Ik hou van Route Mobiel

Sommige bedrijven hebben nog nooit van het fijne woord ‘service’ gehoord. Of proberen je een poot uit te draaien. Anderen zijn gewoon ronduit onbeschoft tegenover de klant. Voor dat soort bedrijven moet je Oppassen. Gelukkig voor ons, en voor de economie, zijn er ook organisaties die service hoog in het vaandel hebben staan en waar beleefdheid de norm is. Bedrijven die net even dat extra stapje zetten om jou tot dienst te zijn. Die bedrijven kan ik alleen maar Omhelzen. In deze categorie Oppassen/omhelzen speel ik voor ombudsman.

Vandaag een bedrijf uit de categorie Omhelzen: Route Mobiel
Op de keukentafel lag een brief van Route Mobiel met daarin het nieuwe mobiliteitsbewijs. Handig om een abonnement te hebben voor het geval dat, dacht ik, maar wanneer zouden we eens gebruik maken van de pechhulp? Mijn leven hangt van toeval aan elkaar. Drie keer raden welk bedrijf mij  binnen 24 uur na het lezen van de brief uit de brand kwam helpen…

ABS knipperde er op mijn dashboard. Geen idee wat het was. De term kwam me vaag bekend voor uit een reclameverhaal. Dat auto’s standaard stuurbekrachtiging en ABS hebben, zoiets. Ik parkeerde de auto in de stad en belde mijn man die me wist te vertellen dat ABS stond voor Anti Blokkeer Systeem. Waarom het lampje op dat moment ging branden, wist hij niet. Ik nam me voor om de auto naar de garage te brengen na het weekend. Vriendin Elianne en ik lieten de auto achter en gingen de stad in. Enkele uren later kwamen we bij de wagen terug. Terwijl de auto stationair draaide, gingen de meters alle kanten op en had het lampje van de ABS plaatsgemaakt voor het lampje van de airbag. De auto was duidelijk een beetje over zijn toeren. Elianne en ik wilden toch graag naar huis en de auto reed nog wel, dus ik besloot om maar gewoon te gaan rijden. Het was 01:00 uur.

‘Ik ruik een brandlucht’, zei ik tegen Eel, terwijl we over de Middenweg reden. Eel rook niets. Ik vertrouwde het niet en besloot de auto even langs de kant van de weg te parkeren. Stel je voor dat de auto zou ontploffen! Toevallig waren er parkeerplaatsen. Ik zette de auto uit en probeerde hem opnieuw te starten. Alle lampjes begonnen te branden, de auto begon te pruttelen en daarna niets meer. Mijn auto had mij in de steek gelaten. Wat was ik blij dat ik op de goed verlichte Middenweg stond met genoeg ruimte om me heen.

En nu? Manlief bellen natuurlijk voor de gegevens van Route Mobiel. Een slaperige JP stuurde gegevens per sms door, waarna ik Route Mobiel belde. Ik stond heel even in de wacht en kreeg daarna een aardige, hulpvaardige man aan de telefoon. Hij stelde een paar vragen en liet me daarna weten dat er over een half uur iemand zou komen. Nu ben ik gewend dat bedrijven je altijd langer laten wachten dan dat ze beloven. Ik bereidde me dus voor op minstens een uur wachttijd. Eel zocht alvast naar leuke muziek op haar mobiel.

Route Mobiel was anders. Binnen tien minuten stond er een bergingswagen naast de auto. Ik schrok me rot toen ik het woord ‘berging’ zag. Alsof mijn mooie auto ineens total loss was. Het was vast een vergissing. Ik had toch alleen startkabels nodig? Maar nee, de jongen met de vrachtwagen, hij heet overigens Michel, kwam voor ons. Hij deed de motorkap open, sloot wat kabels aan en wist me gelijk te vertellen dat het de dynamo was. Opladen deed hij niet meer. Tijd voor een nieuwe dus. En het was inderdaad slim van me om de auto aan de kant te zetten. Hij kon niet ontploffen (gelukkig!), maar wel in de brand vliegen (ieh). Michel rook de branderige lucht ook.

Een pijnlijk moment volgde toen mijn auto op de takelwagen werd gereden. Het was de dynamo, maar toch is het niet fijn om je auto opgetakeld te zien worden. Eel en ik kroppen voorin en begonnen aan een ritje door Den Helder. Michel zette eerst Eel thuis af en daarna gingen we naar het bergingsbedrijf. Mijn auto werd netjes neergezet in de loods, Route Mobiel gaat ervoor zorgen dat hij maandag naar onze vaste garage wordt gebracht. Michel en ik gingen een kantoor in, waar hij rap op een toetsenbord begon te tikken. Ik moest mijn handtekening onder een formulier zetten en hij kopieerde mijn bankpas en rijbewijs. Daarna gingen we de loods in om vervangend vervoer te zoeken. Ik kreeg een mooie witte Ford mee, met slechts 2240 kilometer op de teller. Hij rijdt als een zonnetje! Helaas moet ik hem maandag al weer inleveren.

Het hele gedoe heeft slechts een uur en een kwartier geduurd. Om 02:15 uur was ik weer thuis. Wauw, wat een service! Denkt u er nu over om over te stappen naar Route Mobiel? Ik zeg doen!

3 thoughts on “Ik hou van Route Mobiel

  1. Haha leuk geschreven! Toevallig ken ik Michel, aardige jongen he? En inderdaad, het is best pijnlijk om je auto weggesleept te zien worden… Wees blij dat je hem zo snel terug hebt! Ik kan me nog een vakantie herinneren, waarin onze helemaal-vakantie-klaar-vet-dure-apk BMW werd weggesleept in Zuid Frankrijk, wetende dat je hem ergens in Nederland weer terug ziet en sowieso zo’n 3000 extra lichter bent, pffff…

    • Dankje! Ik was heeeel blij met Michel! Nog even afwachten wanneer de auto terugkomt. Hij wordt maandag naar de garage gebracht en dan moeten we ook onze leenauto weer inleveren 😦 Even afwachten dus hoelang we zonder zitten. Maar hoe bedoel je 3000 lichter?

Geef een reactie

