Afgevallen

Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 5.

WeegschaalIn mijn vorige blog vertelde ik al dat het bulken mij zwaar viel en dat ik bijna iedere dag een broodje en een bonusproduct minder at. Het wilde vorige week gewoon echt niet. Ik had daarom ook niet verwacht dat ik weer 0,6 kg aangekomen zou zijn. Het zou eerder 0,3 kg zijn. Het bleek erger. Toen ik van de weegschaal afstapte hoorde ik Raymond iets zeggen over gewicht kwijtraken. Whut? Ik was 0,3 kg afgevallen. AFGEVALLEN! Voor de meeste mensen is dat reden tot juichen. Voor mij niet. Afvallen staat op dit moment gelijk aan falen.

Ik wist op dit moment echt even niet hoe het nu verder moest. Niet dat ik heel dramatisch begon te huilen ofzo. Ik was meer even mijn m’n stuk gebracht door de weegschaal. Want als ik dus in het bulken steken laat vallen, is dit het resultaat. Hoe moet ik dan ooit mijn gewicht vasthouden? Binnenkort ga ik namelijk over naar de gewichtbeheersingsfase waarin ik ineens drie bonusproducten minder hoef te eten.

Toen keken we naar mijn vetmassa. Hij was van 13.4 kg naar 14.5 kg gegaan. Mijn vetvrije massa daarentegen (o.a. spieren) was gedaald van 42 kg naar 40 kg. Wauw, dus daar zat het hem in! Ik had de afgelopen week wel iets minder gesport dan normaal. Zo deed ik op maandag mijn schema in de sportschool en was ik vrijdag naar stijldansen geweest. Die week ervoor had ik daarbovenop nog een lesje kickfun gedaan (heftige les, ik had twee dagen erna spierpijn) en was ik op een dansavond waarbij ik ook veel had gedanst. Vier keer sport versus twee keer sport. Nog steeds was het mij een raadsel hoe het kwam dat dat zo’n verschil maakte.

Normaal gesproken sport ik altijd na het wegen op maandag. Nu wilde ik dat ook, maar mijn lichaam hield me tegen. Ik was moe, zwakjes en mijn lichaam kon de kracht niet opbrengen. Ik vertelde dat aan Raymond en die knikte. ‘Je hebt blijkbaar wat onder de leden, dat zie je ook aan de getallen.’ Dus daarom ging het die week zo slecht! Inmiddels ben ik nog steeds aan het kwakkelen. Ik ben moe, heb weinig energie om te bewegen, maar kan me wel gewoon concentreren op werk en functioneer prima. Geen reden dus om me ziek te melden. IMG_2420Ik merkte deze week opvallende dingen. Ik had twee dagen op m’n werk voldoende tijd om te eten, er was ook voldoende werk waardoor ik lekker door kon gaan, maar alsnog had ik minder trek dan normaal. Op zaterdag at ik bij vriendin Anouk die een lekkere curry had gemaakt. Ze had het in een kom gedaan, waardoor ik het kon eten als een soort soepje. En nog deed ik er een uur over en had ik nog niet alles op. Terwijl ik die dag ook niet superveel had gegeten. Vervolgens dook ik de kroeg in. Ik dronk zo’n 4 biertje en een cola. Normaal gesproken heb ik het dan de volgende dag zwaar als ik zo weinig eet en daarna ga drinken. Nu had ik de hele dag nergens last van. Om 11 uur stond ik op en at ik rustig mijn ontbijt op. Ik merk dus wel dat minder lichaam beter tegen alcohol kan. Nice!

Ondertussen moet ik, als dit online komt, nog twee dagen bulken, waarna ik mijn gewichtsbeheersingsfase inga. Mijn streefgewicht van 56,7 kg heb ik nog lang niet bereikt. Wat nu? ‘Gewoon binnenkort weer opnieuw het schema doen’, opperde Raymond. Dus even een weekje of langer de gewichtbeheersingsfase in en als het aankan weer door voor balkfase nummer twee… Ik was zo optimistisch, dacht dat ik door even vier weken te bulken wel genoeg gewicht kon verzamelen. Niet dus. We gaan gewoon weer door. Wordt vervolgd.

Geef een reactie

