In één jaar de Bijbel uitlezen – recensie

Bijbels dagboekEén van m’n goede voornemens is om de Bijbel uit te lezen. Alleen… waar moet ik beginnen? Ja, bij Genesis, duh! Ik heb het geprobeerd, echt waar. Maar ik blijf zo snel steken. En als ik dan zie hoeveel ik nog moet lezen, zinkt de moed in mijn schoenen. Totdat ik las over ‘Bijbels dagboek – Dagelijkse overdenkingen van Genesis tot Openbaringen’ Bingo!

Oké, ik beken. Ik heb dit boek niet helemaal uitgelezen… *slik* Normaal gesproken lees ik een boek van voor tot achter, van kaft tot kaft, voordat ik er een recensie over schrijf. Anders kan ik voor mijn gevoel geen goed onderbouwde mening geven. Dit boek is de uitzondering op de regel. Er staan namelijk 365 studies in, voor elke dag eentje, en is bedoeld voor de dagelijkse stille tijd. Als ik het boek gebruik zoals het zou moeten, zou er pas over een jaar een recensie verschijnen op Nog eentje dan. Nee, ik lieg, in mijn stille tijd tempo zou het wel zo’n vijf jaar kunnen duren. Ik heb wel genoeg uit ‘Bijbels dagboek’ van wijlen de heer John Stott gelezen om hem te kunnen recenseren. Komt ie!

Als je iedere dag braaf de overdenkingen leest, ben je in een mum van tijd door de Bijbel heen. John Stott pakt per dag één of meerdere verzen waarover hij een stukje schrijft. Soms behandelt hij meteen één heel boek. Zo krijgt het boek Prediker, toevallig mijn favo Bijbelboek tot nu toe, slechts één bladzijde. Beetje karig. Aan de andere kant… over ieder vers uit Prediker kun je een heel boek schrijven. Stott heeft het motto van de journalistiek goed onder de knie: Kill your darlings. Wat hij dan weer wel doet is de belangrijkste gebeurtenis uit de hele Bijbel uitgebreid beschrijven: de kruisiging en opstanding van Jezus. Vanaf het moment van zijn doodstrijd in de tuin voordat hij opgepakt werd tot aan zijn verschijning aan de discipelen. De auteur trekt er vijf weken voor uit om het te beschrijven en gaat vervolgens verder met de diepere betekenis van de kruisiging.

bijbels dagboek1Stott heeft zelf een structuur bedacht van drie gedeeltes, onder het motto: voor de christenen die geloven in een drie-eenheid. Deel 1 bestaat uit het Oude Testament, deel 2 bestrijkt de verhalen van Kerst tot Pinksteren en in deel 3 gaan wij verder met Pinksteren en eindigen we bij Openbaringen. Lekker overzichtelijk. Ieder gedeelte is dan weer verdeeld in weken die elk hun eigen thema hebben. Een dag bestaat uit een Bijbeltekst, overdenking en nog een bijbelgedeelte om te lezen. Stott vertelt kort maar krachtig over het Bijbelgedeelte of Bijbelboek. Ideaal om ’s ochtends te lezen en de rest van de dag over na te denken. In de eerste plaats is het informatief, daarna ga je dieper doordenken. Soms is het oppervlakkig (het stuk over Prediker was een goede samenvatting die uitnodigt om vooral het Bijbelboek te gaan lezen) soms de diepte in door slechts één vers te ontleden. Lekker afwisselend.

Stott schrijft lekker weglezende teksten. Niet het niveau van Max Lucado, maar anders. Meer van de hak op de tak, maar daardoor staat er ook meer informatie per overdenking. En dat is wel handig als je een hele Bijbel in een jaar wilt doornemen. Ik wil een paar interessante dingen met jullie delen die ik heb geleerd van Stott:

– We kunnen God nooit voor zijn of Hem verrassen. Hij is er namelijk altijd. Het initiatief van elke handeling ligt bij Hem.
– De Bijbel is geen wetenschappelijk handboek, Genesis moet je zien als een gedicht.
– God vergeeft. Petrus ontkende drie keer dat hij Jezus kende, terwijl het één van zijn beste vrienden was. Later werd hij in de kerk een leider als een rots, in ere hersteld.

bijbels dagboek2Ik ben weer eens enthousiast over een boek. Ik zou wel iedere dag een pagina willen lezen. Gek genoeg is dat me nog niet gelukt. Stille tijd is zo’n punt waarbij ik iedere keer weer struikel. Stukje lezen? Ja, zo, eerst nog de was opvouwen, de badkamer schoonmaken, nagels lakken, mijn mail beantwoorden… en voordat ik het weet is er weer een dag voorbij zonder dat ik een bladzijde heb gelezen. Stille tijd blijft mijn zwakke punt. Zonde eigenlijk, dit boek is het waard om gelezen te worden en iedere keer als ik me daadwerkelijk ertoe zet, geniet ik! Ook nog leuk om te weten: Time Magazine zette John Stott onlangs op de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen ter wereld.

De foto’s zijn afkomstig van bol.com. Op deze website staat ook een uitgebreid inkijkexemplaar.

Bijbels Dagboek – van Genesis tot Openbaringen | John Stott | Ark Media | 2012 (heruitgave) | Hardcover | ISBN 903380011X | € 24,95 | De Bijbelteksten zijn allemaal afkomstig uit de Nieuwe Bijbelvertaling.

Geef een reactie

