Vijf tips voor een extra lange Kerst

‘Surivaltips voor Kerst’. ‘Hoe overleef ik Kerst’. Het zijn stuk voor stuk koppen waar ik helemaal niets mee kan. Ten eerste is het ontzettend cliché om van Kerst stress te krijgen, daarnaast herken ik me er absoluut niet in. Kerst kan wat mij betreft niet lang genoeg duren.  Spreid de voorbereidingen en gebruik heel december voor Kerst. I love it! Omdat ik wel graag van lijstjes met tips houdt, heb ik een alternatieve lijst gemaakt. Ik heb al mijn eigen adviezen uitgeprobeerd en geloof me: ze werken! Kerststress? Daar doe ik niet aan. Hierbij: vijf tips om zo lang mogelijk van Kerst te genieten.

1. Het eten
Overleg ruim van te voren met de familie over wie wanneer waar eet en wie wanneer wat kookt. Zoek een paar dagen voor Kerst uit wat je wilt gaan koken en maak een boodschappenlijst. Dit alles doe je natuurlijk onder het genot van een kerstcd. Ga diezelfde dag nog naar de winkel. Geen risico dat je de ingrediënten niet op tijd hebt en de vakkenvullers zullen je dankbaar zijn. Werken rond Kerst is namelijk hel met al die stress die in de lucht hangt en hysterische mensen die met een bloeddoorlopen ogen en vogelnestenhaar met hun volle winkelkar door de supermarkt racen. Ik kan het weten na drie jaren Kerst mee te hebben gemaakt in de supermarkt als vakkenvuller. De vele voordelen van voortijdig boodschappen doen: geen stress, een paar dagen voor Kerst al een echt kerstgevoel en je kunt je verheugen op een heerlijk kerstmaal. Voor de werkende mensen onder ons: de supermarkt is ook ’s avonds open. Just saying.

2. De cadeaus
Kerstcadeaus shop je natuurlijk al eind oktober. Ik deed dat in ieder geval wel. Ik had zin om te shoppen, maar had eigenlijk geen geld om leuke dingen te kopen. Ik ben daarom begonnen aan de kerstcadeaus om toch iets te kunnen kopen. Ik blij, portemonnee blij! Het kost tijd om perfecte cadeaus te vinden voor familie en schoonfamilie. Vroeg beginnen scheelt een hoop stress. En dat er dan om sommige cadeaus geen kerstpapier zit omdat dat dan nog niet in de winkel ligt, ach, lekker belangrijk.

3. De sfeer
Ik ben al een paar weken in de kerstsfeer. De truck zit hem erin om Sinterklaas en zijn pieten zorgvuldig te negeren en je na 5 december gelijk op de kerstliedjes te storten en het huis te versieren met een kerstboom. Het groene geval wat de komende maand je woonkamer siert is natuurlijk een kunstboom. Van dat gedoe met kerstboom uitzoeken en vervoeren (en schrikken van het bedrag wat zo’n struik kost) heb je voortaan maar één keer in de tien jaar last. Want zolang gaan ze gemiddeld mee. Wij hebben er eentje waar zelfs de lichtjes al inzitten. De rest van het jaar ligt hij braaf op zolder of where-ever te wachten totdat hij weer versierd mag worden.

4. Kleding
Crisis natuurlijk. Ik heb het makkelijk dit jaar. Ik heb in de loop der jaren een aantal jurken verzameld. Deze hangen netjes in de kast te hangen totdat ze weer gedragen mogen. Hergebruiken is geen schande in deze crisis. En bovendien, wie onthoudt nou wat je vorig jaar droeg? Bedenk nu alvast welke kerstkleding je wilt dragen en hoe je je haar wilt doen. Voorpret! En het scheelt straks weer in de tijd. Iets nieuws kopen kan natuurlijk ook. Maar doe dat ruim op tijd.

5. Doen
Behalve saai thuis rondhangen met je familie, kun je ook buitenshuis vertier zoeken. Je zou een Kerstmarkt kunnen bezoeken, maar het is buiten koud en op de markten ga je geld uitgeven. Om weer even te weten waar Kerst echt om gaat, bezoek je natuurlijk een kerstdienst. De mensen uit de kerk vinden het altijd leuk om nieuwe mensen te mogen verwelkomen in hun warme kerk én het is gratis. Jij blij, zij blij. Het is slim om begin december alvast aan je christelijke vrienden te vragen welke kerk leuk is om te bezoeken rond Kerst. De mensen die dat nog niet gedaan hebben, wil ik de tip geven om de Ambassade te bezoeken. Voor de Nieuwediepers onder ons: de kerk bevindt zich tegenover Cape Holland. 24 december is er een Kerstnachtdienst om 21:30 uur en 25 december wordt er een dienst gehouden om 9:45 uur. Komt allen tezamen!

One thought on “Vijf tips voor een extra lange Kerst

Geef een reactie

