Recensie: Max Lucado – In de palm van Gods hand

Al weken, nee maanden, ligt hij op mijn nachtkastje. Het boek ‘In de palm van Gods hand’ van Max Lucado heeft een speciale plek verworven die hij niet meer afstaat. Ik beken het maar gelijk: ik schrijf nu voor het eerst een recensie van een boek dat ik nog niet uit heb. Omdat ik nu al weet dat het anders nog weken gaat duren voordat ik het boek onder de aandacht breng. Is hij dan zo slecht dat ik er niet doorheen kom? Integendeel, het boek is juist te goed om in één keer uit te lezen…

Van te voren wist ik al genoeg. Max Lucado is de James Patterson van de christelijke boekenwereld. Als hij een boek schrijft, weet je dat het als warme broodjes over de toonbank zal gaan. Je weet van te voren al dat de zinnen je blijven boeien en dat je verlangt naar meer. Max Lucado gaat daarin nog een stapje verder. Hij weet op zo’n manier te schrijven, zodat het lijkt alsof de woorden die er staan speciaal voor jou zijn geschreven. Sommige stukken slaan zo erg op mij dat het lijkt alsof ik zijn enige lezer ben en dat ik hem persoonlijk heb vertelt met welke dingen ik moeite heb en welke teksten uit de Bijbel ik niet helemaal begrijp. Max Lucado is een held.

Er zijn al heel wat boeken van zijn hand verschenen, bij verschillende uitgeverijen. Kinderboeken, zelfhulpboeken, overdenkingen etc. Mijn boek valt in de laatste categorie. Het thema is de Psalmen en hij bestaat uit zeventig overdenkingen van Lucado. Op de linkerbladzijde staat een bijbeltekst, de rechterpagina is ingeruimd voor een korte overdenking van Max Lucado. Ik ben net klaar met Bijbelstudie van de kerk waarin we ook een boekje gebruikten van Lucado. Daarin stonden wat langere overdenkingen die me stuk voor stuk raakten. Ik bladerde eerst even kort door het boekje en twijfelde nog. Kan Lucado het wel in korte stukjes? Yes, he can! Al na de eerste bladzijde bewijst hij het. In slechts 151 woorden weet hij uit te leggen dat aanbidding voor iedereen persoonlijk is, dat er geen geheime formule is, dat de Psalmen kunnen helpen bij aanbidding en dat die daarom ook heel persoonlijk zijn. Daarom zal de één je meer aanspreken dan de ander. En zo was het ook bij de teksten in het boekje. Hier en daar staat iets wat mij niet zo aanspreekt…

…maar driekwart van het boek doet dat echter wel. En zo komt het dat ik na het lezen van een tekst zo aangesproken ben, dat ik even niet meer verder hoef te lezen, omdat ik verzadigd ben. Eyeopener volgt op eyeopener. Lucado doet het weer. Hij geeft mij het ‘Ohhhhh, zo zit het dus!’-gevoel. Iets waar jonge christenen, zoals ik, heel erg blij van worden. De Bijbel blijft ten slotte een moeilijk boek om te lezen. De ouderen zullen bij het lezen van de teksten weer een vernieuwd inzicht krijgen in de Bijbelteksten uit de Psalmen die ze al ontelbare keren hebben gelezen. Lucado heeft de gave om het simpel uit te leggen, op een liefdevolle toon, zonder dat hij je het gevoel geeft dat je dom bent of tekort schiet omdat je het zelf niet hebt kunnen zien. Gods Liefde spat van de pagina’s.

Hulde ook aan de vormgevers die er een fijn, handzaam boekje van hebben gemaakt. En wauw, wat een vrolijke kleuren! Precies de kleuren waarvan ik houd en die ik ook gebruik om mijn teksten mee vorm te geven. Alleen bij mij wordt het een onleesbare bende. Hier ligt een boekje met de mooiste kleuren, zonder dat ze teveel afleiden van de tekst. Knap!

Tot slot nog een tekst van Max Lucado: ”Het grote nieuws van de Bijbel is niet dat jij van God houdt, maar dat Hij van jou houdt; niet dat jij God kunt kennen, maar dat Hij jou al kent! Hij heeft jouw naam in de palm van zijn hand gegrift.” Weet je gelijk waar de titel vandaan komt.

In de palm van Gods hand – Max Lucado – Ark Media – ISBN 9789033816192 – € 14,95 – Te koop in de christelijke boekhandel of te bestellen via internet.

One thought on “Recensie: Max Lucado – In de palm van Gods hand

1. Pingback: Blij met succesvol Max Lucado boek | | Marleen Verhulst Grafisch Ontwerp Marleen Verhulst Grafisch Ontwerp Blij met succesvol Max Lucado boek - Marleen Verhulst Grafisch Ontwerp | prentenboeken, kinderboeken, jeugdboeken, geboortekaartjes, trouwkaartjes