Recensie: Moeders Mooiste – Eline Hoogenboom

Halleluja! Ein-de-lijk iemand die door heeft hoe je boeken moet schrijven voor tieners over de relatie met hun ouders! Ja, ik ben erg enthousiast over het boek Moeders Mooiste van Eline Hoogenboom. Laat je niet afschrikken door de titel, die is ongetwijfeld bedoeld voor de moeders, oma’s en tantes die hun (klein)dochter/nichtje gaan verblijden met dit boek. Niet hip nee, maar dat is dan ook werkelijk het enige waar ik wat over te zeuren heb.

Moeders Mooiste doet mij denken aan mijn favoriete tijdschrift van vroeger, de Fancy. Inmiddels is het blad gestopt. Eeuwig zonde natuurlijk. Gelukkig is daar Hoogenboom die met de christelijke variant op de proppen komt, in boekvorm welteverstaan. Wat inhoudt dat het boek volstaat met leuke testjes, lijstjes en doe-opdrachten. En ja, dan heb je me. Ik behoor totaal niet tot de doelgroep want ik ben geen moeder en woon al een tijdje niet meer thuis. Maar wauw, wat vind ik dit een aanrader. Dus… moeders, oma’s en tantes? Even opletten graag.

Ik heb al eerder mijn aversie geuit tegen christelijke boeken die te belerend zijn. Dit boek is daar verre van. Ieder hoofdstuk opent met een paar bladzijden tekst waarin Hoogenboom de lezer probeert uit te leggen waarom het een gezonde relatie met je moeder belangrijk is en hoe je dat kunt bereiken. Het is geen trots verhaal van ‘kijk eens hoe braaf ik was als tiener’, nope, verre van. Hoogenboom heeft een hoop om voor te schamen. Haar relatie met haar moeder was niet iets om trots over te vertellen. Maar in plaats van al haar fouten diep weg te stoppen, schrijft ze ze zonder schroom op. Dit begint al op bladzijde vijf als ze vertelt over haar vroegere schooltijd. ‘Ik zei klootzak tegen een leraar en werd eruit gegooid.’ Heerlijk, die eerlijkheid.

Na een paar bladzijdes van het inleidende verhaal volgen de lijstjes en doe-opdrachten in de trant van ‘Schrijf de regels van het huis eens op. Vind je ze O.K. of niet?’ Verderop adviseert Hoogenboom vervolgens om die regels eens rustig te bespreken met moeders. Ik als lijstjesfreak kan lijstjes sowieso waarderen. Maar dit is natuurlijk briljant. Dochterlief denkt dat ze gewoon een leuk lijstje maakt, maar is ondertussen al bezig met de relatie te verbeteren. Ze wordt namelijk aangemoedigd om eens serieus na te denken over hoe zij met haar moeder omgaat.

Ook de vormgeving spreekt me bijzonder aan. Het boekje is handzaam en heeft precies de juiste dikte. Genoeg informatie, maar geen overdaad. De uitvoering is roze-rood, de kleuren waar ik blij van word. Hier en daar krijgt de lezer een adempauze van het harde werken in de vorm van een inspirerende quote of Bijbeltekst.

De lezer krijgt een hoop informatie over zich heen en wordt gedwongen om eens kritisch naar zichzelf te kijken. Dat kan behoorlijk stressvol zijn. Maar gelukkig is daar altijd Hoogenboom die de lezer bij de hand houdt en liefdevol tussen de regels door schrijft: ‘Het komt wel goed.’ Want ook de puber van toen met haar grote mond heeft uiteindelijk een gezonde relatie met haar moeder gekregen.

P.s. Omdat het natuurlijk best schokkend kan zijn als dochterlief ineens regels wil bespreken en zich gaat gedragen, heeft Hoogenboom iets slims bedacht. Bij het boek zit een klein boekje voor moeders met daarin een samenvatting met haar advies aan dochterlief. Zodat moeder toch een beetje wordt voorbereid op alle goede gesprekken die ze ineens zal krijgen met haar dochter.

Moeders Mooiste – Eline Hoogenboom – Ark Media – € 14,95 – ISBN 9789033819926 – 2012 – 96 bladzijden

3 thoughts on “Recensie: Moeders Mooiste – Eline Hoogenboom

1. Bedankt zeg, wat leuk om te lezen! En ik ben stiekem een beetje trots, want het is mijn al-ler-eerste recensie 🙂 Ben ik natuurlijk wel benieuwd: herkende je nog troubles met je moeder?