Recensie: Kussengevecht – Minella van Bergeijk

“Kussengevecht is een aanrader voor christelijke stellen! Niet als je problemen hebt, maar juist leuk als je meer inzicht wil krijgen in jezelf en je partner. Het leest vlot en is daarom zo passend in een drukke tijd en een hectisch leven.”

Zo stond er te lezen in de aanbiedingsbrochure van de uitgeverij Ark Media over het boek ‘Kussengevecht’ van Minella van Bergeijk. Ik houd van boeken over relaties, zoals ‘Mannen komen van Mars, Vrouwen van Venus’ en ‘Waarom mannen liegen en vrouwen altijd schoenen kopen’. De christelijke varianten erop zijn een stuk minder leuk. Vaak wordt er met een belerend vingertje gewezen en is de humor ver te zoeken. De zin ‘Niet als je problemen hebt, maar juist leuk als je meer inzicht wil krijgen in jezelf en je partner’ sprong er daarom uit. Dank u! Eindelijk eens een boek dat er niet van uit gaat dat het allemaal kommer en kwel is, geschreven door mensen die je in hun ideale plaatje proberen te dwingen. En er werd mij humor beloofd, veel humor. Als ik de promotietekst moest geloven, dreef het boek op humor: “Vol humor beschrijft Minella van Bergeijk herkenbare situaties uit het dagelijks leven.” Kussengevecht leek me een interessant en leuk boek om te lezen. Dus ik bestelde het. En kwam bedrogen uit.

Het boek is verdeeld in drie onderdelen: ‘Samen kussen’, ‘Samen vechten’ en ‘Samen sterk’. Samen kussen legt de nadruk op al het moois in een relatie, bijvoorbeeld de eerste kus. In Samen vechten gaat het over onderwerpen waarover je een gevecht kunt voeren, zoals de huishoudelijke klussen in huis. Samen sterk heeft raakvlakken met Samen kussen. Het gaat erom hoe je samen dingen kunt aanpassen om als stel goed tot je recht te komen. Elk onderdeel bestaat uit hoofdstukken en ieder hoofdstuk heeft zijn eigen onderwerp. Van Bergeijk begint vaak met een vergelijking, die daarna als een rode draad door het hoofdstuk loopt. In het hoofdstuk ‘Lust voedt’ vergelijkt ze bijvoorbeeld seks met koken. Mijn favoriet is het hoofdstuk over opvoeden waarin je als ouders 25 jaar lang een soort Ganzenbord speelt. De kunst is om samen bij de finish te komen, terwijl je allebei met een eigen pion stappen zet en soms in de put belandt. Leuk gevonden.

De hoofdstukken bestaan uit korte alinea’s van een stuk of tien regels. Veel structuur, daar houd ik van. Maar ondanks de grote hoeveelheden structuur lukt het om Van Bergeijk nog om in een kleine alinea van de hak op de tak te springen. Ze wil een hoop informatie kwijt aan de lezer, maar gaat nergens echt de diepte in. Ik neem even een alinea uit het hoofdstuk over tijdsdruk als voorbeeld. ‘Het is een uitdaging om het leven eenvoudiger te maken. Het is niet altijd lente in het leven. Groei en bloei mogen soms een tijdje stilstaan; momenten van rust doen vaak heel goed. Stille tijd is een krachtig middel om je dichter bij God te brengen en daardoor ook dichter bij jezelf. Uiteindelijk heeft dit ook zijn uitwerking richting je partner.’

Geen hoofdstuk gaat voorbij zonder een paar zinnen die beginnen met ‘veel vrouwen vinden’ of ‘heel veel mannen doen’. Van Bergeijk beweert een hoop, maar dit wordt niet ondersteund door argumenten. De vraag die contant door mijn hoofd stuitert is: hoe weet ze dat? Is dit niet gewoon iets dat iedereen klakkeloos aanneemt? Bronnen om de informatie mee te ondersteunen, verschijnen pas in hoofdstuk 7. De auteur gebruikt vooral heel veel uitroeptekens om haar eigen beweringen te ondersteunen. Onnodig! Irritant! Ook mis ik de eigen ervaringen of ervaringen van anderen wat relatieboeken zo fijn maken om te lezen. Van Bergeijk doet dat slechts summier met een kleine anekdote om ieder hoofdstuk in te luiden.

Tot slot nog het punt waar ik mij het meest aan ergerde tijdens het lezen van het boek. Zanger TimZingt mocht twee voorwoorden voor zijn rekening nemen. Briljante teksten, doorspekt met humor. De toon is gelijk gezet. Tenminste, dat dacht ik. Zodra Van Bergeijk begint met vertellen, is de humor weg. Het boek wordt ineens serieus en zwaar. Het voelt belerend, zoals de biologielessen van vroeger en de boeken die ik als tiener moest lezen van mijn ouders over de verschillen tussen jongens en meisjes. Mannetje denkt dit, vrouwtje doet dat. Interessant wel, maar een brute overgang na de teksten van Tim. Ik verwacht als het ware iets zoets, maar krijg iets hartigs voorgeschoteld. Alleen op de doe-pagina vind ik een vleugje humor. Heel abrupt staat daar ineens een aankleedpoppetje met een lijstje waaraan de ideale man aan moet voldoen. Leuk, maar totaal niet passend bij de rest van het boek.

Kussengevecht doet me nog het meest denk aan een grote flat, gevuld met open deuren. Slechts af en toe zit er een gesloten deur tussen waarachter ik iets vind dat ik nog niet wist.

Kussengevecht – Minella van Bergeijk – Ark Media – ISBN 9789033819810 – € 15,95

Geef een reactie

