraakwaterval te zijn die grappen maakt en daar dan zelf het hardst om lacht. Gezellig! Ze legt de regels uit (be on time!) met hier en daar een grap. En ze belooft de dames de shopstraat te laten zien. Bonuspunten!

Na een plaspauze stommen we door naar Lucca. Eerst volgt een verhaal over de stadsmuur die gesloopt zou worden maar uiteindelijk toch mocht blijven staan. Je kunt er ook overheen lopen, maar daar hebben we vandaag helaas geen tijd voor. Het plan was om op eigen houtje naar Lucca en Pisa te gaan, maar eenmaal op de boot hebben we besloten om toch voor de excursie te gaan. We zijn namelijk doodsbenauwd om de boot te missen en de trein in Italië is nog onbetrouwbaarder dan de NS, zo hebben we vernomen. Enfin, door naar een kerk waar we een schilderij bekijken van het laatste avondmaal. De gehele reis zullen we dagelijks religieuze dingen zien. I love it! Fotograferen is verboden en daarom koop ik een kaart van het schilderij. We lopen verder door de stad. Zoals belooft trekken we door de shopstraat. Hoi Sephora! Bij het ‘Plazo da Michele’ (mijn naam!) moeten we straks weer verzamelen. De gids blijft braaf staan om onze vragen over de stad te beantwoorden. Wij stellen nog een vraag over waar je best kunt eten en spurten daarna door naar beautyheaven Sephora. Ik schaf een lippenbalsem aan (broodnodig, die ik bij me heb maakt oh oh barbie lippen) en een ei waarmee ik mijn foundation kan aanbrengen (de vrouwen weten wat ik bedoel). Tot slot nog een cadeautje voor Anouk én een mooi make-up palette van Sephora’s eigen merk.

DSC04615Op het Piazza Anfiteatro eten we een pizza. De naam zegt het al: hier vochten vroeger de gladiatoren. He, gezellig! De pizza is maar zo-zo. De bediening maakt een hoop goed. Vriendelijk en snel. Het restaurant dat ons is aangeraden door de gids ligt bij nader inzien te ver weg, denken we. Bij een toeristenshop kopen we een trui voor 15 euro en een magneetje voor 2 euro. De vrouw rekent er 21 euro voor. Ik reken het niet goed. Pas als ik er iets van zeg, heeft ze haar fout door. Afzetter! We gaan we terug naar het plein van mijn naamgenoot en vinden daar een ijssalon met echt Italiaans ijs. In het Nederlands (!) staat op een bordje dat we eerst moeten betalen en dan pas het ijs moeten uitzoeken, maar het blijkt toch omgekeerd. Voor €1,80 krijgen we twee flinke bollen op een hoorntje. Ik ga voor pepermunt en vanille. Het smaakt voortreffelijk.

DSC04639Terug naar de bus, op naar Pisa! Waar het heerlijk warm is. We lopen een stukje, wachten een jaar totdat de trein is gepasseerd en komen dan uit op het Plein der Wonderen. Vlakbij staat een school. Lijkt me heel apart om vanaf je klaslokaal uitzicht te hebben op de toren van Pisa. We krijgen wat informatie over de andere monumenten die ook allemaal scheef staan. Het is toch wat. Dan eindelijk verschijnt de toren van Pisa in ons blikveld inclusief toeristen die proberen de toren recht te zetten. Het is Supermies gelukt. Op het verzamelpunt krijgen we een flesje koud water en er blijkt gratis wifi te zijn. Dat hebben we op de boot niet. Eindelijk even contract met de buitenwereld. We scheuren onze blik los van de telefoons om even wat plaatjes te schieten van de ‘Leaning Tower’. Dan volgt er weer een lange busrit door Italië. Ik laat de omgeving voor wat het is en duik in de Glamour.

DSC04621Eenmaal aan boord kleden we ons weer om en gaan we naar het buffet. Ik laad mijn bord veel met van alles. Jeetje, wat hebben we het toch goed. Dan volgt de tweede show van ons programma: Encore. Dansers op schaatsen die stunts doen op verschillende musicalliedjes. Ik zit de hele show met mijn mond wagenwijd open. Niet normaal wat zij doen! Net als ik denk dat het niet erger kan worden, komen ze met een nog gevaarlijkere stunt. Niveautje Eurosport. Eén koppel is zo gruwelijk goed. Alexander Gunko en Tetiana Ukolova. Ik doe daarna op het dek nog een poging tot lezen, maar J-P was moe en dus doken we snel ons bed in. Morgenavond blijven we langer op.

IMG_4618 DSC04634 DSC04623 DSC04612DSC04640Ik mocht niet filmen en heb me daar natuurlijk braaf aan gehouden. Maar! Op YouTube vond ik een filmpje van de kür van Alexander Gunko en Tetiana Ukolova. Kijk en geniet:

Geef een reactie

