Recensie: Jezus is zeg maar echt mijn King

Christenen en humor, ik hou ervan! En het gaat ook heel goed samen. Als je niet gelooft dat God een god van humor is, moet je eens kijken naar hoe bepaalde dieren en mensen eruit zien. Vogelbekdier. Need I say more? De christelijke uitgeverij Ark Media scoorde al goed met de serie ‘Peper en Zout’, boeken met grappige verhalen en mooie en humoristische quotes. Nieuw in hun fonds is het boek ‘Jezus is zeg maar echt mijn King’. Bij het lezen van de titel is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Op de flaptekst staat ‘Over christenen en christen-zijn bestaan heel veel vooroordelen. In Jezus is zeg maar echt mijn King gaat Johannes van de Bank (fulltime christen) is op tientallen van deze voordelen’.

Het lijkt me een interessant boek. Als christen loop je tegen vooroordelen aan en ik ben benieuwd wat Van de Bank hierover te zeggen heeft in zijn columns. Ergens onderaan op de flaptekst staat dan nog dat Van de Bank als Hoofd Communicatie bij de NS werkt. Ho even. Communiceren in dienst van de NS? Als reiziger wist ik niet eens dat er een afdeling communicatie bij de NS bestond. Ik ervoer althans niet echt veel communicatie vanuit de NS als ik onderweg in de trein zat en we weer eens onverwachts stilstonden en de NS niet vertelde waarom. Of die keer dat het hele land op z’n gat zat, de NS adviseerde om via Haarlem te reizen, terwijl we ook prima via Uitgeest weer in Den Helder terecht kwamen. Opeens vertrouw ik het niet meer. Hoofd communicatie zijn bij de NS én kunnen schrijven. Ik weet het niet hoor.

Ik besluit Johannes van de Bank het voordeel van de twijfel te gunnen en het boek open te slaan. De columns hebben allemaal een stelling als titel, beginnend met de de zin ‘Als je een christen bent, dan…’ Sommigen zijn onschuldig, zoals ‘Als je een christen bent, dan loop je op sandalen’ en ‘…ben je voor Ajax’ (nou, nee). Maar ook zitten er zwaardere onderwerpen tussen. ‘Als een christen ben, dan lieg je nooit’ en ‘…roddel je niet’. Ehm, oeps! Gelukkig is de schrijver geen moraalridder die mij als christen even gaat vertellen hoe het allemaal hoort. Johannes legt met humor uit hoe het eigenlijk zou moeten, hoe je je als christen moet gedragen. En zelf red hij dat ook niet altijd.

Leuk om voorin in de inhoudsopgave alvast aan te vinken waarmee je het eens bent. Om eerlijk te zijn had Johannes me al bij de inhoudsgave, heerlijk zo’n originele invalshoek. Soms kan het zo simpel zijn. Maar ik roep mezelf weer tot de orde. Eerst maar eens lezen. Met column 1 ‘Als je een christen bent, dan heb je geen humor’ scoort Johannes gelijk punten. De column leest lekker weg door Johannes’ fijne schrijfstijl en – bonuspunten – ik ben het met hem eens. Twee columns later bij ‘…ben je milieubewust’ is hij zijn punten weer kwijt. Hij geeft tips als ‘Ga op de fiets naar de kerk’ en ‘Doe de verwarming lager’. Dat gaat dus niet gebeuren. En zo gaat het de rest van het boekje door. Het ene moment roep ik ‘ja! Vind ik ook!’, het andere moment is het van ‘tsss… doe het lekker zelf!’. Of ik nu wil of niet, Johannes raakt me en zet me aan het denken.

Wie verwacht antwoorden te krijgen op vragen als ‘ben je verplicht om als christen altijd naar de kerk te gaan op zondag’, komt bedrogen uit. Slechts af en toe geeft Johannes een duidelijk antwoord op zulke vragen. Ook hadden sommige columns wel wat langer gemogen. De inleiding is net afgelopen, er volgen nog twee regels en einde column. Iets om over na te denken bij een vervolg. Want hell yeah, ik wil een vervolg!

Johannes weet in te spelen op al mijn emoties met piepkleine stukjes teksten. Ik ben soms geïrriteerd, ik word wel eens aan het denken gezet en ik rol regelmatig van mijn bed af van het lachen. Klein voorbeeldje: ‘Soms playback ik even, vaak fluister-zing ik met raspende stem als een ware Tom Waits. Het maakt niet uit. Er staat nergens: ‘Zing op een schitterende, toonvaste wijze een nieuw lied.’ Nee, er staat: ‘Zing een nieuw lied.’ Ik geef daar gehoor aan. Ook al is het vaak geen gehoor… (uit: Als je christen bent, dan houd je van zingen)

Ik wil Johannes van de Bank dan ook vanaf deze plaats adviseren om te stoppen bij de NS. Als zelfs jij al niet in staat bent om erover te zorgen dat de reizigers goed geïnformeerd worden, dan kun je beter iets anders gaan doen. Fulltime schrijven bijvoorbeeld.

Jezus is zeg maar echt mijn King, Johannes van de Bank, Uitgeverij Ark Media, ISBN 9789033819735, 2011, 96 blz., € 9,95. Te koop in de christelijke boekhandel.

One thought on “Recensie: Jezus is zeg maar echt mijn King