Getuigenis

Vorige week zongen we op de kring (=bijbelstudie in een kring) de apostolische geloofsbelijdenis, oftewel Opwekking 347. Ik stond weer even stil bij waar ik eigenlijk in geloof.

‘Ik geloof in God de Vader
Schepper, die de schepping draagt
In Zijn Zoon, in Christus Jezus
die, geboren uit een maagd
aan het kruis de wereld redde
onze zonden op zich nam
Opgestaan en opgevaren
troont Hij aan Gods rechterhand’

‘Ik geloof in God de Trooster
gaven van de Hei’lge Geest
die Gods Woord aan ons bevestigd,
gaat en predikt en geneest
Als Hij komt met macht en luister
zal de mensheid voor Hem staan
dan zal elke knie zich buigen,
elke tong belijdt Zijn Naam’

Ik geloof dit al mijn hele leven. Maar pas op 15 mei 2011 liet ik me dopen en ging ik verder met Jezus. De gewoonte is in onze kerk om in het kort te vertellen waarom je gelooft en waarom je Jezus wilt volgen. Een getuigenis noemen ze dat. Sommige doopkandidaten zijn in een paar zinnen klaar. Kort en krachtig is niet mijn sterkste punt en voordat ik het wist had ik op een avond een heel A4’tje volgeschreven. Ik stond er even niet bij stil dat ik deze ook moest voorlezen.

Afgelopen kringavond bespraken we ook hoe je kunt getuigen van je geloof. En wat is nu een betere plek daarvoor dan een blog? Hieronder volgt daarom mijn getuigenis die ik bijna een jaar geleden met knikkende knieën voorlas aan een paar honderd mensen.

Getuigenis

,,Ik ben gelovig opgevoed. Ik geloof al mijn hele leven in God en ik geloof dat zijn zoon Jezus voor mijn zonden gestorven is. Iets waar ik heel dankbaar voor ben. Het geloven lukte altijd wel. Voor mij was dit net zo logisch als zwaartekracht. God is er gewoon. Hij leidt mij en helpt mij. Ondanks dat ik dit heel goed wist, was ik bang om God volledig te vertrouwen. Ik liet hem wel toe in mijn leven, maar hij was niet de regisseur van mijn leven. En dat dopen hoefde niet voor mij, veel te eng. Iedereen kijkt naar je en je moet toch wel bijna perfect zijn om je te mogen laten dopen. Zo dacht ik.

Tijdens een kringavond vertelde toen iemand dat je je ook niet gelijk hoeft over te geven, je kunt dit ook stap voor stap doen. Ik ben er toen voor gaan bidden dat ik God volledig ging vertrouwen.

Ondertussen ging er weken, maanden en jaren voorbij. Het dooponderwijs kwam er weer aan. Ik had het in mijn agenda gezet om een keer te volgen, gewoon ter informatie. De dag ervoor hadden we kringavond. Daar ging het natuurlijk ook over de doop. Ik vertelde die avond dat ik het allemaal zo’n ‘big deal’ vond. Op kring werd ik gerust gesteld door Reinier Bremer. Je hoeft niet perfect zijn om jezelf te laten dopen. God willen volgen is genoeg. En ja, dat wilde ik wel. Na een gezellige kringavond, wist ik zeker: ik wilde me laten dopen. Ik dacht nog wel van: dit is vast een bevlieging dat voorkomt uit een gezellige avond, morgen durf ik niet meer. Maar het verlangen bleef. Ik heb José gebeld en kon de volgende dag terecht tijdens het dooponderwijs. De eerste avond was zwaar, omdat het over de dood ging en dingen die je voortaan moest laten. Maar de tweede avond was geweldig! Het was vol hoop. De Bijbelteksten, de uitleg op papier en de uitleg van José en Marleen was geweldig. Alle puzzelstukjes vielen op hun plaats, hier draaide het geloof om. Ik kan het dooponderwijs ook zeker aanraden.

Maar was ik wel klaar om gedoopt te worden? Ik dacht terug aan mijn leven, de opleidingen die ik had gevolgd en de banen die ik heb gehad. Op één of andere manier past het allemaal zo goed bij elkaar. God heeft me op zulke mooie plekken gebracht en hij heeft mij Jean-Paul gegeven, mijn lieve, geweldige man. Ik ben hem dankbaar voor alle zegeningen. En als ik terug kijk op mijn leven, heeft hij alles zo geweldig geleidt. Niet alles van wat ik heb meegemaakt was even leuk, maar hij is er altijd bij geweest en hij heeft me gemaakt tot wie ik ben. Op dat moment wist ik dat ik hem kan vertrouwen, sterker nog: dat ik niet anders kan, want hij kent mij beter dan wie dan ook en kent ook de weg die nog voor me ligt. Hij houdt van me. Dus ja, ik was klaar om me te laten dopen. Ik had het in eerste instantie niet eens door, dat ik het punt had bereikt, waarop ik God durf te vertrouwen, maar Hij had mij tijd gegeven en me rustig klaargestoomd om hem te volgen.

God is te vertrouwen en daarom wil ik hem graag volgen. Vandaar dat ik hier vandaag sta en me laat dopen. Als een teken aan jullie allemaal en aan de hemelse gewesten. Dat ik een nieuw leven begin met God en dat ik mijn oude leven met onzekerheden en zorgen maken achter me laat. En natuurlijk zal het allemaal niet van een leien dakje gegaan. Ik ben bijvoorbeeld kampioen in mezelf zorgen maken. Maar God is erbij en als ik val, helpt hij mij overeind. En met die gedachte in mijn achtergrond, durf ik het wel aan.”

Geef een reactie

