Sporten versus eten

Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 9.

IMG_2610Kennen jullie de Cheshire Cat a.k.a. Kolderkat? De kat uit Alice in Wonderland die op de meest onverwachte tevoorschijn komt in de film en dan zijn killer smile laat zien. Een glimlach van oor tot oor, die oplicht in het donker. Zo voelde ik me maandag ook. Ik stond in de lift met drie oude vrouwtjes, ik keek even opzij in de spiegel en zag de glimlach van de kat, maar dan op mijn gezicht. De vrouwtjes hadden het te druk met bedenken waar ze er ook alweer uit moesten en bespraken de oliebollen. Gelukkig hadden ze weinig oog voor mij, anders waren ze ongetwijfeld geschrokken. Ik had een permanente glimlach, waar de joker jaloers op zou zijn. En dat heeft alles te maken met de resultaten van mijn weging.

,,55,9 kg? Staat er serieus 55,9 kg?!”, vroeg ik Renske (Raymond geniet van zijn vakantie). Gelukkig had ik er een getuige bij, anders had ik mijn eigen ogen niet geloofd. Na vorige week onverwacht een halve kg te zijn afgevallen, had ik weinig hoop dat ik was aangekomen. Het was 31 december, de laatste dag van het jaar en ik ging met vrees op de weegschaal staan. Dat behoeft natuurlijk wel wat uitleg. Want de feestdagen zijn net voorbij en dat zijn toch momenten waarop men altijd aankomt? Met Kerst heb ik weinig meer gegeten dan normaal. En ook in België, het land van de lekkere hapjes waar ik een weekend doorbracht, at ik niet gek veel meer dan dat ik thuis zou hebben gegeten. Wel had ik tijdens het ontbijt zo’n trek dat ik een croissant met boter en jam, een chocoladebroodje en een stuk fruit at. ’s Middags en ’s avonds had ik vervolgens weer normale trek. Weinig hoop op extra gewicht dus.

IMG_2688Maar Renske bevestigde het. Er stond echt 55,9 kg. En daarmee word gelijk een hoop duidelijk. Ik blik nog even terug naar de zomer van 2010, toen ik ontzettend veel was afgevallen in korte tijd. ,,Je moet minder gaan sporten”, zei Mary Borsato die zag hoe mijn bruidsjurk ineens een stuk ruimer viel. Ik volgde haar advies op, ging minder sporten en mijn vetpercentage, die ook flink was gekelderd, steeg weer. Voortaan twee keer in de week sporten, niet meer. Lang heb ik me eraan gehouden. Nu gaat het niet meer. Ik hou van sporten, ik heb sporten nodig om conditie op te bouwen en ik sport ook voor mijn werk. Nu merk ik wat een invloed sporten heeft op mijn lichaam. Ter vergelijking: ik sportte vier keer in de week en kwam 0,2 kg aan. De week erop sportte ik weer vier keer en viel ik een halve kilo af. Nu heb ik slechts één keer de sportschool van binnen gezien en tijdens die training mijn laatste cardio (10 min rennen op de loopband) weggelaten en voila: 0,9 kg erbij!

IMG_2656Nu moet je niet gaan denken dat ik vanaf nu minder ga sporten. No way! Ik had tijdens de drukke sportweken gemerkt hoe mijn conditie is verbeterd. Dat wil ik vasthouden en dat lukt niet met twee keer per week sporten. Ik moet goed op mijn voeding blijven letten en zorgen dat ik meer eten binnen krijg in de weken dat ik intensief sport. Natuurlijk is het geen simpel optelsom van: weinig sporten + goed eten = gewichtstoename. Mijn gewicht is afhankelijk van ontzettend veel factoren. Raymond zag aan mijn meting dat ik wat ziekjes was. Renske wist te vertellen dat ook je vrouwelijke cyclus ermee samenhangt. Dus ja, zo’n gewicht zegt natuurlijk niet alles. Daarom kijk ik altijd naar mijn vetpercentage die momenteel op 26,1 procent staat en mijn spiermassa (41 kg). Ook hier geldt: de meting zegt niet alles. Ik houd tijdens de weging twee staafjes in mijn handen die verbonden zijn met de weegschaal. Zweterige handen kunnen die beïnvloeden, zo vertelde Renske. Het zijn slechts nummers. Maar ik moet iets hebben om mijn vooruitgang of achteruitgang te kunnen meten. En zoals mijn natuurkundeleraar vroeger altijd zei: meten = weten.

P.S. Op foto 1 staat het overheerlijke voorgerecht van het kerstdiner op tweede kerstdag. Het vulde ontzettend, waardoor ik weinig van het hoofdgerecht at. Foto 2: snoepjes uit België. Jup, ik heb weer gesnoept. Maar… ik at wel iedere ochtend een stuk fruit bij m’n ontbijt en ik ben op vakantie om te genieten. Trouwens, helemaal zonder snoep kan ik niet hoor.

Geef een reactie

