Gezonde snacktips

Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 7.

fruitMay I have the results, please? *drumroll*… 55,5 kg! Yeah! 0,2 kg erbij. Zo fijn dat ik ‘normaal’ mag eten en toch aankom. Gotta love de gewichtsbeheersingsfase. Normaal staat tussen aanhalingstekens omdat ik natuurlijk nog steeds bezig ben met een nieuwe lijfstijl en heel bewust bezig ben met wat ik eet. Af en toe ben ik het echt even zat en kan ik de suiker niet weerstaan. We hebben op kantoor een bak met snoepjes op de balie staan. Normaal vermijd ik het om ernaar te kijken. Hij moet wel regelmatig bijgevuld worden en als ik dan een zak Werthers Originals erin leegstort, moet ik wel een snoepje nemen. Gelukkig kan ik me negen van de tien keer inhouden. Ik vond het wel interessant om vandaag te vermelden wat ik dan wél eet tijdens een snackmoment.

Fruit
Mijn favorieten zijn mandarijn, banaan en kiwi. Als is het bij de mandarijn en de kiwi altijd afwachten wat je in huis hebt gehaald. Soms zijn ze niet te eten. Nadat ik van m’n moeder weer eens een preek heb gehad omdat ik te weinig fruit eet (Voel je je ziekjes? Heb je al kiwi’s in huis? Niet?! Zal ik er een paar komen brengen?), heb ik maar wat fruit in huis gehaald. De bananen gebruik ik de laatste tijd ook vaak als broodbeleg. Aardbeien en frambozen zijn overigens ook heerlijk. Jammer genoeg is het daar nu niet het seizoen voor.

duyvisNoten
Op mijn bonusproductenlijst stond ‘studentenhaver’. Op één of andere manier had ik het nooit eerder gegeten. Het klinkt zo goedkoop. Alsof je een student bent die platzak is omdat al het geld is opgegaan aan bier en nu maar leeft op studentenhaver en yoghurt. Nou, dat gevoel is snel weg als je ziet hoeveel er wordt gevraagd voor wat soorten noten en hier en daar een rozijn. Het is wel ontzettend lekker. Een andere lekkernij vond ik op een zondagavond in de schappen van de Albert Heijn. Ik mag wel honing en met dat in mijn achterhoofd probeerde Oven roasted pinda’s van Duyvis. Er stond namelijk ‘honing’ op de zak. Waar ik overheen las was dat er ook zout in zat. Gevolg: een smaakexplosie van zoet en zout door elkaar. Een beetje vreemd, maar wel lekker!

Koek
Jawel, ik mag koek! Niet veel soorten, maar toch. Ik eet graag ontbijtkoek met boter op mijn werk. Thuis kies ik voor eierkoeken met slagroom. Inderdaad, slagroom. Het staat op de bonuslijst in categorie lichtgroen. Nice! Verder gaat een gevulde koek er ook altijd wel in. Op de bonuslijst staat zelfs het woord ‘gebakje’. Die hoef ik dus nooit te weigeren. Onder het kopje ‘koek en gebak’ staat ook mueslireep. Deze vind ik persoonlijk het fijnst om als tussendoortje te gebruiken. Ze zijn makkelijk mee te nemen en snel op te eten. Het tussendoortje wat altijd tussendoor kan, zoiets. Wel moet ik goed kijken welke variant ik pak. Gek genoeg zitten die dingen vol met suiker.

brieOverig
Toastje brie. Jum! Ik smeer twee crackers met brie en ga er heerlijk van genieten. Als toetje na het avondeten eet ik regelmatig pudding of vla. Soep staat ook hoog op mijn favorietenlijstje. Even lekker warm worden met een soepje. Dan wel cup a soup. Ik heb nog nooit zelf soep gemaakt. J-P lustte het lange tijd niet en daarom zat het niet in mijn systeem om een pan soep te maken. Ook houd ik niet van restjes en ik zou daarom nooit soep invriezen.

De lijst kan wel wat uitbreiding gebruiken. Ik heb twee pagina’s vol bonusproducten in mijn map staan, maar ben nog niet creatief genoeg. Ik wil mijn schema wel mijn hele leven volhouden en moet dus nieuwe hapjes gaan verzinnen. Dat ik een bonuslijst heb, wil niet zeggen dat ik alleen maar bonushapjes eet. Als ik op een feestje ben, laat ik de zoetigheid echt niet staan hoor.

Van te voren had ik bedacht dat ik twee weken de gewichtsbeheersingsfase zou doen. Dat betekent dat ik morgen weer begin met de aanloopfase en na drie dagen mijn bulkfase weer inga. Met alle drukte rond Kerst en het weekendje Brussel dat ik gepland heb, komt dat heel slecht uit. Ik wil niet de hele tijd aan mijn schema denken tijdens de Feestdagen. In het nieuwe jaar begin ik daarom weer met bulken. Eerst lekker feest vieren en ergens in de vrije uurtjes wat inspiratie opdoen voor tussendoortjes. Tips, anyone?

Geef een reactie

