Favoriet: Love Actually

Het is geweldig! Je moet het zien/meemaken/kopen/eten enz. Ik presenteer in deze rubriek mijn persoonlijke favorieten.

Een kort tripje naar dé filmsite IMDb leerde me dat de film alweer uit 2003 stamt. Maar maakt dat uit? Nee! Liefde is van alle tijden. Zwijmel mee met ‘Love Actually’.

7 redenen waarom je Love Actually vanavond nog moet kijken. Ik moet er wel bij zeggen dat de film over Kerst gaat en adviseer de fans van Sinterklaas om nog een maandje te wachten of de Nederlandse tegenhanger ‘Alles is liefde’ in de dvd-recorder te stoppen.

1 Meerdere verhaallijnen
Acht koppels moeten dealen met de liefde en dat valt niet altijd mee. Zo zit een jongen in de knoop met zijn gevoelens omdat hij verliefd is op een klasgenoot, raakt de nieuwe Premier in de war van zijn nieuwe secretaresse en vinden twee geliefden elkaar op een aparte ehm ‘filmlocatie’. Tel daar nog een aantal grappig bijrollen bij op (o.a. Rowan Atkinson) en je hebt voor elk wat wils.

2 De geweldige, scheldende Natalie (gespeeld door Martine McCutcheon)
Die ‘Where the fuck is my fucking coat!’ schreeuwt als niemand minder dan de Premier van Groot-Brittannië voor haar deur staat. Gewoon jezelf zijn als er V.I.P.’s in de buurt zijn. Ik hou ervan.

3 Rockzanger Bill Mack
Hij scoort eindelijk weer een hit door ‘Love is all around’ te coveren. De oude, oversekste rocker komt er aan het einde van de film achter wat echt belangrijk is. Hij wordt gespeeld door Bill Nighy. Ik ben vooral fan van zijn fijne quotes in de film. Nighy speelde tevens de kapitein van de Vliegende Hollander in Pirats of the Carribean! Wat ook weer goed aangeeft wat een veelzijdige acteur het is. Het kostte mij overigens wel een paar jaren voordat ik de link legde tussen de rocker en de octopus.

4 Originele, grappige en ontroerende dialogen
Deze bijvoorbeeld tussen moeder en dochter over het kersttoneelstuk.

M: So what’s this big news?
D: We’ve been given our parts in the nativity play and I’m the lobster.
M: The lobster?
D: Yeah.
M: In the nativity play?
D: Yeah. First Lobster.
M: There was more than one lobster present at the birth of Jesus?
D: Duh!

5 Muziek
Iedere scene heeft zijn eigen soundtrack, waardoor het net die extra lading krijgt.
De perfect mix van liefdesliedjes en kerstmuziek. Mijn persoonlijke favorieten zijn Too Lost in You van de Sugababes en Jump (For My Love) van Girls Aloud. (Als je de film hebt gezien snap je waarom ik die laatste noem)

6 Colin Firth en Hugh Grant
Sinds ik Bridget Jones’ Diary heb gezien ben ik dol op ze. Vanwege hun acteertalent én hun adorable Britisch accent. Geweldig nieuws dus dat er meer films bestaat waar ze allebei in spelen, zoals Love Actually. Colin speelt een schrijver, Hugh is de Premier.

7 Romantische mannen
Een vreemde taal leren voor de vrouw waar je gek op bent, maar met wie je amper een woord hebt gewisseld wegens de taalbarrière. Iemand achterna rennen op het vliegveld, voorbij de douane, zodat je nog gedag kunt zeggen. De mannen in de film zijn over de top romantisch. Mannen: watch and learn. Vrouwen: Geniet! All you need is love.

One thought on “Favoriet: Love Actually

Geef een reactie

