Evaluatie van de drie doelen

Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 4.

Voordat ik begon met mijn nieuwe levensstijl, had ik drie doelen voor ogen. 1. Een paar kilo’s aankomen. 2. Gezonder eten. 3. Regelmatiger eten. Het is tijd om te gaan kijken hoe het met mijn doelen gaat. Ik kan al wel verklappen dat twee van de drie doelen erg goed gaan. Het andere doel is nog steeds dramatisch. Ik zit middenin de bulkweken en het is afzien. Maar laten we maar positief beginnen. Afgelopen maandag had ik weer mijn weegmoment. En dat gaf reden tot juichen.

55,3 kg stond er op de weegschaal. Wat betekent dat ik in drie weken tijd 2,1 kg ben aangekomen. Wauw! Het gaat nu wel ietsjes langzamer. Ik ben respectievelijk 0.8, 0.7 en 0.6 aangekomen. Logisch eigenlijk dat er telkens 100 gram minder bij komt. Mijn maag went aan die enorm hoeveelheden die hij dagelijks te verstouwen krijgt. Het streven is nu om op 56,7 kg te komen, omdat ik dan een gezond gewicht heb volgens het schema dat Classic Gym heeft. Wat betekent dat er nog 1,4 kg bij moet. Ik vind het prima. Ik merk namelijk niet echt dat ik dikker wordt, wat betekent dat er nog meer bij kan. Mijn moeder zag wel verschil. ‘Je heb wel een dikke kont gekregen, zeg!’, riep ze toen ik gezellig langskwam. Ik zie zelf geen verschil. Wel heb ik een skinny  jeans weg moeten doen omdat ik de knoop nauwelijks dicht kreeg. Ik draag alleen maar skinny jeans, dus die zitten al snel te strak. Ik denk dus wel dat het extra vet vooral op m’n bovenbenen en kont is gaan zitten. Terwijl het eigenlijk mijn bovenlichaam is die wel wat extra’s kan gebruiken. Maar ja, dat heb ik helaas niet in de hand.

Gezonder eten. Wauw, nooit gedacht dat het me zou lukken om alle suikers te kunnen laten staan. In mijn map stonden diverse hokjes met daarin regels tekst over wat ik beter zou kunnen laten. Vanaf begin af aan doe ik daarom geen suiker meer in mijn thee. Ik ben er nu aan gewend en mis de suiker niet meer. Dat had ik van te voren al ergens gelezen en het bleek dus te kloppen. Het scheelt ook qua tijd. Ik hoef niet meer te wachten totdat ik het theezakje eruit kan halen en er suiker bij kan gooien. Ik neem mijn thee gewoon mee naar m’n werkplek/de bank en gooi na een minuten het theezakje in de prullenbak. Daarnaast heb ik een hoop lekkere producten ontdekt die de chips en het snoep prima vervangen. Eierkoeken bijvoorbeeld, cup a soup, meuslirepen, gevulde koeken, kroepoek, studentenhaver, cashewnootjes met suiker en zout en crackers met brie. Frisdrank was ook nog wel een probleem, ik dronk het veel te veel. Nu mag ik maar één glas per dag. Het is de bedoeling dat de frisdrank er helemaal uit gaat. Daar kan ik me nu al niet aan houden, vrees ik. Ik wil namelijk nog wel fris kunnen blijven drinken als ik bij vrienden ben of in een horecagelegenheid. Ook moest ik meer bruinbrood gaan eten. Dat doe ik nu en ik merk al verschil. Het brood vult echt.

Regelmatiger eten. Oftewel: op tijd ontbijten en lunchen. Ik ben een avondmens, wat inhoudt dat ik ’s ochtends het liefst zo lang mogelijk in mijn bed blijf. Eten is geen probleem, ik heb ’s ochtends gewoon honger, maar de tijd ontbreekt. Nu heb ik op mijn werk voldoende tijd om te eten, maar toch lukt het me niet om op tijd te lunchen. Tegen de tijd dat het lunchtijd is, heb ik namelijk al drie broodjes, 1 glas yoki, 2 tussendoortjes en 2 kopjes thee in mijn maag zitten. Het gevolg is dat ik pas laat lunch, dan maar één meuslireep neem en geen tussendoortje, zodat ik ’s avonds wel normaal eet. Naja, normaal… ik doe nog steeds minstens een uur over mijn eten. Ik had gehoopt dat ik sneller zou gaan eten met het nieuwe schema, maar dat is niet gebeurt. Nu ik dit typ heb ik de eerste drie weken van het bulkschema erop zitten. Ik doe nog één week en dan is het klaar. Nog één week dit moordende schema. Het is zoo lastig om het vol te houden. Ter vergelijking even een schema van de afgelopen week.

Donderdag: 2 bonusproducten minder

Vrijdag: goed!

Zaterdag: 1 bonusproduct minder en 1 broodje minder

Zondag: 1 bonusproduct minder

Maandag: 2 bonusproducten en 1 broodje minder

Dinsdag: 1 broodje minder

Woensdag: 2 bonusproducten minder

Toch ben ik 0,6 kg aangekomen en eet ik gezond. Ik wou alleen dat ik het hele schema vol kon houden. Eten hoort gewoon een hoge prioriteit te hebben. Eerst eten, dan de rest. Gelukkig hoef ik nog maar zeven dagen. Volgende week donderdag is de laatste dag dat ik mezelf volstop. Daarna breekt de gewichtsbeheersingsfase aan waarin ik met één broodje minder ontbijt en drie bonusproducten minder hoef te eten. Can’t wait! Regelmatiger eten zal dan ook een stuk makkelijker zijn als ik niet meer bij ieder ding dat ik eet hoef te denken: ‘Hierna nog een bonusproduct, dan zit ik weer op schema.’

4 thoughts on “Evaluatie van de drie doelen

  1. Oke, vanaf vandaag ga ik ook weer starten. Wish me luck 😮 *wishes luck* *O* ik zou ook een paar kilo kwijt willen trouwens, dus nu probeer ik weer een beetje minder te eten. twee borden avondeten ipv drie, bijvoorbeeld :p en ’s morgens en ’s middags 1 zelf afgesneden (en bijgevolg superdikke en grote) boterham ipv 2 ik eet echt verschrikkelijk veel, het verbaast me eerlijk gezegd dat ik op een jaar tijd maar twee kilo ben bijgekomen.

    • Je comment zat in m’n spambox. Weird… Dan zou ik ’s avonds gewoon wat gezonder proberen te eten, dan kun je alsnog je drie borden eten. Echt, hoe krijg je dat weg? Of heb je hele kleine borden? En twee kilo op één jaar is echt weinig. Maar good luck! 😉

  2. Nicole, 09-05-2012 23:48 #25 Wat mijn moeder altijd deed (en dat zonder sporten, wel werken) was gewoon droog brood eten, maakt niet uit hoeveel (zij at er dan 8 ’s ochtends en ’s middags ook zoiets) en dan ’s avonds gewoon diner eten. Gedurende dag gewoon gezonde snackjes en water of thee zonder suiker. Dit hield ze dan aardig lang vol en ze heeft daarbij 10 kilo mee afgevallen binnen 3 a 4 weken tijd. Ik probeer dit nu ook te doen.Nicole.

Geef een reactie

