Het nadeel van nieuwsgierig zijn

Nieuwsgierig is mijn middle name. Ik ben altijd benieuwd naar wat mensen raakt en waarom ze bepaalde dingen doen. Ik vind het een goede eigenschap. Het helpt me bij mijn journalistieke carrière. De naam zegt het al: ‘Nieuws’gierig. Als het me niet zou interesseren waarom mensen de drive hebben om een bepaalde sport te doen of waarom een bepaalde club kans maakt om kampioen te worden, zouden mijn artikelen heel saai worden.

Het heeft ook nadelen. Zo af en toe sla ik wel een beetje door in mijn nieuwsgierigheid.

Ik vond in het boek ‘Ik weet alles’ van schrijver A.J. Jacobs (daarover later op deze blog meer) deze zin: ‘Ik ben nieuwsgierig naar alles, zelfs naar dingen die me niet interesseren.” Dat gaat over mij. Ik verdiep me in alles, omdat ik niets wil missen en alles interessant vind. Soms is dat behoorlijk lastig, omdat het daardoor moeilijk is om rust te vinden. Ook wordt het steeds lastiger om te kiezen. Ik vind teveel dingen leuk. Gelukkig ben ik wel zo wijs om niet achter iedere bevlieging aan te gaan. Ik solliciteer bijvoorbeeld alleen op vacatures die me echt raken en bij bedrijven waar ik heel graag wil werken. Ik moest het leren met vallen en opstaan.

Wat dat betreft lijken m’n huisdieren ook op mij. Ze zijn ontzettend nieuwsgierig naar wat er om hen heen gebeurd en hebben ogen tekort om alles te bekijken. Regelmatig vallen ze daarom weer eens van een kastje af. De foto laat zien dat te nieuwsgierig zijn je ook in de problemen kan brengen. In plaats van in zijn veilige huisje te kruipen, wil de hamster weten wie die wollige wezens zijn die zijn kooi bestormen.

Maar wat is dan beter? De wereld altijd met open vizier tegemoet treden, alles uitproberen en ondertussen doen alsof je niet bang bent en daarmee het risico lopen dat je gepakt wordt door een kat (of erger). Of je soms toch maar verstoppen en de wereld vanuit een veilig hoekje bekijken met het risico dat je nooit meer uit je comfort zone komt?

One thought on “Het nadeel van nieuwsgierig zijn

Geef een reactie

