750 dagen challenge

Veertig dagen iedere dag je nagels in een andere kleur lakken, een jaar lang geen kleding shoppen of proberen om je streefgewicht te bereiken. Het begon bij mij ook te kriebelen nadat ik op andere blogs allerlei challenges (uitdagingen) voorbij zag komen. Ik wilde ook zoiets doen. Niet zomaar voor de leuk, maar vooral om doorzettingsvermogen te kweken en beter te worden in iets. Inmiddels heb ik mijn persoonlijke challenge gevonden en kan ik van start.

Het duurde even voordat ik iets had gevonden dat bij me paste. Na het lezen van het boek ‘Ik weet alles!’ van A.J. Jacobs wist ik in ieder geval wel dat het iets nuttigs moest zijn, iets waar ik wat van leer en beter van wordt in mijn werk als journalist, als secretaresse of allebei. De heer Jacobs heeft namelijk de hele Brittanica uitgelezen. De Britse encyclopedie. 32 boekdelen van in totaal 33.000 bladzijdes… In ‘Ik weet alles!’ omschrijft Jacobs van A tot Z wat hij van bepaalde gedeeltes uit de Brittanica heeft geleerd. Ik heb het boek nu bijna uit en er is eigenlijk triest weinig blijven hangen. Tot die conclusie kwam Jacobs ook al. Een encyclopedie wordt het dus niet voor mij.

Gisteravond, in de auto, kwam ik op een briljant idee. Ik ben journalist. Schrijven is voor mij het op volgorde leggen van woorden en daar goedlopende zinnen van maken. Ik graai als het ware uit een grote letterbak van woorden die in mijn hoofd opgeslagen zit. De laatste tijd merk ik dat mijn letterbak niet zo groot is als dat ik zou willen. Er is ruimte voor meer. Ik wil daarom die letterbak vullen met nieuwe woorden. Ook wil ik leren hoe je bepaalde woorden schrijft zodat ik mee kan doen aan dictee-wedstrijden. Want ook mijn spelling kan wel wat verbetering gebruiken. Hierboven heb ik twee keer het woord ‘encyclopedie’ genoemd. Triest genoeg moest ik de spellingscontrole gebruiken om het woord goed te schrijven. Daar word ik wel een beetje verdrietig van.

Daarom is het tijd voor verandering. En daar gaat een heel speciaal boek me bij helpen. Het good old woordenboek! De bedoeling is dat ik vanaf nu één bladzijde per dag ga lezen uit het woordenboek. Misschien zie je nu de Dikke van Dale voor je. Een boek zo dik dat je iemand er lelijk mee kunt verwonden. En dan horen er nog twee bij. Drie boekdelen in een set. Nope, dat gaat hem niet worden. Ik heb ook nog een leven namelijk. Daarom kies ik voor een pocketwoordenboek.

Ik heb zelf de Prisma Nederlands en dacht daarmee wel uit de voeten te kunnen. Niet dus. Het boek heb ik aangeschaft toen ik naar de middelbare school ging en komt uit 1999… Aangezien in 2006 de nieuwe spelling is doorgevoerd, leek het me slim om in ieder geval een woordenboek aan te schaffen die na die tijd is verschenen. Het is wel zo handig om woorden als ‘pannenkoek’ goed te schrijven. Ik ben even naar de Primera in ons dorp geweest en vond daar het Prisma Pocketwoordenboek 2010 voor dertien euro, inclusief cd-rom. Het was wel even slikken. Mijn oude Prisma telde 468 bladzijdes met woorden. Mijn nieuwe telt 705 (!) bladzijdes. Aangezien een jaar 365 dagen telt, zal het ongeveer twee jaar duren voordat ik het hele woordenboek uit heb. Slik! Maar ik zet door. Ik geef mezelf 750 dagen de tijd, zodat ik ruimte heb voor dagen zonder woordenboek. Volgende week ga ik bijvoorbeeld een week op Kinderkamp. Ik denk niet dat ik eraan toe kom om dagelijks het woordenboek te pakken en relaxt een bladzijde te lezen.

Hierbij dan de challenge: binnen 750 dagen het Prisma Pocketwoordenboek uit 2010 uitlezen. Iedere dag één bladzijde. De bedoeling is dat ik van iedere bladzijde de woorden die ik niet ken onderstreep en in een lijst zet. Ik zal regelmatig een update op m’n blog plaatsen over hoe het met de challenge gaat. Daarin zet ik ook een paar nieuwe woorden die ik de afgelopen periode heb geleerd. Zo schrijf ik zelf nog eens extra het woord op en leren jullie er ook nog iets van. Win-win! Aan het einde van de twee jaar heb ik dan in totaal 41.000 woorden behandeld.

Vandaag begin ik aan mijn challenge. Wish me luck!

One thought on “750 dagen challenge

Geef een reactie

