Omhoog en weer omlaag

Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 11.

IMG_2769Sporten en proberen aan te komen, geen goede combinatie. Dat bleek afgelopen dinsdag wel weer. Ik zat al met m’n gedachten bij de champagne en de polonaise door de sportschool tijdens de meting. Ik belandde op een flinke klap weer op aarde toen ik hoorde dat ik 55,2 kg woog. Nee! Weer een halve kg eraf! Als ik mijn gewichtsverloop in een grafiek zet, word ik er duizelig van. Omhoog, omlaag, omhoog, omlaag. En daar gaan we weer… Nog anderhalve kg erbij eten. Trainer Raymond pakte m’n schema erbij en analyseerde de situatie.

Wat bleek: de gewichtsafname zat hem vooral in mijn spiermassa. Want van teveel cardio word je spiermassa kleiner. Ik heb de afgelopen week natuurlijk weer volop aan cardio gedaan. Naast een dansles, een dansavond en een half uurtje hydrofit, deed ik ook nog oefeningen in de sportschool. Mijn schema is grotendeels cardio. Omdat ik niet regelmatig sport (alleen mijn schema en de dansles op vrijdag zijn vast, de rest varieert nogal), heeft Raymond mijn schema aangepast. Meer aan de gewichten hangen, minder cardio-en. In de hoop dat ik daarmee mijn spiermassa weer vergroot. Ook gaf hij als tip om vooral te gaan bodypumpen. Nu had ik toevallig die week dat ook gedaan. De lerares deed echt haar best om er wat leuks van te maken, maar het is gewoon echt niet mijn ding.

Ook adviseert Raymond om toch weer te gaan bulken. Nog meer eten dan dat ik al doe! Ik realiseer me wel dat ik een fantastisch lichaam heb met een snelle spijsvertering, waardoor ik never nooit op dieet hoef, maar wat kg reserve zou toch wel fijn zijn. Ik ga mijn best doen om die laatste anderhalve kg erbij te krijgen. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik nu wel aan m’n max zit en dat meer eten er gewoon niet in past. But hey, ik ben net pas een week begonnen met meer eten, dus er niet vast nog wel rek in. We zullen zien.

Ik wil toch afsluiten met een positieve noot: ik eet nu dagelijkse één of twee stuks fruit en ik merk aan mijn gezonde levensstijl dat ik minder vaak een dip heb. Je weet wel, dat gevoel dat je ergens tussen 2 en 4 uur ’s middags ieder moment kunt omvallen, tenzij je NU suiker tot je neemt. Ik kan ook meer werk verzetten op één dag. Gezond eten werkt!

Geef een reactie

