CRUISIN – ‘You wanna skip the line?’

DSC04687Recentelijk deden wij een achtdaagse cruise over de Middellandse Zee. We loved it! Geniet mee van onze fantastische reis.

Dag 4: Civitavecchia

Wakker worden in de plaats met de onuitspreekbare naam. Maakt niet uit, we spenderen onze dag vandaag toch in Rome. En again, ik haat vroeg opstaan! We moeten om 8 uur in de zaal verschijnen. Dit keer hebben we nummer 20. De gids van vandaag is er eentje van het serieuze soort. Eerst bezoeken we het huis van de Paus in het Vaticaan. Tenminste, daar gaan we van uit. Totdat de gids meldt dat de huidige Paus een eind verderop woont. Niet op de plek waar hij iedere woensdag zijn zegen geeft. Overigens is het vandaag donderdag en zijn we net een dag te laat voor de zegen. Bummer! De gids heeft in de bus de opties verteld. We kunnen gratis naar de Sint Pieter, maar wacht: als we het Vaticaan Museum ingaan, komen we langs de Sixtijnse Kapel. Inclusief de wereldberoemde fresco ‘De Schepping’, bij mij beter bekend als ‘die twee vingers die elkaar bijna raken’. Die MOET ik zien! En dus gaan we netjes in de rij staan.

Daar worden we belaagd door ‘gidsen’ die bereid zijn om ons tegen een kleine vergoeding (25 euro p.p.) langs de rij te leiden. Daar komt dan nog een toegang van 16 euro p.p. bovenop. We besluiten om maar gewoon af te wachten hoelang het gaat duren. Ik vermaak me kostelijk door net te doen alsof ik geen Engels spreek tegen de gidsen. Bij nummer twee verraad ik mezelf bijna door te gaan knikken bij de Engelse uitleg. De derde lijkt me door te hebben. Hij vindt het heel vreemd dat ik als Nederlandse geen Engels spreek. Uiteindelijk druipt hij af. Voor ons hebben een Japanner en Taiwanees het gevolgd. Ze vinden het een goede grap, zeggen ze. We raken aan de praat en voordat we het weten verschijnt de kassa in het zicht. Wachttijd in totaal: 45 minuten. Niet gek.

DSC04672Binnen besluiten we om maar gelijk, omwille van de tijd, de Sixtijnse Kapel op te zoeken. We volgen de bordjes en komen ondertussen duizenden fresco’s tegen op de plafonds. Ontzettend mooi gemaakt. En wat gaaf dat het allemaal zo goed bewaard is gebleven. Ik verrek me nek omdat ik alles op de foto wil hebben. Enthousiast krijs ik tegen J-P welke Bijbelse taferelen ik zie in de schilderijen. Er komt geen eind aan de lange gangen, gevuld met fresco’s. Eenmaal in de Sixtijnse Kapel moet iedereen stil zijn en foto’s zijn verboden. ‘De Schepping’ is net zo klein (of zo groot) als de rest van de fresco’s eromheen. J-P heeft het wel gezien. We maken plaats voor andere toeristen en zoeken het restaurant op. Daar word ik gillend gek van het lawaai. We lopen door naar de pizzeria een stukje verderop waar we… pizza eten. Geheel volgens de Italiaanse cultuur. Op de terugweg is het gaan regenen, weg rij! Ons verzamelpunt ligt in een souvenirshop. Goh, slim! Ik hoop een Maria voor schoonmoeders en voor mezelf een armbandje met een kruisje. Daarna gaan we met de groep door naar het Sint Pieters Plein. Het is lekker rustig zo zonder Paus. We hebben uitzicht op de Sixtijnse Kapel waar normaal de witte rook verschijnt. Volgens de gids zijn de mensen blij met deze Paus. Om eerlijk te zeggen verdiep ik me niet zo in Pausen, ik ben protestants en wij hebben daar weinig mee. Maar ik ben wel weer dol op katholieke kerken met hun geweldige schilderijen en beelden.

DSC04721

Enfin, door naar Rome, of waren we daar al? Het is moeilijk te zeggen waar de grens precies loopt tussen Rome en Vaticaanstad. We bezoeken San Pietro in Vincoli a.k.a. Sint Pieter in Chains. In de basiliek bevindt zich een kistje met de ketenen waarmee de Heilige Petrus ooit in geketend. Het is heel opvallend hoe gelovig Italië is. De gids zegt niet: volgens de legende, blablabla, maar: Petrus werd vastgebonden en vervolgens kwamen de ketenen via die en die in de kerk terecht. Eveneens in de kerk: een groot standbeeld van Mozes, gemaakt door Michelangelo. Mozes komt net terug van de berg Sinai met de tien geboden. Indrukwekkend wel. Ik vind het als christen heerlijk om zoveel Bijbelverhalen uitgebeeld te zien. We bezoeken ook het Collosseum. De gids staat een jaar te vertellen en daarna hebben we tien minuten vrije tijd. Whoehoe… net even te kort om het Collosseum van binnen te zien. Wel zien we verderop een regenbui losbarsten. Heel apart. De regen komt snel naar ons toe en binnen tien seconden hebben we ook een bui te pakken. Later komt er nog een echtpaar met paraplu’s naar ons toe zodat we bij de volgende bui droog blijven. Lief!

DSC04752Rome heeft nog wat ruïnes in de stad liggen, de geschiedenis ligt letterlijk op straat. Zo fijn om te zien. Had Nederland maar zoveel geschiedenis. ’s Avonds bezoeken we weer het restaurant. We zitten met twee Amerikaanse stellen aan tafel en praten honderduit over de VS. We hebben drie jaar geleden een rondreis gemaakt door Amerika en hebben een hoop gespreksstof. Ik kan even helemaal losgaan over de schattige eekhoorns. Zij willen er met liefde een paar opsturen. Ik besluit dapper te zijn en ‘escargots’ te bestellen. Slakken. Ze komen onderin een schaaltje met daarop een soort omelet op tafel te staan. Heerlijk, jongens! Een must om ons te proeven. Vooral de kruiden erop. Jum! We hebben het plan om laat op te blijven, maar nu ben ik diegenen die omvalt van de slaap. Morgen dan maar weer proberen op de White party.

IMG_4621 DSC04758 DSC04757 DSC04730 DSC04715 DSC04668 DSC04657

2 thoughts on “CRUISIN – ‘You wanna skip the line?’

Geef een reactie

