Toptips voor een paar dagen Brussel

IMG_2681Waar moet ik heen? Ik kan niet naar Amerika, kan niet naar Italië, want dat is te duur! Met een huis dat een vloer, behang, vloerbedekking, inloopkast et cetera nodig heeft, kunnen J-P en ik ons even geen dure reisjes veroorloven. Ik stond zelfs in dubio, maar ik nam geen enkel risico. België it is! En zo vierden J-P en ik ons tweejarig huwelijk bij de buren. In Brussel welteverstaan. Voor tips en trucs over Brussel, lees vooral verder…

IMG_2635Vervoer
Om naar Brussel te komen heb je drie keuzes. Per vliegtuig, auto en trein. Wij hebben eigenlijk alleen maar naar de opties auto en trein gekeken. Als we met het vliegtuig wilden, moesten we sowieso eerst naar Amsterdam per trein of auto. Liever kozen we één vervoermiddel en deden we de reis in één keer. Op het moment dat wij wilden reizen, was de auto veel goedkoper dan twee retourkaartjes naar Brussel. Ik moet er wel bij zeggen dat we een superzuinige Hybride auto hebben én in Den Helder wonen waardoor de reis extra lang duurt. Het beste kun je zelf even uitzoeken welke optie het goedkoopst is.

IMG_2661Brussel zelf beschikt over een uitstekend metronet en bussen. Vanaf ons hotel ging er om de zoveel tijd een metro. Dit kostte twee euro voor een enkeltje naar het centrum. Op de grotere stations kun je een speciale kaarten kopen voor één dag of meerdere dagen om zodoende goedkoper te reizen. De metro zelf is easy peasy en werkt hetzelfde als die in Nederland. Je koopt een kaartje bij de chauffeur of gebruikt het kaartje dat je al in je bezit hebt. In totaal waren wij zo’n vijftien euro kwijt voor twee dagen. O ja, een creditcard is hier wel een aanrader. Zo nu en dan werkte onze pinpas niet.IMG_2653

Accommodatie
Via Vakantieveilingen.nl (aanrader!) vonden we het hotel Best Western County House Hotel. Voor twee overnachtingen inclusief ontbijt betaalden we € 65 in totaal, inclusief reserveringskosten. Voor twee personen dus hè! Geen geld! Vooral ook toen het hotel tot mijn grote vreugde een bad bleek te hebben. In mijn huidige huis mis ik die behoorlijk. Wat was het lekker om even heerlijk IMG_2657met een boek erbij te ontspannen in bad. De rest van de hotelkamer zag er gewoon goed uit. Netjes en schoon. Het ontbijt was prima te eten. Al stond er wel een keilange rij bij het buffet. Enige nadeel was de gratis WiFi. Die werkte alleen in de lobby. Dus zodoende zaten we nog even samen te internetten beneden, voordat we de binnenstad van Brussel onveilig maakten. Liever Facebook ik lekker op bed voor het slapen gaan, maar het was niet anders. Dus wil je een goedkoop stedentripje, dan zou ik zeker even op de website kijken. Ik heb twee keer eerder een hotel geboekt via de site en beide keren waren dat superleuke, schone hotels voor een zacht prijsje.

IMG_2670Restaurants
Wij waren na een dag rondslenteren moe en wilden gewoon even snel wat eten voordat we relaxt op onze hotelkamer konden hangen. Op dag 1 kozen we daarom voor een pizzeria. Geen aanrader! Toen we binnen kwamen, werden we netjes naar een tafel verwezen. We kregen ook snel te drinken en hoefden niet lang op ons eten te wachten. Ik vond de pizza zo-zo, J-P vond het lekker. Zodra we klaar waren met eten, werden we glashard genegeerd door al het personeel. Niemand vroeg of we nog wat wilden drinken/eten en die rekening konden we ook wel vergeten. Uiteindelijk is J-P maar op ze afgestapt. Toen kwam de volgende verrassing. Het restaurant had geen pinautomaat… Dat je op de markt niet kunt pinnen bij sommige zaken kan ik nog wel begrijpen, maar een horecagelegenheid zonder pinautomaat? Doe ff normaal! En zo moest J-P nog even geld halen, terwijl ik ondertussen zwaar chagrijnig aan m’n tafeltje zat. Ze hebben uiteraard geen fooi van ons gekregen. De dag erna besloten we het slimmer aan te pakken en gewoon lekker bij MacDonalds te eten. Daar betaal je gewoon vooraf en hoef je ook niet lang te wachten. Ik denk serieus dat fastfoodketens zo goed scoren omdat IMG_2630mensen niet willen wachten op de ober NADAT ze gegeten hebben. Maar goed, MacDonalds dus. Ik kon mijn bestelling opgeven via een computerkastje en het daarna ophalen bij de counter. De omgeving zag er mooi uit voor een Mac, het was er lekker rustig en ze hadden Macarons. Die wilde ik altijd nog eens proberen. Mac for the win! Dus sorry, aan luxe restauranttips kan ik je niet helpen.

IMG_2662Cultuur
Bij België denk ik gelijk aan Samson en Gert. Ik zat daarom de halve reis ‘Hallo, meneer de burgemeester, wa wa!’, te roepen. Ik had niet verwacht dat ik met ze in aanraking zou komen. Totdat ik de televisie op de kamer aanzette, mijn voetjes bij J-P in bad stopte en ineens mijn Belgische vrienden hoorde. Hoe toevallig! Verder denk ik ook aan strips. Naast Suske en Wiske en Guust Flater las ik ook graag Kiekeboe. Mijn missie was daarom om een paar stripboeken ervan te scoren. In een tweedehandswinkeltje vond ik er drie. Mission Accomplised! Voor meer fijn stripmateriaal kun je terecht in het Stripmuseum. Wij zijn er zelf niet geweest om we acht euro best prijzig vonden voor een museum en we hadden trek in eten. Wat we wel hebben bezichtigd is Manneke Pis. Best vreemd om naar een naakte vent met een piemel te kijken. Maar het is cultuur hè en ik ben de beroerdste niet. IMG_2640Er schijnt ook nog een Janneke Pis te zijn, maar die hebben we niet gevonden. Een absolute aanrader is het atonium. Dit zijn allemaal glimmende bollen die met elkaar verbonden zijn. Het moet een atoom voorstellen. We waren op de terugweg er even langs gereden. Wauw! Ik ben er nog ondersteboven van. Want wat stonden ze mooi te glimmen in de buitenlucht. Pure perfectie. Als ik ooit rijk wordt, wil ik dit op schaal in mijn achtertuin.

IMG_2637Shoppen
Ik zou bijna het belangrijkste vergeten. Haha! Enkele winkels die de moeite waar zijn: De H&M, waar ik een mooie top voor Oud&Nieuw heb gescoord en een supermooi setje die niet op deze blog zal verschijnen. Privacy weet je wel. Dan Lush waar je wel even om een proefje moet vragen. Je zal niet automatisch een monstertje krijgen als je wat koopt. Ik kocht er een bruisbal voor in bad. Puur genieten! We kwamen ook langs de winkel Utopia die me deed denken aan ‘The Big Bang Theory’. Van ieder stripfiguur stonden beeldjes, spelletjes, bekers etc. Ook hadden ze leuke Amerikaanse reclame-uitingen op zo’n ijzeren schildje. Ik heb er onderzetters van Audrey Hepburn gekocht.

IMG_2646Extra
Als het even kan moet je naar Brussel rond Kerst. Dan staat er namelijk een groot aantal huisjes op de markt die allerlei spullen, drank en eten verkopen. Heel gezellig! Ook ligt er een ijsbaan in de open lucht en staat er een reuzenrad. Romantisch! Voor mij kan Kerst niet lang genoeg duren en ik was dan ook superblij met deze versieringen van de stad.

5 thoughts on “Toptips voor een paar dagen Brussel

  1. Die Janneke Pis is ook niet zo makkelijk te vinden maar je had gewoon de weg moeten vragen om de 5 meter en dan ben je er zo (zo deden Marlon en ik dat).
    Oh Lush is echt fijn he! Het ruikt altijd zo lekker. Ik heb er nu een heerlijk zeepje van. Alleen jammer dat er geen winkel ervan hier in de buurt is en bestellen via internet nogal prijzig is.

Geef een reactie

