Den Helder op z’n best

Eén van de mooiste steden is natuurlijk Den Helder. Als rasechte Nieuwedieper (inwoner van Den Helder) kan ik daar niet omheen. Het is een eind weg, ik geef het toe, maar je moet er wel een keer geweest zijn.

Twee vriendinnen uit Enkhuizen en Diemen kwamen afgelopen week bij me op bezoek. Normaal spreken we af in Amsterdam omdat dat voor iedereen te doen is. Deze keer besloten ze om de lange reis af te leggen naar Den Helder zodat ze m’n huis van binnen konden zien. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om ze de enige echte ‘Den Helder tour’ aan te bieden. Het was droog, zodat de tour door kon gaan. Verder werkte het weer niet erg mee. Het scheelde niet veel of we waaiden weg. In Den Helder waait het altijd, maar afgelopen woensdag was heel erg extreem. Ik heb die dag een aantal foto’s gemaakt om ook m’n bloglezers deelgenoot te kunnen maken van het prachtige Den Helder.

De harde wind en de bijbehorende springtij zorgen wel voor een enigszins vertekend beeld. Het strand is in de zomer veel groter dan dit. Ik heb het afgelopen zomer door het gebrek aan goed weer nauwelijks kunnen checken, dus ik durf niet te zeggen hoe groot het dan wel is. Ik kan je wel vertellen dat er voldoende plek is. Nog een pluspunt: er staan geen files op de wegen richting Den Helder. Kom een keer langs, zou ik zeggen!

Slechts een paar personen liepen er op het strand die woensdag en dat verbaast me niets. We werden gezandstraald. Het is op het strand eigenlijk alle seizoenen goed toeven, behalve als het KNMI code oranje heeft afgegeven, zoals afgelopen woensdag. Dit is overigens strandslag Duinoord. Den Helder telt nog meer strandslagen. In totaal is het strand zeven kilometer lang. Genoeg ruimte dus! Vanaf mijn huis is het strand tien minuten fietsen en dat maakt het wonen in Den Helder leuk. Zodra de temperatuur boven de twintig graden uitkomt, sms’en we onze vrienden en gaan we richting strand. Handdoeken, zwemkleding, eten, zonnebrand en een volleybal, meer hebben we niet nodig om ons de hele dag te vermaken.

De sportievelingen onder ons kunnen hun lol op in de duinen. Lekker fietsen en wandelen en ondertussen konijnen spotten. Of zijn het hazen? Anyway, qua konijnen/hazen is het in de Helderse duinen net Telletubbieland. Ze zijn o-ve-ral! Ik word er blij van. Je mag natuurlijk niet over de duinen lopen, ze zijn er om mijn mooie stad te beschermen tegen het woeste zeewater (en ze zijn hard nodig, heb ik woensdag gemerkt). Daarom zijn er schattige paadjes. Heerlijk om er op een zonnige dag doorheen te gaan. Aanrader: fietsen van Den Helder naar Callantsoog. Tussendoor even relaxen in toeristische trekpleister Callantoog met een lekker ijsje en daarna weer terug. Fijne work-out in het zonnetje. Stop af en toe even om foto’s te maken.

Bambi! Die vind je in het bos De Donkere Duinen, op loopafstand van strandslag Duinoord. Dit is vooral een optie in de lente, herfst en winter. In de zomer kom je natuurlijk niet meer van het strand af om in een schaduwrijk bos rond te lopen. Leuk weetje: het boek ‘De Reünie’ van Simone van der Vlugt speelt zich o.a. af in dit bos.

Het overgebleven brood is voor de eendjes. Ik kom hier altijd met een vriendin naar de Donkere Duinen om lekker te wandelen en bij te kletsen. Even een frisse neus halen. Ik zeg ‘even’, maar meestal wandelen we een uur. Het is heerlijk rustig, waardoor ik altijd weer ontspannen terugkom. In de herfst komt het bos het beste tot zijn recht en dan is het ook een prachtige locatie voor een fotoshoot.

We zijn inmiddels bij de dijk aangekomen. Een gewilde plek voor stelletjes om hun eerste zoen uit te wisselen. Ook een fijne plek om over heen te wandelen (of te fietsen op het asfalt aan de linkerkant van de dijk, bij het water) vanwege het prachtige uitzicht over de stad. Het rode gevaarte is de Lange Jaap. Wikipedia vertelde me dat dit de hoogste gietijzeren vuurtoren van Europa (63,45m) is. Hij is niet meer geopend voor het publiek, maar je kunt een verzoek sturen naar Rijkswaterstaat. Tenminste, dat was zo in de tijd dat ik stage liep bij Rijkswaterstaat.

Aan de linkerkant van de dijk ligt de zee. De bedoeling van de dijk is om het water tegen te houden, zodat Huisduinen niet overstroomt. De dijk begint bij Fort Kijkduin. Het fort is in 1811 in opdracht van Napoleon Bonapartegebouwd. Hij vond Den Helder wel een geschikte plek voor zo’n fort. Tegenwoordig is het fort toegankelijk voor het publiek. Het beschikt over zee-aquaria. Erg leuk om te zien. Ook is het interessant om de geschiedenis te horen en daar de gangen te dwalen.

De dijk loopt nog een heel stuk door en eindigt bij de Texelse boot. Om de zoveel honderd meter zit er een trap in de dijk. Ook zijn er een paar plekken waar je met de auto naar boven kunt en op een uitkijkpunt komt. Leuk voor koukleumen en voor rij-instructeurs. Het is een populaire plek voor de hellingproef.

Ik heb me in deze blogpost voornamelijk gericht op de natuur, maar Den Helder heeft natuurlijk meer te bieden. Ik zou zeggen: kom erheen, en ontdek het zelf!

One thought on “Den Helder op z’n best

Geef een reactie

