Volharden in de nieuwe stijl

Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 3.

Het voelt alsof ik al een maand bezig ben met mijn nieuwe levensstijl. Truth is dat ik slechts twee weken bezig ben. Het voelt als langer, omdat het zo ongelooflijk zwaar is. Dat klinkt raar, want het is toch fijn dat je zoveel mag eten? Nou nee, ik moet zes maaltijden per dag naar binnen stouwen. Op een gemiddelde werkdag is dat prima te doen. Maar in de weekenden, wanneer ik uitslaap en daarna mijn afspraken heb, heb ik heel veel moeite om me aan het schema te houden en op tijd te eten. En zo kan het voorkomen dat ik om 11 uur nog aan het ontbijt moet beginnen en eigenlijk al voor 1 uur weer moet lunchen om op schema te blijven. Daarnaast zijn er meer factoren die het moeilijk maken voor mij.

Het is november. Niet de tijd van de aardbeien en komkommer, mijn favo broodbeleg. De heerlijke avondjes zijn weer gekomen. Het is Sinterklaastijd en daar hoort lekkers bij. Afgelopen zondag liep ik door de Albert Heijn om mijn avondeten bij elkaar te zoeken. Zondagavond breng ik namelijk meestal door op de redactie van de krant. Ik check eigenlijk standaard het snoeppad om te kijken of er nog nieuwe soorten bij zijn gekomen en wat er in de aanbieding is. Zodra die lekkere drop van het AH huiswerk in de bonus is, neem ik altijd een paar zakken mee. Meestal zijn er niet veel aanbiedingen. Negen van de tien keer koop ik mijn snoep voor de volle prijs. Maar nu ik me moet inhouden qua suiker, gaat de AH helemaal los. Werkelijk alle snoepsoorten waar ik dol op ben, waren flink afgeprijsd. Nee! You’ve got to be kidding me! Ik voerde inwendig een strijd. Goedkoop snoep inslaan voor het geval dat? Of niet meer verleiding in huis halen. De verstandige Mies won het van de koopjesjager Mies. Rechtsomkeert maken, op naar de nootjes. Daar vond ik cashewnoten met honing. Jeej, die mag! Op de redactie ontdekte ik dat er ook nog zout op zat. Zoet en zout dus. Een beetje vreemd, maar wel lekker. Leuk om op die manier nieuwe dingen te ontdekken.

Ik zit ondertussen in week 2 van de bulkweken. Ik heb maar een lijst gemaakt van een doordeweekse dag om duidelijk te maken hoeveel ik op een dag eet.
De lijst is van afgelopen dinsdag, waarin ik me min of meer braaf aan het schema heb gehouden. Komt ie:

Ontbijt:
– 3 sneden brood, waarvan 2 met hartig beleg en 1 met zoet beleg;
– 2 eierkoeken (bonusproduct);
– 1 glas drinkyoghurt.

Tussendoor:
– 2 kopjes thee;
– 1 portie studentenhaver (bonusproduct).

Lunch:
– 3 sneden brood, waarvan 2 met hartig beleg en 1 met zoet beleg;
– 1 glas water.

Tussendoor:
– Meuslireep;
– Vier Oreo koekjes (oei, deze staat niet op de lijst met bonusproducten);
– 2 glazen water.

Diner:
– Mexicaanse bonensalade (bestaande uit blik bonen, sla, tomaat, kaas, mais) met tortillachips;
– 1 glas frisdrank;

Tussendoor:
– Aquarius klein (foei, sportdrank zit veel suiker in);
– 2 eierkoeken met slagroom (bonusproduct met slagroom voor de afwisseling);
– 1 glas drinkontbijt (bonusproduct).

Tot zover dus de dinsdag. Ook woensdag ging het lekker. Ik hield me braaf aan het schema en at goed op alle eetmomenten, behalve na het avondeten. Ik at namelijk een ijstaart, een mokkataartje en een mandarijn. Maar ik had een verjaardag en dan ga ik me echt niet afzijdig houden van suiker. Donderdag ging ik de mist in door maar twee sneden brood bij de lunch te nemen en ’s avonds te weinig tussendoortje te nemen. Wat ik na het eten (3 taco’s) nam was dit: 1 biertje (oranje lijst…), 1 portie nootjes en een glas water. Daar had eigenlijk nog een bonusproduct bij gemoeten. Vrijdag had ik eveneens een verjaardag. Dit at en dronk ik als tussendoortje ’s avonds: 1 glaasje cassis, 2 glazen cola, 1 flink stuk mokka schuimtaart, 1 negerzoen en een handje zoute sticks. Erg veel suiker dus. Ook zaterdag was het weer even moeilijk om me aan het schema te houden. Ik lunchte met een tosti ipv drie broodjes. Tussen de lunch en het diner dronk ik amper. Ik at ’s avonds vier pannenkoeken, waarvan op drie ervan suiker zat. Ai! ’s Avonds dronk ik een glas malibu cola (oranje lijst!) en at ik naturel chips. Weer een bonusproduct te weinig. De zondag is een tricky dag. Ik moet vroeg naar de kerk of ga naar voetbal en dan heb ik niet het geduld om vooraf netjes te ontbijten. Alles schoof dus weer lekker op naar de middag, waardoor ik 1 sneetje brood minder at en tussendoor een bonusproduct miste. Dat maakte ik ’s avonds wel goed door een stoommaaltijd met aardappels, sperziebonen en kip te eten met daarbij vitaminewater. Vervolgens at ik een fruitsalade en een heel zakje (minus een handje nootjes voor een collega) cashewnoten.

Eigenlijk eet ik dus nog steeds teveel suiker. Ik moet nog een lekker drankje ontdekken om te drinken in plaats van alle zoete frisdrank. Daarnaast moet ik echt proberen om me aan de lijst te houden en niet een broodje en een bonusproduct te laten staan. Maar daarom begon ik ook aan deze nieuwe levensstijl. Regelmatiger en gezonder eten en juist die dingen gaan nog wel eens mis. But hey, ik ben ook pas twee weken bezig.

Gisteren was mijn weegmoment weer. De weegschaal gaf weer alle reden tot glimlachen. 54,7 kg zei hij! Yes! In totaal ben ik in twee weken tijd 1,5 kg aangekomen. Heerlijk! Het getal op de weegschaal is ook een motivatie om door te gaan. Het werkt! De preek van afgelopen zondag had ook veel te maken met mijn nieuwe eetpatroon. Het ging over volharden. En dat zal ik ook blijven doen.

4 thoughts on “Volharden in de nieuwe stijl

  1. Wat een rare wereld eigenlijk,de een doet alle moeite om af te vallen en de ander doet alle moeite om aan te komen,maar knap van je dat je aankomt,petje af,heb bewondering voor je

  2. Echt zo leuk om te lezen. Je zou pakken drinken van hier moeten importeren. Natural juice en er zit veeeeel minder/geen suiker in. Als k weer in NL ben dan weet k weer hoeveel suiker ze aan drinken toevoegen. Iellll. Te zoet!

Geef een reactie

