Ongezond versus gezond

Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 14.

IIMG_2945n mijn vorige blog lichte ik al een tipje op van de sluier. Vorige week was een ongelooflijk drukke week. Niet dat ik constant van hot naar her rende en amper pauze had. Nee, het was meer qua hoofd een drukke week. Al het werk speelde zich namelijk zittend af. Ik zal de week even doornemen met jullie, want er kwamen weer een hoop kritieke punten naar voren die mijn gezonde levensstijl in de weg zaten.

Het was namelijk eind januari. Dat betekent dat de kwartaalboekhouding gemaakt moet worden en de BTW ingediend moet worden bij de belasting én dat er een deadline is voor de publicatiestukken. Die moeten uiterlijk 31 januari bij de KvK zijn. Een hoop last minute werk dus voor ons als secretariaat van NBC. Ondertussen rinkelde de telefoon vrolijk door en stonden er klanten bij de balie. Lekker druk, ik houd ervan! M’n collega’s hadden al verteld dat het druk zou gaan worden, dus ik was er prima op voorbereid. Alleen niet qua eten… Ik had gewoon de tijd om tussendoor even een mueslireep naar binnen te werken. Ik deed het niet. Ook op vrijdag, toen de rust weer was teruggekeerd en er alleen een volle werkbak wachtte. Ik deed jaarrekening na jaarrekening en zat zo lekker in de flow dat ik doorging en tussendoor weinig at. Ik pakte wel mijn lunchmoment en de koffiepauzes mee. Dus waarom ik zo weinig at… geen idee! Ik had die dagen ook ontzettend behoefte aan zoetigheid.

Op zondag werkte ik samen met Carlijn op de sportredactie. Twee collega’s, waaronder de chef redactie, waren er niet. Wij moesten samen zes sportpagina’s maken. Natuurlijk kregen we hulp van de collega’s uit Schagen en de Zaanstreek. Toch was het behoorlijk aanpoten. Niet dat ik normaal gesproken niet hard werk hoor. Maar nu kon er gewoon geen chickchat vanaf of een momentje rust. Doorgaan, want die krant moest naar de drukker. Ik had braaf mijn stoommaaltijd en bakje fruit gehaald. Ook een zak drop voor erna. Die zak drop werd gelijk na de maaltijd soldaat gemaakt. Want ik had opnieuw zo’n behoefte aan zoetigheid. En ik had er recht op, want ik was keihard aan het werk. Dan wil ik wel iets extreem lekkers eten.

En die behoefte aan zoet had ik de hele week. Ik ging op zaterdag naar Woonboulevard Arena en at braaf mijn tussendoortjes. Ze hebben buiten de winkels, op de galerij zeg maar, heel veel banken staan. Ideaal om even een koekje op te verorberen. ’s Avonds ging het fout. We moesten nog terug naar huis rijden en gingen bij de AH to go wat eten halen. In plaats van fruit koos ik voor chocoladekoekjes. Fout!

Nog iets wat niet helemaal lekker ging. Ik was vrijdagavond best moe van alle jaarrekeningen en ging na het eten lekker in bed liggen. Eigenlijk had ik nog twee tussendoortjes moeten eten die avond. Lang verhaal kort: J-P maakte me wakker omdat ik bijna te laat was voor dansen, ik heb een heerlijke les gehad met o.a. een quickstep van zo’n acht minuten, veel calorieën verbrand dus, bleef nog even nazitten want ik had mijn drinken nog niet op (water), kwam doodmoe thuis en trok thuis gelijk chips uit de kast.

Erg vermoeiend. Ik dacht dat ik inmiddels wel over die zoetigheid/chips kick heen was. Niet dus, op het moment dat ik dit schrijf verlang ik naar drop. In plaats daarvan eet ik een bakje fruit. Heel goed, Mies.

Wat heeft me die week opgeleverd? Mijn gewicht is niet veranderd! Daar ben ik heel blij mee. Ondertussen is mijn vetpercentage wel iets gezakt. Wel apart, gezien al dat ongezonde voedsel. Maar ik heb deze week keihard gesport. Ik had maar een week in te halen, maar voor m’n gevoel had ik een maand niet gesport. Ik had er zo’n zin in! Lekker mijn schema doen, op donderdag naar kickfun (heerlijk!) en vrijdag lekker dansen.

Vandaag ben ik prima bezig met gezond eten. Ik hoop het de rest van de week vol te houden en weer wat aan te komen. Stay tuned…

One thought on “Ongezond versus gezond

Geef een reactie

