De mooiste zin

Tegenwoordig vul ik mijn dagen met een belangrijk taak. Iedere dag weer staat deze opdracht bovenaan mijn to do lijstje. En ieder moment van de dag hoop ik dat hij binnenkort niet meer op mijn kleine white board op de koelkast verschijnt. Ik heb het over solliciteren. Of beter gezegd: de hel van solliciteren.

De sollicitatiebrief heb ik met bloed, zweet en tranen heb geschreven. Ik heb mijn hersens gepijnigd op de mooiste woorden om mijn motivatie te beschrijven. Ik deed er een uur over. Daarna stuurde ik hem op naar zijn ontvanger. In een paar minuten tijd werd hij gescand. Nog eens een paar minuten tijd kostte het om de bijgeleverde cv te bestuderen. En werd er besloten om een brief terug te schrijven. Over die brief hoeft negen van de tien keer niet lang nagedacht te worden. De boodschap is kort en krachtig en komt hard aan. De beruchte afwijzingsbrief.

De meeste bedrijven doen het af met de standaardzin ‘Er is een groot aantal reacties binnengekomen en het profiel van een aantal andere kandidaten sluit qua ervaring beter aan op hetgeen gevraagd wordt.’ Vervolgens wordt de sollicitant bedankt voor het sturen en van de brief en wordt hij of zij succes gewenst bij mijn volgende sollicitaties. Heel begrijpelijk. Soms komen er tientallen brieven binnen van sollicitanten die op antwoord wachten. Het kost simpelweg te veel tijd om iedereen een persoonlijk antwoord te sturen.

Sommige bedrijven snappen hoe sollicitanten zich voelen. Ze weten hun boodschap zo te brengen dat ik als sollicitant toch een goed gevoel aan mijn sollicitatie overhoud. Ze geven me het gevoel dat mijn brief goed was. Ze geven mij hoop. En dat met slechts één goed geformuleerde zin.

Paar voorbeeldjes:

‘Naar aanleiding van je sollicitatie, spijt het ons je te moeten berichten dat wij de voorkeur hebben gegeven aan een andere kandidaat. We houden je sollicitatie echter graag in ons bestand voor eventuele functies die vrijkomen in de toekomst.’

.

‘U behoort helaas niet tot de geselecteerde kandidaten. De reden hiervoor is dat, zonder aan uw kwaliteiten voorbij te gaan, andere kandidaten meer geschikt worden geacht voor de functie.’

.

‘Wij hebben ruim 160 reacties ontvangen van veelal zeer gemotiveerde en gekwalificeerde kandidaten. Het was niet gemakkelijk om daaruit een selectie te maken. We hebben vooral gekeken naar de combinatie van motivatie en ervaring en ook ons gevoel laten spreken bij de vele brieven en c.v.’s. Uiteindelijk is het ons gelukt om vijf kandidaten te selecteren en uit te nodigen voor een gesprek. Helaas is de keuze niet op u gevallen.’

.

‘We hebben voor deze vacature een aanzienlijk aantal, vaak goede kandidaturen ontvangen, waarvan we er slechts enkele kunnen selecteren voor een interview. Dat u niet geselecteerd bent, impliceert dan ook geenszins een waardeoordeel over uw curriculum als zodanig, wel dat een aantal andere kandidaten door hun specifieke achtergrond, opleiding en/of ervaring beter pasten bij het profiel dat we zoeken.’

.

‘We willen je graag hartelijk bedanken voor je tijd en de belangstelling die je in de functie van … hebt getoond. (…) We stellen de belangstelling die je voor … hebt getoond zeer op prijs. Graag houden we je sollicitatie in ons bestand voor de toekomst.’

Maar het kan nog beter. Vrijdag kreeg ik de mooiste zin die je kunt krijgen als sollicitant. ‘We willen u graag uitnodigen voor een gesprek’.

Wordt vervolgd…

4 thoughts on “De mooiste zin

  1. Spannend! Ben heel benieuwd. Weet uit ervaring hoe uitzichtloos het kan voelen als je afwijzing na afwijzing binnen krijgt. Fingers crossed voor deze!

Geef een reactie

