Een verschrikkelijke schoonheid – Recensie

Op Cravingpages.nl, één van mijn favoriete blogs over boeken, stond een oproepje. Blogger Joany wilde graag nieuwe genres leerde kennen en stelde een genreswap voor. Oftewel: stuur elkaar een boek in een genre wat de ander normaal nooit leest. Een moeilijke opdracht, aangezien Joany superveel leest en dagelijks meerdere recensies plaatst. Ik ging de uitdaging aan, stuurde een mailtje en werd uitgekozen door Joany. Ik heb haar ‘De Uitnodiging’ van W. Paul Young gestuurd. De christelijke boekenwinkel is een genre op zich en ik vond het leuk om haar kennis te maken met een nieuwe plek om boeken uit te zoeken. Zij stuurde mij ‘Een verschrikkelijke schoonheid’ van Libba Bray. In de begeleidende tekst stond dat het haar lievelingsboek was. Zo, dat is niet niets! Ik voel me gevleid dat ze zoiets dierbaars naar me opstuurt. Voor hetzelfde geld kraak ik haar lievelingsboek af. Maar vanaf het moment dat ik zag waar het over ging: kostscholen en dagboeken (mijn favoriete onderwerpen) was ik enthousiast en dat ben ik gebleven.

De 16-jarige Gemma groeit op in India aan het eind van de 19de eeuw. Wanneer haar moeder overlijdt, krijgt ze een angstaanjagend visioen, waarover ze niemand durft te vertellen. Na haar moeders dood wordt Gemma naar Spence gestuurd, een strenge kostschool voor welgestelde meisjes in Engeland. Maar ook in Engeland wordt Gemma geplaagd door visioenen, en blijkt dat ze vanuit India gevolgd is door een mysterieuze jongen, Kartik, die haar raadselachtige waarschuwingen geeft.
Dankzij haar scherpe tong en intelligentie, weet Gemma de vriendschap te winnen van de brutale Felicity, de mooie Pippa en de verlegen Ann. Ze ontdekt een oud dagboek waarin gesproken wordt over een andere wereld. Samen met haar nieuwe vriendinnen sluit Gemma zich aan bij de Orde, een geheim genootschap van vrouwen die macht hebben over die andere wereld. Maar dan roepen ze krachten op die ze niet meer kunnen controleren, en verandert het leven van Gemma en haar vriendinnen voorgoed.

Ik heb expres deze beschrijving van Bol.com gehaald. Op de achterkant van het boek staat namelijk dat Gemma vriendschap sluit met de meiden. Terwijl het in werkelijkheid niet zo eenvoudig ging. De rebelse Gemma valt namelijk uit de toon op school. Ze heeft te kampen met pesterijen en krijgt daarnaast ook nog angstaanjagende visioenen. Even daarvoor is haar moeder om een mysterieuze manier om het leven gekomen. Ik las het boek ’s avonds in bed en vond het toch wat beklemmend. Gelukkig werd het daarna leuker, Gemma krijgt meiden om zich heen met wie ze de mysterieuze dingen die haar overkomen kan delen. Samen met Felicity, Pippa en Ann ontdekt ze Het Rijk. Een prachtige droomwereld waar ze alles kunnen zijn wat ze willen. Maar het is allemaal te mooi om waar te zijn. Het kwaad ligt op de loer. En niets is wat het lijkt.

Een verschrikkelijke schoonheid begint gelijk goed in het oude India. Gemma krijgt ruzie met haar moeder op de markt, waardoor ik gelijk op pagina één al doorheb hoe hun relatie in elkaar zit en wat voor een koppige puber Gemma is. Ik hoor de geluiden van de markt en zie alles voor mijn ogen gebeuren. Iets wat het boek erg sterk maakt.

Het boek wordt beschreven als een sluier waarvan telkens een stukje wordt opgelicht. Soms is me niet duidelijk hoe het precies werkt in het betoverende Rijk. Het is ook niet voor niets een trilogie, ik zal de andere drie boeken (de Nederlandse uitgever heeft deel 3 gesplitst in twee boeken) ook moeten lezen om de antwoorden te vinden. Al wordt er aan het einde van deel 1 ook een hoop duidelijk. Vooral deze onverwachte plotwending kon mij wel bekoren.

Wat ik wel mooi vind zijn de thema’s die een laag dieper liggen. Zoals vergeven en verleiding, waar we allemaal mee te maken hebben. De meiden zijn geen perfecte heldinnen en de vriendschap kent een hoop scherpe randjes. Het maakt de personages realistisch. Het is ook niet moeilijk om met ze mee te leven. Het boek is natuurlijk verre van reëel, maar daar houd ik wel van. Mijn lievelingsboek is niet voor niets Harry Potter. Daar kan dit boek niet aan tippen, daarvoor zijn er (nog) teveel onduidelijkheden.

Lees hier wat Joany van De Uitnodiging vond.

3 thoughts on “Een verschrikkelijke schoonheid – Recensie

1. Blij dat het boek goed is bevallen. Ik vond het erg leuk om je recensie te lezen en wil je nogmaals bedanken voor het meedoen aan de Genre Swap. Mijn recensie van De Uitnodiging staat nu ook online 🙂

2. Pingback: TIP – Deze blogs moet je lezen | Nog eentje dan