Report: Overval op 500 meter afstand

Ik denk dat het ongeveer 20:40 uur was toen ik in mijn auto stapte en op weg ging naar de sportschool. Onderweg op de Lange Vliet, de lange rechte weg tussen Julianadorp en Den Helder, zag ik ineens een auto voorbij scheuren met zwaailichten aan. Moeilijk te zeggen wat het was, omdat het donker was en ik half verblind werd. Ik reed rustig verder en maakte me niet druk. Zwaailichten zijn er wekelijks. Er reed opnieuw een auto voorbij met zwaailichten. Oh, twee, nu wordt het al interessanter. Vlakbij de sportschool reed nummer drie voorbij. Dan wordt het heftig. Later zag ik hoe het winkelgebied, op 500 meter van mijn huis, was afgezet omdat de snackbar was overvallen. Het is de 6e overval in Den Helder/Julianadorp.

Op het moment dat het plaatsvond, stond ik waarschijnlijk net bij mijn auto, vijfhonderd meter verder van snackbar ’t Centrum, en wist ik van niets. In de sportschool, waar ik thee dronk met m’n sportmaatje omdat ik nog niet mag sporten wegens doktersadvies, wist de stagiair me te vertellen dat er iets op het Loopuytpark was gebeurd. Ik nam me voor om te gaan kijken en vergat het daarna gelijk weer.

Pas op de terugweg realiseerde ik het me weer toen ik zag dat de twee ingangen naar het Loopuytpark afgesloten waren. Eén van de ingangen naar mijn huis, het verst gelegen van het Loopuytpark was wel gewoon open. Zodoende kon ik mijn auto parkeren. M’n journalistieke hartje begon gelijk snel te kloppen. Natuurlijk stond de informatie over wat er gebeurd was vast wel ergens op internet, maar ik wilde zelf gaan kijken. M’n man wilde niet mee, dus ik liep alleen in het donker naar de plek des onheils. Onderweg ernaartoe checkte ik Twitter en las ik dat de snackbar overvallen was. Slik! Nu komt het toch wel dichtbij. Het is onze vaste snackbar. En de eigenaar sponsorde mijn voormalige sportclub. Als wij een demonstratie op het Loopuytpark hielden, mochten we steevast een patatje bij hem halen. Bang was ik niet. Ik ben geen snackbar, dus mij overvallen ze niet, dacht ik. En je zal wel gek zijn om iemand te bedreigen met zoveel politie in de buurt.

Ik kwam niet verder dan de kerk. Een rood met wit geblokt lint hield me tegen. Naast me stonden een paar jongens. Voor me stond een politieagent. Het was er één van het domme soort, zo kwam ik al snel achter. ‘Wat is er gebeurd?’, vroeg ik hem. Ik wilde het namelijk graag van de bron horen. Journalist hè, dan krijg je dat. ‘Dat mag ik niet zeggen’, antwoordde hij met een domme grijns op zijn gezicht. ‘Maar, het staat al op internet’, protesteerde ik. Meneer kon me nog niets vertellen. Het liefst wilde ik hem vertellen dat hij irritant was en geen goed voorbeeld was voor de politie. Ik wilde geen boete, dus ik zei alleen dat ik het raar vond dat hij zo weinig wist. Hij liep naar een auto toe die erlangs wilde en antwoordde: ‘Er is een overval gepleegd op de snackbar’. Dude…

Gelukkig voor het korps weet ik dat er wel normale, aardige, behulpzame politieagenten zijn. Het land zit er vol van, helaas zijn er altijd van die klapharken die het verpesten voor de rest. Een voorbeeld van een behulpzame agent kwam aangelopen. Hij beantwoordde heel normaal mijn vragen. Het ging inderdaad om een overval op de snackbar, er is niemand gewond geraakt en op het moment van de overal stond er een meisje alleen. Het arme kind heeft nu waarschijnlijk een trauma. Dat beaamde hij. Ik sloot af met de zin dat ik hoopte dat ze de daders snel zouden pakken. Daar waren ze op dat moment al druk mee bezig, wist hij me te vertellen. Niet alleen waren er een aantal straten afgezet, ook cirkelde een helikopter rond op zoek naar de drie daders. Voorlopig was het Loopuytpark nog afgezet. ‘Het duurt ongeveer nog een uur’, vertelde de agent tegen de jongens die naast me stonden. Ze kwamen uit ergens ver weg en waren bij oma op bezoek geweest. Voorlopig konden ze nog niet naar huis, omdat de auto op het Loopuytpark stond. Ze haalden hun schouders op en liepen weg, terug naar oma.

De daders lopen nog vrij rond en de vraag is welke hardwerkende ondernemer het volgende slachtoffer zal worden. Ik vind het persoonlijk belachelijk dat er overvallen plaatsvinden. De daders moeten werken als ze geld willen. Of een uitkering aanvragen. Dat lijkt misschien heel zwart/wit en hard. Misschien hebben de daders wel heel hard geld nodig voor een ziek familielid of om eten te kopen. Dat kan. Maar met een beroving bezorgen ze degene die net op dat moment in de toko staat een trauma, voor het leven. En dat valt niet goed te praten. Vanaf hier wil ik dan ook de mensen van snackbar ’t Centrum sterkte toewensen!

Het signalement van de daders volgens de politie NHN: drie mannen 170 cm, donkere kleding met Ant. accent, zijn lopend vertrokken. Getuige? Bel 0900-8844 1 vd 3 daders droeg zwarte kleding met rood en had 1 opvallend bl-grijs oog.

Het verslag van het Noord-Hollands Dagblad:

3 thoughts on “Report: Overval op 500 meter afstand

  1. Was het maar de 6e! Restaurant wienerhof, snackbar de slenk, de snackcounter, domino’s pizza, mcdonalds, snackbar waarvan ik de naam niet weet, tabakszaak verijzer, toko jaffna en nu dan ’t centrum.. Echt belachelijk dit.

  2. Mies wat leuk dat je ook een blog hebt! Erg van die overvallen he, ik denk dat er nog wel meer aankomen! We moeten trouwens snel weer wat leuks doen!

    Groetjes,
    Lara

Geef een reactie

