Nieuwe levensstijl: verantwoord aankomen

Op een gezonde manier een paar kilo’s aankomen. Dat is mijn doel voor de komende weken. In samenwerking met sportschool Classic Gym en Health Software probeer ik middels een op maat gemaakt voedingsplan gezonder te worden. Vandaag: aflevering 1.

Logo_Health Software

Al mijn hele leven heb ik ondergewicht. Mijn ouders namen me op jonge leeftijd mee naar de huisarts, waar ze te horen kregen dat ik een eigen groeilijn had. Ik groeide in de lengte en in de breedte, maar bereikte never nooit een gezond bmi. Ik kwam gewoon niet genoeg aan. Mijn ouders maakten zich er niet druk om. Ik was gezond, was maar één keer per jaar ziek en at gewoon. Ook ik had er geen last van. Ik accepteerde mijn lichaam en het feit dat ik altijd en overal de dunste was. Tot nu. Ik weet al langer dat ik mijn levensstijl moet veranderen, want ik eet niet gezond. En nu weet ik eindelijk hoe ik dat ga aanpakken.

Twee jaar geleden trouwde ik met Jean-Paul. In de zomer van 2010 paste ik mijn bruidsjurk voor de laatste keer in de bruidswinkel. Eigenaresse Mary merkte op dat de jurk niet goed paste. Ik was afgevallen. Mary was not amused en vroeg hoe dat kwam. Ik somde op wat ik op dat moment aan sport deed. Ik was twee keer per week in de sportschool, deed een uur per week karate en o ja, ik stond ook nog drie uur lang een demo te oefenen van karate. Maar we stonden na iedere demo even stil om te overleggen, dus zo vermoeiend kon het toch niet zijn? ,,Je moet minder sporten”, oordeelde Mary hoofdschuddend. En dat deed ik. Ik legde mijn toenmalige fitnessinstructeur uit dat ik minder cardio moest doen en daar ging hij mee akkoord.

Meer eten in plaats van minder sporten? Nee, dat had geen zin, want ik kwam toch niet aan. Ik probeerde het niet eens meer. Gewoon minder sporten, dan was m’n probleem opgelost. Wat ik even vergat, is dat ik even daarvoor twee kilogram was aangekomen tijdens mijn vijf maanden stage bij CastingNieuws. De gewoonte is daar om tussen de middag aan tafel te gaan zitten en met zijn allen uitgebreid te lunchen. Er wordt vers brood en vruchtensap gehaald bij de Albert Heijn en daar vallen we met z’n allen op aan. Vijf dagen per week had ik een regelmatig eetpatroon. Ineens kwam ik aan. Het kon dus blijkbaar wel.

Ook al wist ik dat het kon, aankomen stond niet hoog op mijn prioriteitenlijstje. Mijn gewicht was de laatste tijd min of meer hetzelfde, dus ik maakte me niet druk. Bovendien voldeed ik perfect aan het huidige schoonheidsideaal, dus waarom zou ik dat veranderen? De laatste maanden denk ik daar anders over. Van binnen is er iets veranderd. De laatste tijd ben ik moe, heb ik minder energie dan normaal. Tijd voor een bezoekje aan de huisarts. Zij legde uit dat het aan mijn ritme te wijten is. Ik werk maar twee dagen vast, de andere dagen doe ik freelance dingen vanuit huis, waardoor ik soms pas om 12 uur ’s middags mijn bed uit kom en dan pas ontbijt. Lunchen doe ik vervolgens pas om 3 uur. ,,Om acht uur opstaan, dan doen wat je die dag moet doen en vervolgens relaxen”, gaf de huisarts als advies. Ik ben geen ochtendmens, dus dat advies was niets voor mij.

Ik wilde wel van die moeheid af. Ik volg diverse beautyblogs en daar kwam vooral het woord ‘suiker’ veel naar voren. Teveel suiker is niet goed voor je suikerspiegel. Dat zat wel in ruime mate in mijn voedingspatroon. Omdat ik altijd dun was, kon ik eten wat ik wilde. Zo heb ik een ongezonde levensstijl ontwikkeld. Ik eet wanneer ik er zin in heb en ben dol op suiker. Niet goed. Langzaam maar zeker begon het me te dagen dat ik iets moest veranderen. Ik moest aankomen, op een gezonde manier. Maar hoe dan? Alle blogs die ik vond over je levensstijl veranderen, waren gericht op afvallen. Ik moest wel voldoende calorieën binnen krijgen. Ook waren de eetgewoontes totaal het omgekeerde van wat ik at. Ik ben gewend te ontbijten en te lunchen met brood, de beautybloggers gebruikten yoghurt, meusli en fruit. Ik wilde gewoon brood.

Oplossing
Sinds kort sport ik bij Classic Gym. Om een goed schema te kunnen maken, roosterde de sportschool drie afspraken met fitnessinstructeur Raymond in. Tijdens het sporten praatten we voornamelijk over sport. Door mijn baan als sportverslaggever en het maken van de rubriek waarbij ik diverse sporten uitprobeer, vind ik sport bovenmatig interessant. Raymond vertelde op een maandag wat er zoal in de toekomst ging gebeuren bij Classic Gym. Zo was de sportschool met een bedrijf in zee gegaan die programma’s maakte om af te vallen en… aan te komen. Mijn interesse was gewekt. Ik aarzelde nog, misschien zou het bedrijf ook wel vinden dat ik moest ontbijten met yoghurt en fruit en zou ik al mijn eetgewoonten overboord moeten gooien. Maar dit was wel een goede kans om verantwoord aan te komen. Ik vertelde dat ik het programma interessant vond. Toevallig zou de vertegenwoordiger van het bedrijf de woensdag erna langskomen. Raymond besloot om hem te bellen en te vragen of ik kon deelnemen. Het antwoord kwam snel. Ik mocht meedoen en was daarmee de eerste persoon buiten de testgroep die deel nam aan het Finally Lifestyle Program van Health Software. Ik diende wel gelijk die avond in te vullen wat ik zoal at, zodat er een op maat gemaakt plan voor me gemaakt kon worden. Dat zou de vertegenwoordiger dan woensdag meenemen.

Maandag was ik weer in de sportschool voor afspraak nummer drie. Daar hoorde ook een meting bij. Gespannen stond ik op de weegschaal. Ik bleek 53,2 kg te wegen. Mijn bmi is daarmee 18,4. Een gezond bmi begint bij 19,6. Mijn vetpercentage is 24,5, dat is dan wel weer normaal. Ik wil graag een gezond gewicht. Op dit moment durf ik niet te zeggen tot hoeveel kilogram ik wil gaan. Mijn doel is om een gezond eetpatroon aan te leren en een gezond gewicht te krijgen.

Dat ga ik doen door middel van het programma. Van Raymond kreeg ik een glimmende map gevuld met eetschema’s. De schema’s zijn gebaseerd op wat ik nu al eet. Ik mag ’s ochtends en ’s middags gewoon brood blijven eten. Wel moet ik flink meer eten dan wat ik nu doe. De bedoeling is dat ik zes maaltijden per dag ga eten.Ik zal de komende tijd wekelijks een update geven over hoe het gaat met mijn nieuwe eetpatroon. Bij de volgende blog zal ik ook dieper ingaan op het programma. Ik heb er zin in, maar het zal zwaar worden. Wish me luck!

4 thoughts on “Nieuwe levensstijl: verantwoord aankomen

  1. Kunnen we niet wat kilo’s aan je overdragen? Zucht. Morgen ga ik naar de diëtiste – het gaat best goed. Maar respect voor jouw aanpak, Michelle. Je doet er goed aan in balans en fit te blijven. Succes met je nieuwe stijl!

  2. Ik moet ook aankomen, vanalles geprobeert maar niks helpt. Denk dat het voor mij tijd is om een professional in te schakelen.

    • Gewoon doen! Het heeft mij enorm geholpen om er een pro bij te halen. Het duurt even voordat je op een goed gewicht zit, maar als het goed is kun je het daarna ook vasthouden. Ik zit nu op 57,3 kg.

Geef een reactie

