Nieuwe wending

IMG_2250Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 12.

Dat teveel cardio een negatief effect heeft op mijn gewicht, wist ik al. Dat minder cardio ervoor zou zorgen dat ik aan zou komen, was ook bekend. Maar dat een paar dagen ziek in bed liggen zo’n groot effect zou hebben op m’n gewicht, was nieuw voor mij en voor mijn trainer. Ik zal beginnen bij het begin.

Op maandag voelde ik het al, er was iets heel erg mis met mijn lichaam. Ik deed mee aan een lesje gymnastiek voor 55+’ers. De oefeningen vonden bijna allemaal plaats op een stoel. Heel relaxt zul je denken voor iemand die vier keer per week sport. Ha! Wrong! Iedere oefening deed zeer aan mijn spieren. Een gewichtje van 500 gram optillen was al een crime. Rondom mijn schouders en nek zat werkelijk alles vast. Ik besteedde er weinig aandacht aan. Een massage zou het wel oplossen. Die kreeg ik ’s avonds van Jean-Paul. Blij ging ik slapen in de hoop ’s morgens weer de oude te zijn.

De volgende ochtend voelde ik me uitgeput, energieloos, ik had hoofdpijn en keelpijn en ik hoestte en trilde. En het was vooral zo warm. Ik kroop maar gauw terug in bed. De griep had me te pakken. Even googlen leerde me dat spierpijn ook een symptoom in van de beruchte griep. Had had ook een verkoudheidsvirus kunnen zijn. Geen idee, ik ben geen dokter. Het virus had alles lamgelegd, behalve mijn maag. En zo gebeurde het dat ik een paar dagen al uitgeput was als ik deur dichtdeed, maar wél gewoon kon eten. Ik bracht mijn dagen door in bed waar ik afwisselend at en sliep.

Ik verwachte daarom weinig van de meting die na m’n virusfase volgde. Ik had geen idee wat het virus met mijn lichaam had gedaan. Voor hetzelfde geld had het al m’n spiermassa aangetast en was er weinig meer van over. Aan de andere kant had ik weinig gesport en bewogen maar wel goed gegeten. Toen ik van de weegschaal afstapte zei Raymond dat ik heel gelukkig zou worden. 56.4 kg zei de weegschaal. WHUT! Natuurlijk schreeuwde ik dat niet keihard door de sportschool. Ik voelde me nog steeds zwak en moest het even verwerken. De vorige meting woog ik nog 55,2 kg. Nu woog ik ineens 56,4 kg. Een stijging van 1,2 kg! Ongelooflijk, ik moet echt vaker een paar dagen in bed gaan liggen. Veel gezonder. Ik mag van Raymond niet te vroeg juichen. Want we weten niet wat de komende meting ons zal vertellen. Ik ben benieuwd…

Geef een reactie

