Favoriet: Woonmall Villa ArenA

IMG_2929 Onlangs kregen we een bericht van de toekomstige buren: het huis wordt in april opgeleverd. Dat is snel! Dan wordt het wel tijd om stappen te ondernemen. De badkamer, de wc en de keuken zijn allemaal min of meer klaar. Nu de rest van de kamers nog inrichten…

Een dagje Ikea dan maar! Voor de broodnodige inspiratie. Komende zaterdag. Bij het woord ‘Ikea’ begon J-P al te kreunen. Niet dat hij niet van de spullen houdt hoor. Het is meer dat ik nooit snel snel door een Ikea kan racen. Ieder ding moet opgepakt worden en uitgebreid besproken. Want alles is betaalbaar en kan dus meegenomen worden. Ik bedacht daarom dat we onze vriendjes Galina en Arjen dan maar moesten meenemen. Dan konden de mannen achter ons aan sjokken terwijl Galina en ik als twee blije eieren door de Ikea stuiteren. Galina was er gelijk voor in, maar kon dat weekend niet. Wat nu? Ergens vaag in mijn achterhoofd speelde een muziekje af. Iets met: ‘Woonmall! Arena!’ Daar konden we wel heen. Geen idee wat ik kon verwachten. Ik ben nog nooit op een woonboulevard geweest. Maar als het niets was, konden we altijd nog iets anders doen in Amsterdam.

Het veel niet tegen. Ik kan na een dagje Woonboulevard Arena zeggen dat ik er een nieuwe liefde bij heb.

IMG_2937

Woonmall Villa ArenA ligt aan de boulevard Arena en bestaat uit vier verdiepingen met allemaal woonwinkels en hier en daar horeca. Alles is open wat inhoudt dat je vanaf het ‘balkon’ komt kijken welke winkels er aan de overkant liggen en wat er op de andere verdiepingen zoal is. Ook lagen er plattegronden. Niet dat ik die dingen snap. Ik beschouw ze meer als een handig overzicht van winkels. Hoe ik bij welke winkel moet komen… geen idee! Hier en daar staan bankjes waar je even rustig kan zitten bijkomen van al dat moois. En rustig een koekje kunt eten, want ik heb nog altijd zes maaltijden per dag. Gestructureerd als ik ben, besloot ik om boven te beginnen en netjes bij te houden welke winkels we deden. En we sloegen geen winkel over. Een keuken hadden we al besteld. Het enige wat nog ontbrak waren de kleuren en de stoelen. Toch even de keukenwinkels in dus. De verkopers lieten ons lekker rondsnuffelen en foto’s maken. Bij de keukenkampioen vonden we de kleur van de keuken. Wit aanrechtblad, de rest donkergrijs. We probeerden in iedere keukenwinkel de zitjes bij het kookeiland uit en kwamen erachter wat onze eisen waren: in hoogte verstelbaar en een draaiend zitvlak.

IMG_2949Woonboulevard is de plek voor mensen zoals ik die al wat in hun hoofd hebben qua inrichting, maar het nog niet in real life hebben gevonden. De plek om inspiratie op te doen en nader tot elkaar te komen. Ik moest J-P in het begin wel even dresseren. Hij zei bijvoorbeeld: ‘nee, lelijk!’ En dan vroeg ik: ‘ja, maar, schatje, wáárom is het lelijk?’ En dan kreeg ik een antwoord waar ik iets mee kon. De bank die ik aanwees was bijvoorbeeld te rond.

IMG_2944Bij ‘Woonfabriek Amsterdam’ aarzelde J-P nog even. De winkel was voornamelijk gericht op accessoires en we hadden afgesproken om geen accessoires te kopen. In dat stadium waren we namelijk nog niet. Toch gingen we de winkel in. En daar stond ie: de poef annex loungekussen annex ligbed. Ik wilde een hoekje in huis waar ik een boek in kon lezen. Dichtbij de grond, maar niet op de grond. Ik wilde een loungekussen, maar niet zo’n fatboy. Die kan ik zelf niet eens optillen en het staat ook niet zo mooi in de inrichting die we voor ogen hadden. Ik had het allemaal in mijn hoofd wat ik wilde, maar had het meubelstuk zelf nog niet in beeld. En daar was ie: 60 euro. Ik testte hem en was in de hemel. Op de foto kun je ook wel zien dat ik in ‘relaxstand’ stond. Met een boekje in de hand om alles op te schrijven wat ik tegenkwam en interessant vond. Ik blijf een journalist hè! De ‘poef’ ging met ons mee naar huis. We hadden afgesproken om niets te kopen omdat we de kleuren van de muur en bank nog niet hadden uitgezocht, maar stel je voor dat ie er niet meer was in april. En dus sjouwden we het ding naar onze auto op de parkeergarage waarna we weer verder shopten.

IMG_2947Vervolgens gingen we ‘even’ vloeren kijken in een winkel. Een uur later gingen we weer naar buiten met een factuur voor een inloopkast in de tas. Huh?! Nou ja, ik liep even de hoek om en daar stond mijn droominloopkast. Echt, liefde op het eerste gezicht. Wat to do next? Foto’s maken en hem proberen na te bouwen? Terwijl ik vanaf m’n roze wolk naar de kast keek, kwam er een medewerker aangelopen. Hij bood aan om wat te tekenen en een prijsopgave te maken. Eigenlijk moest z’n collega het tekenen, want hij snapte er niets van. Hoppa, tekening op tafel, kopje thee erbij en de prijs bepalen. Ik donderde van m’n roze wolk af toen ik de prijs zag. Ik ging recht in mijn stoel zitten en begon te onderhandelen. Dat duurde langer dan normaal omdat de rekenmachine (lees: iPhone) niet deed wat de verkoper wilde en hij ons een verkeerde prijs presenteerde. Enfin, weer een nieuwe prijs maken, nog wat extra’s weggeven en we hadden een deal.

IMG_2950De woonboulevard Arena zat vol verrassingen. Je denkt even rustig inspiratie op te kunnen doen en komt toch weer met dingen thuis. Het grote voordeel is dat alle winkels bij elkaar zitten en het overdekt is, waardoor je lekker van winkel naar winkel kunt hoppen. En het was heerlijk rustig! Ik dacht in het begin even in zo’n film te zitten waarbij je één van de weinige overlevenden bent. Scary! Later werd het drukker, maar nog steeds waren er ongeveer zeven man per winkel. Alleen in de horecagelegenheid waar we genoten van een lekkere panini ham-kaas kwamen we erachter dat we met veel waren. Het enige nadeel is dat de parkeerkosten hoog zijn. Je betaalt € 2,20 per uur om op het parkeerdek te mogen staan. Je kunt er ook voor kiezen om met de trein te gaan. Het ligt namelijk drie minuten lopen van station Bijlmer Arena. Onderweg kom je o.a. langs de Pathé bioscoop, Ballorig, Mediamarkt, Palazzo, de Heineken Music Hal. Waar ik ook weer mee wil zeggen: genoeg opties voor als je helemaal klaar bent met shoppen en inspiratie opdoen. Wij hebben alle winkels gezien van de derde en twee verdieping. De eerste verdieping en begaande grond hebben we vluchtig gescand en alleen een paar winkels bezocht die ons interessant leken.

Ik zou zeggen: trek er een gezellig dagje voor uit met je partner en ga lekker inspiratie opdoen voor je huis. Meer info: http://www.villaarena.nl

Geef een reactie

