Mijlpaal: 54 kilogram

Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 2.

Gespannen staar ik naar de lichtblauwe muur tegenover me. Onder me bevindt zich een weegschaal. Over enkele seconden zal mijn gewicht erop staan. Na een week lang eten, afzien en de suiker laten staan hoop ik op een beloning. Een bewijs dat het werkt, dat ik niet voor niets mijn mond volprop en mijn leven niet zonder reden om eten draait. 54 kg, dat zou het mooist zijn. Dan heb een gezond gewicht bereikt. Ik stap van de weegschaal af en kijk. Eerst verschijnt mijn vetpercentage. 24,8%. Iets gestegen. Heel mooi. Dan verschijnt het getal. 54,0. Ik kijk nog eens. Ja, het staat er echt. Ik begin te stralen, als een kind op schoolreis. ,,54 kilogram! Dat betekent dat ik een gezond gewicht heb! Voor het eerst in mijn leven!”, juich ik. Jeetje, wat ben ik blij. Het liefst ren ik nu een rondje door de sportschool, maar ik houd me in. ,,Je bent er nog niet.” Bruut breekt fitness-instructeur Raymond door mijn roze wolk heen. Wat?

Hij laat me de tabel zien. Eerst stond ik in het vakje ‘laag’, nu ben ik gestegen naar ‘onder gemiddeld’. Mijn bmi was 18,4 (53,2 kg) en is nu 18.7. Ik moet 56,7 kilogram wegen om in het vak ‘gemiddeld’ te komen. Nu wil ik natuurlijk sowieso meer gewicht erbij zodat ik een buffer heb. Maar dit is wel even een domper op de feestvreugde. Ik dacht echt dat 54,0 genoeg was. Geen idee hoe ik daarbij kom. Ik neem afscheid van de weegschaal en duik de sportschool in voor een les cardio en krachttraining. Thuis google ik de website van het Voedingscentrum en voor ik mijn gegevens in. Volgens het Voedingscentrum heb ik een gezond gewicht. Zie je wel!

Het is deze week niet vanzelf gegaan. Zoals ik al vertelde is mijn voedingsschema gebaseerd op wat ik normaal eet. Voordat ik begon met mijn nieuwe levensstijl, heb ik een vragenlijst moeten invullen. Naar aanleiding van mijn antwoorden werd in een dag tijd een map in elkaar gezet met daarin voedingsschem’s en eetlijstjes. Allemaal op maat gemaakt. Zo ontbeet en lunchte ik voorheen met brood en dat mag ik ook vooral blijven doen. Ik krijg wel tips in de trant van: ‘We zien dat je veel frisdrank drinkt, minder dat’ en ‘eet meer bruin brood’. Verder heb ik lijsten met daarop de voedingsmiddelen. Links staan in het groen de meest gezonde dingen. In het lichtgroen is aangegeven wat minder gezond is en oranje staat voor niet gezond, maar je mag het wel eten/drinken. Zo’n beetje alles wat ik at, stond in het oranje. Natuurlijk is zondigen geen probleem, aangezien ik juist wil aankomen. Maar alleen maar oranje producten eten is natuurlijk loeislecht. Ai! Hier is werk aan de winkel. Dan is er nog de lijst ‘bonusproducten’. Deze ga ik de komende tijd veel eten. Als er in het schema ‘bonusproduct’ staat, wil dat namelijk zeggen dat ik iets van de lijst mag kiezen. Het is dus een map vol met lijstjes. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik leef voor lijstjes. Dit past dus bij me als het glazen muiltje aan de voet van Assepoester.

Voedingsschema’s
In de map zitten drie voedingsschema’s. Ik heb drie dagen doorgebracht in het opbouwschema, vervolgens ging ik naar de bulkfase. Dat is net zo eng als dat het klinkt. Eten moet je! Zes keer per dag! Na 3 à 4 weken mag ik naar de gewichtsbeheersingsfase. Ik verheug me er nu al op.

De ‘bonusproducten’ zorgden wel voor een probleem. Aangezien ik bijna niets in huis had wat op die lijst voorkwam, behalve mandarijnen en yokidrink, begon ik mijn eerste dag met een tripje naar de supermarkt.

De eerste drie dagen ging het top. Ja, het duurde wat langer voordat ik had ontbeten, maar ik kreeg alles naar binnen. Ik had daarna ook voldoende plek voor avondeten. Sterker nog, ik had honger! Ik at meer dan normaal en had ineens ook meer honger dan normaal. Alsof mijn maag slechts één dag nodig had om de omschakeling te maken. Heel apart.

Daarna op vrijdag de opbouwfase. Ik moest werken en het eten ging daarom ook top. We drinken om 10 uur en 3 uur koffie en dan is er voldoende ruimte om een tussendoortje te eten. Zaterdag zondigde ik voor het eerst goed. Ik ging naar de bioscoop, maar vergat mijn studentenhaver (lekker spul!) en water mee te nemen. Ik moest het daarom doen met de producten die daar verkocht worden. Ik dronk een Heineken en zette mijn flesje weg, op het moment dat James Bond zijn Heineken aan zijn mond zette. Heel passend dus, maar ik nam wel iets van de oranje lijst. Vervolgens at ik popcorn (lichtgroen) en dronk ik nog een beker cola (oranje, maar ik weiger 2,70 euro te betalen voor een flesje water). Na afloop gingen we langs MacDonalds voor een milkshake (ik vermoed oranje). Veel suiker dus en dat mag eigenlijk niet.

En toen was het zondag en merkte ik voor het eerst hoe ontzettend zwaar het schema is. Ik had hoofdpijn, kwam daarom laat uit mijn bed. Het was 11 uur en ik moest nog ontbijten, tussendoortje nemen, me aankleden, opmaken enz. voordat ik om 12 uur voetbal zou gaan kijken bij JVC. Ik at thuis drie broodjes en dronk een glas drinkyoghurt en at in de dug out mijn eierkoeken. Het was half 1 en ik had net mijn ontbijt op. Ik stond al met 0-3 achter. De tosti die ik bestelde was half koud en ik kreeg maar de helft weg. Ik baalde als een stekker. Ik had genoeg eten bij me omdat mijn schema netjes af te maken, maar ik had totaal geen eetlust. En het was pas dag 3 van de bulkfase die minstens drie weken zou gaan duren. Natuurlijk kwam ik net op dat moment Raymond tegen. Ik vertelde eerlijk dat het vandaag niet zo goed ging, maar de dagen ervoor wel en dat we het maandag wel zouden zien bij het weegmoment. Vervolgens liep ik naar de bestuurskantine en ging ik aan het werk. Voetbal kijken voor mijn werk, heerlijk! Tijdens rust (kwart voor 3) lunchte ik. Een tussendoortje sloeg ik over. ’s Avonds at ik nog een stoommaaltijd van de AH, een fruitsalade en een portie studentenhaver, zodat ik toch nog mijn schema positief kon afronden. Ik had mijn tussendoortje bestaande uit een meuslireep en een bonusproduct geskipt, maar had me voor de rest wel braaf aan het schema gehouden.

En het harde werken werd beloond met een 54,0. Ik heb dus nipt een gezond gewicht, maar daar neem ik natuurlijk geen genoegen mee. Ik wil eerst maar de 56,7 halen en dan kijken we wel verder. Nu verder met de bulkfase. De zwaarste fase, maar ook de fase waarin het meest zal gebeuren. Ik ga het getal verder omhoog krikken.
Volgende week meer over de loodzware bulkfase en de verleidingen die om de hoek komen kijken.

5 thoughts on “Mijlpaal: 54 kilogram

  1. ja inderdaad,het gaat altijd over afvallen,dit is reuze interessant. Ik moet dit niet doen,want dan groei ik dicht.

Geef een reactie

