Dagboek van een zoekend christen – Recensie

Productafbeelding Dagboek van een zoekend christenChristen zijn is soms best lastig. Helemaal in deze tijd waarin de zondagrust ver te zoeken is en steeds meer mensen uit de kast komen. Hoe moet je omgaan met de verleidingen die op je af komen en is het nog wel van deze tijd om tegen homofiele te zijn? Oftewel: hoe houd je je aan de tien geboden als moderne christen? Monique Samuel zoekt het uit in haar boek ‘Dagboek van een zoekend christen’. In tien hoofdstukken die allemaal een gebod hebben als titel, leidt Monique de lezer door het boek heen. Ze vervalt nooit in clichés, maar blijft verrassen. En dat is knap, aangezien we het over de tien geboden hebben die toch behoorlijk vaak besproken zijn in preken en boeken. Daarbij gaat ze moeilijke thema’s niet uit de weg. Sterker nog: ze stort zich als een leeuwin op haar prooi. Zelden las ik een non-fictie boek zo snel uit.

De fraaie titel was niet de enige aanleiding om Ark Media te vragen of ik juist dit boek mocht recenseren. Ik was in de boekhandel en vond ergens in een hoek een boek van Monique Samuel. Mocht die naam je trouwens bekend voorkomen: zij was het die buikdanste bij Pauw & Witteman en op de cover stond van Linda Meiden. Maar ze is meer dan dat. Ze is politicoloog en vertelt in de media haar mening over de situatie in het Midden-Oosten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik vanwege dat laatste niet echt stond te springen om iets van haar te lezen. Ik houd niet van politiek, ik vind het gewoon niet interessant. Een politicologe die een boek schrijft? Mwah. Toch trok iets aan het boek (ik ben zo stom geweest de titel niet op te schrijven) me aan. Ik sloeg willekeurig het boek open en die tekst die daar stond, raakte me keihard. Het ging over kerkhoppen en hoe Monique daar tegenover staat. Ze schreef vlot en ze had gewoon groot gelijk. Het was mijn eerste kennismaking met Monique, de schrijfster.

Zodra uitgever Paul Abspoel twitterde dat er een derde druk was van ‘Dagboek van een zoekend christen’ wist ik daarom dat ik hem wilde lezen. Ik kan het boek in drie woorden omschrijven: openheid, lef en origineel. Monique Samuel is zo ontzettend eerlijk. Ze vertelt over hoe het is om lesbisch te zijn in de christelijke wereld en over hoe moeilijk het soms kan zijn om christen te zijn. Ze vindt haar weg, met vallen en opstaan. Dat vallen beschrijft ze uitgebreid. Monique heeft lef. En dat mis ik zo erg in de christelijke wereld. Voorbeeldje? De zeven teksten uit de Bijbel die over homo’s zouden kunnen gaan (ja echt, het schijnen er maar zeven te zijn) en die vakkundig door Monique gefileerd worden. Daar kan ik iets mee!

Nog iets waar ik heel blij van word. Bronvermelding! Ja, dat klinkt heel suf. Maar hoe fijn is het om te weten dat alles wat zij beweert gewoon in de Bijbel staat. Ze haalt ook regelmatig haar eigen favoriete schrijvers aan, die vervolgens in de bronvermelding een plek hebben. Mocht ik geïnspireerd zijn door de quotes, dan kan ik het makkelijk opzoeken. De quotes vullen de tekst trouwens perfect aan.

Het boek leest ongelooflijk lekker weg. Voordat ik het wist was ik al op de helft. Teleurgesteld keek ik naar het resterende aantal bladzijdes. Het gekke was dat ondanks dat het boek zo snel leest als een straaljager, het nooit oppervlakkig wordt. Monique gaat diep en schuwt niet om een flinke preek te geven. De economie wordt erbij gehaald en het materialisme van de mensen. Het is soms zware kost om te verstouwen. Maar Monique blijft ook optimistisch, je kunt veranderen. Ze zegt het zoals het is. Confronterend. Zonder met het vingertje te wijzen. En als ze als wijst, gaat de wijsvinger haar richting uit.

Tot op bladzijde 130 vraag ik me af waarom het boek zo dun is. Daar staat het antwoord: ze heeft simpelweg niet meer woorden gekregen van de uitgeverij. Daarom een boodschap voor de lieve mensen van Ark Media: geef Monique meer woorden in haar volgende boeken. Dank!

Dagboek van een zoekend christen | Monique Samuel | Ark Media | 2013 | Paperback | ISBN 978 90 33800 05 4 | € 12,50

2 thoughts on “Dagboek van een zoekend christen – Recensie

1. Blij met deze recensie! En ja… als iedereen nu onze boeken massaal gaat kopen, dan worden die uitgaven van Ark Media vanzelf weer dikker 😉